fbpx

Tanácsok a kombájnok téli tárolásához

Írta: Szerkesztőség - 2019 november 18.

E sorok írásakor a kombájnok a szokásos hosszú „téli álmukra” vonulnak. Cikkünkben a tároláshoz és az arra való felkészítéshez gyűjtöttük össze a legfontosabb tudnivalókat.

Helykiválasztás

A betakarítás befejezését követően közel 6-7 hónapos üzemszünet vár a gazdaságok nagy értéket képviselő betakarítógépeire. A tárolásra való felkészítést megelőző egyik legfontosabb és legelső feladat a téli pihenő megfelelő helyének kiválasztása. Ne tároljuk a gépet gabona- és vetőmagtárolók környékén! Sajnos az olyan zárt magtárak és tárolók, amelyben szemestermények vannak, mindig magukban hordozzák a rágcsálók megjelenésének kockázatát. A mai korszerű betakarítógépek tele vannak elektronikával, vezetékekkel, elektromos panelekkel. Ha ezekben jól megbújt egy vagy több rágcsáló, akkor egy téli pihenő alatt több százezres, de akár milliós kárt is tudnak okozni. Kerüljük a zárt műtrágyatárolóban történő elhelyezést is, mert ezeken a helyeken a levegő annyira korrozív, hogy megtámadja az elektromos csatlakozókat, vezetőket, berendezéseket!

A legideálisabb megoldás valamilyen irányban, kereszthuzat-szerűen nyitott gépszínben való tárolás. Egy egyszerű, félereszes színnek egyik nagy előnye, hogy kellemetlen huzatot eredményez, amit nem szeretnek a rágcsálók, és a gép sem fog rozsdásodni a párásodás miatt. Amennyiben mégis egy teljesen zárt tárolóban telel át a gépünk, akkor sem lehetünk teljesen nyugodtak a rágcsálók miatt, ha nincs termény a kombájnunkkal egy légtérben. Ilyenkor nincs más megoldás, mint a rágcsálóirtás (riasztás és a csapdák) minden vállfaját bevetni azért, hogy megóvjuk gépünket a kártételtől.

A járószerkezeti részek tisztítása melegvizes, magasnyomású mosással

Amennyiben nincs lehetőség fedett tárolóban történő áttelelésre, úgy nem marad más, mint a „csillagszálló”. A szabad ég alatt történő tárolásnál fontos, hogy legalább felülről – a téli csapadéktól – valamilyen formában megóvjuk gépünket. Ennek legegyszerűbb módja a fóliával vagy ponyvával való betakarás. Amennyiben ez is korlátozottan áll rendelkezésre, akkor a legfontosabb a magtartály, a motortér és a fülketető lefedése. A párásodás miatt a fólia nem a legoptimálisabb megoldás, de ha nincs más, akkor ez azért valamiféle védelmet nyújt. Mivel a fólia az időjárás viszontagságait is rosszabbul viseli, érdemes a téli időszak alatt többször is ellenőrizni annak épségét.

Ki az akksival!

A mai korszerű kombájnoknál már uralkodó az elektronikus vezérlés, így áramfelvételük is nagyobb. Annak érdekében, hogy a drága akkumulátor élettartamát megóvjuk, kössük le, szereljük ki a betakarítógépből. A mai modern akksik általában már karbantartásmentesek, de ha még régimódi akkumulátorunk van, akkor tegyük meg, hogy a folyadékszintet ellenőrizzük, szükség szerint pótoljuk a hiányzó mennyiséget, illetve töltsük fel időnként (árammal) az akkumulátort.

Tisztítás

A kombájnok előkészítése a téli pihenőre mindenekelőtt alapos tisztítással kezdődik. Sok vita van a kombájnok szezonvégi mosásával kapcsolatban, főleg ha egy fiatalabb, elektronikával gazdagabb modellről van szó. Sokan az ilyen korszerű típusokat csak sűrített levegővel tisztítják ki a szezon végén, és a vízzel mosást messze elkerülik. A magasnyomású vizes mosásnak, illetve a sűrített levegős kifújatásnak is megvan a maga előnye és hátránya is.

A levegős tisztításnak óriási előnye, hogy nem fog korróziót előidézni a csapágyakban, a szíjtárcsák környékén, de még az elektromos berendezéseknél, csatlakozóknál sem történik oxidálás.


A sűrített levegővel való tisztítás

Főleg őszi, sáros időszakok után elkerülhetetlen legalább a járószerkezeti és erőátvitelirészek alapos, melegvizes, nagynyomású mosása. Lényeges, hogy ha valamilyen szennyeződés vagy nagy mennyiségű víz került be a gépegységekbe, akkor azt tiszta zsírral a lehető leghamarabb ki kell onnét szorítani, majd megjáratni a gépet. A cséplőszerkezeti elemeket és a motorteret inkább nagynyomású levegővel érdemes tisztítani, viszont ha a motorblokkon olajszivárgás/por keverékéből lerakódás van és a sűrített levegő nem bír el vele, akkor a különböző – erre a célra szolgáló – oldószerekkel való kezelést követően nem lesz más megoldás, mint a magasnyomású vizes tisztítás.

