Szakértői tippek üzemanyag- és kenőanyag-választáshoz

Borítókép
Szakértői tippek üzemanyag- és kenőanyag-választáshoz

Ma a legtöbb kerti gép kétütemű vagy négyütemű motorral működik. Annak érdekében, hogy minél tovább megtarthassuk jó műszaki állapotukat, érdemes különleges figyelmet fordítani karbantartásukra. A STIHL műszaki és szervizszakértői hasznos tippekkel és tanácsokkal segítenek, hogy a gépei tartósan és üzembiztosan működhessenek.

Milyen üzemanyagot használjunk?

Az első és legfontosabb szempont, hogy ha nem a gépünknek megfelelő üzemanyagot választjuk, azzal hatalmas anyagi kárt okozhatunk magunknak, hiszen a nem megfelelő üzemanyag használata vagy az előírásoktól eltérő keverési arány a motor komoly károsodását okozhatja. A rosszabb minőségű benzin vagy motorolaj a motort és a vezetékeket is megrongálhatja. A kétütemű motorok kivétel nélkül keverékkel működnek, azaz ezekhez egy benzinből és motorolajból álló üzemanyagkeverék szükséges.

Kétütemű motor esetén csakis márkás benzint használjunk, amelynek oktánszáma legalább 95-ös. „Az üzemanyag elkészítését 1:50 arányban szükséges bekeverni, tehát 1 rész olaj+50 rész benzin. A STIHL HP Super kifejezetten kétütemű motorolaj, amely tiszta égéssel, rendkívül alacsony füstgázkibocsátással az egyik legkiválóbb kenési tulajdonságokkal rendelkező termékünk. Az üzemanyag tárolása engedélyezett tartályban történjen, és bekeveréskor alaposan rázzuk össze a keveréket” – tanácsolta a STIHL szakértője.

A négyütemű motorok tiszta benzinnel, a kerti gépek négyütemű motorjai pedig általában 95-ös oktánszámú, ólommentes benzinnel üzemelnek. Célszerű az üzemanyagot kizárólag erre a célra rendszeresített, egyedi jellel vagy felirattal (pl. "95") ellátott tiszta benzinkannában tárolni, hogy elkerüljük a kannák összekeverését. Főleg akkor indokolt ez, ha kétütemű motoros gépeink is vannak, amelyek tudvalevőleg keverékkel üzemelnek.

Az üzemanyag tárolása

A benzin csak az arra alkalmas és bevizsgált tartályokban, kannákban tárolható. A benzintartályok sapkáját mindig szabályszerűen be kell csavarni és erősen meg kell húzni, a sérült zárósapkákat pedig biztonsági okokból ki kell cserélni. Ne használjunk italos palackokat vagy hasonlókat üzemanyagok hulladékkezelésére vagy tárolására, mert az megtévesztő lehet! Tartsuk távol a benzint szikrától, nyílt lángtól, hőforrásoktól és egyéb gyújtóforrásoktól. Az üzemanyag töltését csak a szabadban végezzük, és csak azután kezdjünk neki, hogy a motort leállítottuk és hagytuk lehűlni. Soha ne töltsük fel az üzemanyagtartályt a töltőcsonk alsó pereme feletti szintig, hogy az üzemanyagnak elegendő helye legyen a táguláshoz. Soha ne legyen a benzin a gép üzemanyagtartályában, ha a gépet épületen belül tároljuk, mert a keletkezett benzingőzök nyílt láng vagy szikra hatására meggyulladhatnak.

- Az üzemanyag-keverék tárolása is kizárólag az üzemanyag tárolására engedélyezett tartályban, száraz, hűvös és biztonságos helyen, közvetlen napsütéstől védetten történjen. Az üzemanyag-keverék elöregszik, így érdemes csak annyit bekeverni belőle, amennyi néhány hétre szükséges, és ezt semmiképp ne tároljuk 3 hónapnál tovább. A közvetlen napsugárzás, az alacsony vagy a magas hőmérséklet hatására az üzemanyag-keverék már rövidebb időn belül használhatatlanná válik. A keveréket tartalmazó tartályt a feltankolás előtt erősen fel kell rázni. A tartályban nyomás keletkezhet, ezért óvatosan nyissuk fel. Az üzemanyagtartályt és a tárolóedényt időnként alaposan tisztogassuk meg. A maradék üzemanyagot és a tisztításhoz használt folyadékot az előírásoknak megfelelően és környezetvédelmi szempontok szerint távolítsuk el! - hívta fel a figyelmet a fontosabb szempontokra a STIHL szakértője. Számtalan példát lehetett már olvasni a sajtóból arra, hogy benzin helyett más folyadékot öntöttek a géptulajdonosok a motor üzemanyagtankjába, például gázolajat, hígítót vagy bort, ennek elkerülése érdekében mindig célszerű felcímkézni a tárolókannákat. A benzinkanna lehetőség szerint ne fém kanna legyen, mert ha annak belseje idővel megrozsdásodik, a levált rozsdadarabok a karburátorba kerülve dugulást okozhatnak, éppen ezért a gépek üzemanyagtartályát célszerű legalább havonta kitisztítani. Mindig csak annyi benzint vásároljunk, amennyit néhány héten belül el is használunk, hisz az állott benzin később már használhatatlan, környezetbarát megsemmisítése gondokat okozhat.

Fontos tanács:

Hosszabb tárolás előtt a gépből ürítsük ki a benzint, és járassuk ki az üzemanyagot.

Kenőolajok

- A fűrészlánc és a vezetőlemez hosszan tartó, automatikus kenéséhez csakis környezetbarát, minőségi lánckenőolajat alkalmazzunk, lehetőség szerint biológiai szempontból könnyen lebomlót, amilyen például a STIHL Bioplus. A biológiai lánckenőolajnak megfelelő mértékben időállónak kell lennie. A kisebb mértékben időálló olaj gyorsabban elgyantásodik, ennek következtében kemény, nehezen eltávolítható lerakódások képződnek, mindenekelőtt a láncmeghajtás és a fűrészlánc területén, sőt az olajszivattyú is elromolhat emiatt - ismertette a szakértő.

A fűrészlánc és a vezetőlemez tartóssága leginkább az olaj minőségétől függ, ezért csakis speciális kenőolajat használjunk. A fáradt olaj használata tilos, mert ha a fáradt olaj hosszabb időn keresztül vagy ismételten a bőrrel érintkezik, az bőrrákot okozhat, és a környezetre is káros! A fáradt olaj nem rendelkezik a szükséges kenési tulajdonságokkal, és a lánckenésre is alkalmatlan. Sose dolgozzunk lánckenés nélkül, mert szárazon futó lánc esetén a vágóberendezés rövid idő alatt javíthatatlanul tönkremegy. A munkakezdés előtt mindig ellenőrizzük a lánckenést és a tartályban levő olaj mennyiségét!

 

 

Tartalom közti banner a cikk végére
no