fbpx

Technikától – Technikáig | December

Írta: Szerkesztőség - 2014 december 18.

TeeJet – nagyfrekvenciás fúvókavezérlés vagy fúvókacsere?

A TeeJet DynaJetFlex 7120 fúvókavezérlő az egyes fúvókák sebességfüggő – útarányos – permetlémennyiségét állandó nyomáson és mindig azonos cseppmérettel változtatja. Rendkívüli mértékben – 1:8 arányban! – növeli egy adott fúvóka alkalmazásának lehetséges sebességtartományát. A DynaJetFlex 7120 által vezérelt, elektromágneses szelepekkel működő szórófejtestek percenként akár 10.000 ki-/bekapcsolási frekvenciával is működhetnek. Nagy munkasebességnél a fúvóka ritkábban kapcsol ki, lassan haladva gyakrabban, miközben munkaminőségi jellemzői nem változnak. Ezt szemmel képtelenség követni, mivel a permetlésugár és a szóráskúp ilyen nagy kapcsolási frekvencia mellett változatlannak tűnik – és az is! Az átlagos permetezési sebesség növekedése révén 10-15%-kal nő a napi területteljesítmény, csökken a mellékidő, hiszen nem kell fúvókákat cserélni. Az Aeros 9040 egyetlen műszerben egyesíti a TeeJet valamennyi bevált és előremutató megoldását: a RealView élő videós nyomkövetést, a FieldPilot automata kormányzást, a BoomPilot automatikus szórókeret szakaszolót, a folyékony műtrágyák kijuttatásakor fontos, fúvókánkénti átfolyásmérőt és a nagyfrekvenciás fúvókavezérlőt.

TeeJet - nagyfrekvenciás fúvókavezérlés vagy fúvókacsere?

Ezek a csúcstechnológiájú műszerek azonban nagyon drágák. A különleges szórófejtestek darabonkénti kb. 100 Euros árával együtt, könnyen kerülhetnek egy nagyobb gép esetén, akár 9 millió forintba is. A termelékenység növekedése az alacsony magyar munkabérek miatt hosszabb távon is bizonytalanná teszi megtérülésüket.

Kézzelfoghatóbb gazdasági előnnyel jár a fúvókák néhány tízezer forintba kerülő, idényenkénti cseréje. Ez egy átlagos gazdaság éves vegyszerköltségének csupán alig 0,03%-át jelenti, azonnali busás megtérüléssel! Ezért is üdvözöljük azt, hogy a bevált TTJ60 és a légbeszívásos AITTJ60 fúvókák most már 08, 10, 15 méretben is kaphatók! Ezzel a méretsorozattal a nagyobb munkasebességre képes gépek számára új távlatok nyílnak.

Kibővült a Fendt Vario traktorprogram

Az új fejlesztésű Fendt 300 Vario (310-311-312 és 313 Vario típusjelű) modellek, 110-138 LE teljesítményű, AgcoPower (SiSu) traktordízelmotorjai a legmagasabb környezetvédelmi normatívákat – Tier 4 final/Stage IV teljesítik. A CommonRail nagynyomású üzemanyag-befecskendezési porlasztás, a dízeloxidációs katalizátor (DOC), a külső füstgáz-visszavezető (AGRex) rendszerrel kiegészítve teljes értékű füstgáz utókezelést végez el, és minimális környezetszennyezést okoz. Az erőgépek új VisioPlus vezetőfülkéjének 2,52 m3-es légtere vagy 6,2 m2 üvegfelülete, a 77°-os látómező, a tágas belsőtér, a különböző kezelőülés változatok, stb. a felhasználói igények teljes körű kielégítését célozzák meg. A traktorok műszaki tartalmát más „Vario”-ok is tovább növelik: pl. központi Vario-center a jobb hátsó sárvédőlemezen; 7 coll-os Vario-terminal a kezelés-vezérlés elősegítéséhez; Variotronic forduló automatika; Vario-Joystick kezelőszerv, illetve opcióban az ISOBUS-munkaeszköz vezérlés is beszerezhető.

Kibővült a Fendt Vario traktorprogram

A Fendt 700 Vario teljes sorozata is megújult: a 714-716-718-720-722 és 724 Vario modellek 145-240 LE/107-176 kW maximális teljesítményű változatai nem véletlenül a Fendt „legkapósabb” erőgépei. Az erőgépek Tier 4 final követelményeket biztosító Deutz motorjai, a kategóriájukban a legkisebb (254 g/kWh) fajlagos üzemanyag-felhasználást eredményezik, illetve károsanyag-kibocsátásuk minimális. A traktormotorok AGR füstgáz-visszavezetéses károsanyag-elégető rendszere, az SCR/AdBlue szelektív redukciós katalizátor, a CSF (Couted Soot Filter) részecskeszűrő, stb. hatékony és tiszta, jó hatásfokú motorüzemet biztosítanak. A Fendt 700 Vario erőgépek Profi, ProfiPlus és Power kivitelekben is kaphatók.