A kukoricaadapter is hasonló ápolást igényel, ott is a különféle termény- és szármaradvány, illetve sárlerakódások miatt szükség van a melegvizes mosásra. A megkopott fém középre hordó csigát fessük le, a szárosztó csúcsokkal – amennyiben műanyagból vannak – sok dolgunk nincs. Vannak egyes modellek, amelyeknél a meghajtóláncokat téli tárolás esetére ajánlott eltávolítani, és tisztítást követően külön olajfürdőben tárolni. A letárolás előtt a kijelölt kenési helyeken a fogaskerekek, törőhengerek csapágyazásánál zsírzással szorítsuk ki az elhasznált kenőanyagot, illetve a mosással bekerült vizet. Az adaptert a gyártó által biztosított tárolólábakkal alábakolva helyezzük el tárolásra egy fedett épületben.

A cséplő-, magleválasztó-, magszállító-rendszer tisztítása, előkészítése tárolásra

A kombájnon minden olyan egységen, amelyik kapcsolatba kerül a terménnyel, terménymaradványok találhatóak, és ezek eltávolítása, kitisztítása az egyik legfontosabb feladat. A csigavályúk, magfelhordó elevátorajtók kinyitása, kifújatása, kijáratása, a magtartály kitisztítása mindig történjen meg! Lényeges, hogy nyissuk ki ezeket, mert ha úgy hagyjuk, be fognak korrodálódni, és a rágcsálóknak is táplálékot biztosítanak! A tisztítást követően húzzuk ki az előkészítő asztalt, a rostát! Tehermentesítsük az ékszíjakat, viszont ne felejtsük el, hogy a következő szezonban mindet vissza kell majd állítani a megfelelő pozícióba, ezért nem árt, ha fellazítás előtt bejelöljük a kifeszített helyzetüket! A motornál ne lazítsuk meg a szíjakat, mert az esetek 90%-ban automata feszítővel rendelkeznek!

Ne tároljuk a terménnyel és vetőmaggal egy tárolóban a kombájnt

Üzemanyagtank

A régebbi, ’80-90-es években gyártott kombájnok üzemanyagtankja még fémlemezes, de a mai korszerű modelleknél ez már műanyag. A téli – gyakran párás – hideg időjárás alkalmával megnő a levegő páratartalma. Mivel a felhasznált üzemanyag helyére külső levegő jut, az éjszakai lehűlés során egy fémlemezes tartályában több mint 0,1 liter mennyiségű víz is kicsapódhat, amely megfagyva szintén eltömítheti az üzemanyagellátó-rendszerünket, és elkezd korrodálódni a tartály belső része.

Ilyen lemezes tartályoknál ajánlott az üzemanyaggal való teletöltés tárolás előtt, így kiszorítjuk a levegőt. Műanyag változatok esetében is megjelenhet a pára, hiszen az éjszakai lehűlés során a gázolaj fölötti légpárnából újra és újra víz csapódik ki, de ott le tudjuk engedni, a vízleválasztó szűrőn keresztül, amit tárolás előtt tegyünk is meg.

Foglalkozzunk a szűrökkel!

A motorlégszűrőknél a külső szűrőt takarítsuk ki, a belső szűrőt pedig cseréljük ki egy újra. Ha ez elmarad, akkor a külső pára miatt megint létrejöhet a „sarasodás”, a szűrő betömődhet, és teljesen használhatatlanná válhat. A mai kombájnok legnagyobb része már rendelkezik klímaberendezéssel, amelynek szintén fontos a tisztítása. Először a kabinszűrőt kell kitisztítani, kifújatni a párologtatót, hogy a gombák ne tudjanak megtelepedni benne. A klímaberendezést időnként – havonta legalább egyszer – üzembe kell helyezni.

Az adaptereket megtisztítva, a tárolólábain elhelyezve tároljuk

Az üzemanyagtankot a párásodás elkerülés miatt tankoljuk tele

Téli folyadékok

Az ablakmosó-berendezés tartályát téli szélvédőmosó folyadékkal töltsük fel! A következő feladat a fagyálló ellenőrzése. Itt ne csak a hűtőfolyadék fagyállóságára gondoljunk, mivel a fagyállónak van egy élettartama, amit nem tudunk mérni, ezért azt egy adott időn belül le kell cserélni, mert a korróziógátló hatása ezt követően megszűnik. A csereperiódusok időpontja a gépkönyvben legyen megtalálható.

Még egy tárolással kapcsolatos dolog, ami a gumiabroncsokat érinti. Ha lehetőségek adottak, akkor mindenképpen bakoljuk fel a kombájnt úgy, hogy minimálisan emelkedjenek el a kerekek a talajtól, mivel egy ilyen gép 10-16 t közötti tömegű és a leállást követően fél év múlva fogjuk használatba venni. A nagy értékű gumiknak nem tesz jót, ha hosszú ideig egy ponton terheljük őket, s mivel egy ilyen abroncs ma már milliós tétel, érdemes ennyi fáradtságot áldozni tehermentesítésükre.

Természetesen cikkünkben csak a legfontosabb általános ismérveket gyűjtöttük egycsokorba a kombájnok téli tárolásával kapcsolatban, ezek mellett a konkrét típus kezelési utasításában megadott, tárolással kapcsolatos kritériumokat is alkalmazni kell.

Farkas Imre