Kverneland Accord U-drill 6000: új gépkombináció

A Kverneland cégcsoport újdonsága a 2013. évi, hannoveri Agritechnica kiállításon debütált, idén pedig már nálunk is kapható! Ez a vontatott kivitelű, 6 m munkaszélességű magágykészítő és gabonavető gépkombináció – kompakt tárcsasoraival – egyetlen munkamenetben oldja meg a talaj-előkészítést, a vetőágy szintezést, majd a (vetősoronkénti gumiabroncsos) talaj visszatömörítést, és a kalászosok (vagy az apró magvú repce) vetését. Kialakításánál nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy még a nagyobb sebességű (15-18 km/h) munkavégzés mellett is kifogástalanul pontos maradjon a lényegi művelet: a magvak talajba történő lehelyezése! A szokatlanul nagy, 4350 liter űrtartalmú magtartály ~18-20 hektárra elegendő magmennyiséget fogad be.

Kverneland Accord U-drill 6000: új gépkombináció

A géphez biztosított magfeltöltő csigának köszönhetően a vetőmagfeltöltéséhez nincs szükség külön rakodógépre. A magvak kiadagolását két – külön-külön – elektromos motorral meghajtott mechanikus (celláshengeres) magadagolóegység végzi el, amelyeket a magtartály oldalán, könnyű hozzáférést biztosítva helyeztek el. Az adagolószerkezetektől a magvak pneumatikus magtovábbítással jutnak el a központi elosztófejekbe, majd onnan a vetőcsoroszlyák által nyitott barázdákba. Az U-drill vetőgép Geocontroll+Seedercontroll szoftverrel kiegészítve alkalmas a GPS alapú szakaszvezérlésre, mely a 6 m-es vetőgép esetében két szakaszt jelent. A 6 m munkaszélességű gépkombináció szélső szárnyrészei szállításkor hidraulikusan felhajthatók, így a szállítási szélesség 3 méterre csökken. Az új gabonavető gépcsalád első tagját nemsokára egy 4 m munkaszélességű, második „családtag” is követi, amely a vetéssel egy időben műtrágya kijuttatására is alkalmas lesz, teljesebbé és szélesebbé téve így a termékpalettát.

ÚJDONSÁG TÉRKÉP

A „technikák” fejlesztése, a piacon maradás érdekének szempontjából sohasem állhat meg. Az előzőkben bemutatott, és a hazai gyakorlatban már jól ismert cégek gépfejlesztései mellett néhány olyan mezőgépgyártót is felvázolunk, amelyeknek gyártmányai a hazai gazdálkodók előtt csak részben, vagy talán nem is ismertek.

Grazioli Remac srl., Calvisano (Olaszország): vegyes profilú és széles gyártmány-választékkal rendelkező mezőgépgyártó. Kertészeti talajmarói (0,8-5,0 m), forgóboronái (1-7 m), ágyáskészítő, mulcsozó gépei (1-5 m), az 1-, 2- vagy 3-tengelyes (különböző felépítményű) pótkocsik, és a 3.000-30.000 ezer liter űrtartalmú hígtrágya tartálykocsik mellett az önjáró (elektrohidraulikus működtetésű) silómaró-rakodói a legérdekesebbek. (www.grazioliremac.it)
Paul Werner Maschinenbau, Legau (Németország): a családi vállalat állatgondozással, -ápolással kapcsolatos berendezések, gépek gyártója. Szarvasmarhák körmözésével (körmeik ápolásával), lovak patájának kezelésével kapcsolatos ketrecek, állatemelő-állványok, csörlők és egyéb állatgondozási kiegészítők (pl. lábfejemelők, „patakozmetikai” termékek, biztonsági hevederek), valamint (önjáró) dízelmotoros istállótisztító kisgépek vannak a portfólióban. (www.rinderputzmaschine.de)
Jagoda JPS, Skierniewice (Lengyelország): gyümölcsös ültetvények művelő, ápoló és betakarító gépeinek gyártója. Ezeken belül a bogyósgyümölcsűek (ribiszke, köszméte, stb.), alma- és csonthéjas-termésűek (alma, cseresznye, szilva, stb.) betakarító gyűjtőernyői, farázó- és betakarító gépei, az ültetvények talajművelő, talajmaró, ápoló- (ritkító), vagy (automata kitérőrendszerű) tőközművelő rotációs kaszái, mulcsozó gépei, stb. találhatók meg. (www.jagoda.com.pl)
Tolmac B.V., St. Annaparochie (Hollandia): 110-130 kW teljesítményű erőgépek frontfüggesztő berendezéseire kapcsolható, 2-soros burgonya-betakarító (MT-12 és MT-14 típusú) kiegészítő adapterek gyártására szakosodott. Ezekkel a burgonya kiszedő-rendrakó adapterekkel, a vontatott 2-soros géppel együtt a munkaszélesség nagyon egyszerűen 2×2 = 4-sorosra növelhető, ami 50-80% teljesítménynövekedést eredményez. (www.tolmac.eu)