Központi tartályos vetőgépek feltöltésének technikai lehetőségei

Az egyre jobban átalakuló éghajlat miatt évről évre egyre rövidebb a minden szempontból optimális időszak a vetés feladatának megoldására.

Legyen szó tavaszi vagy őszi vetésről, az időjárás miatt egyre szűkebb időintervallum áll rendelkezésre a feladat elvégzésére. Éppen ezért nem mindegy, hogy a vetőgépek feltöltése mennyit vesz el a hasznos üzemidőből. Bár a vetőgépek vetőmag- és műtrágyatartálya egyre nagyobb kapacitású, de ezzel egyenesen arányosan megnő az igény ezek minél gyorsabb feltöltésére. Cikkünkben a feltöltésük feladatát meggyorsító megoldásokat gyűjtöttük egycsokorba.

Napjainkban a 4-6 vagy ennél még nagyobb munkaszélességű gabonavetőgépek nagy része központi vetőmag-/műtrágyatartályos, általában 60/40 arányban megosztva, igen nagy tárolókapacitást biztosítva. A legtöbb konstrukciónál felső betöltőajtóval rendelkeznek, de vannak modellek, amelyek feltöltést segítő talajra engedhető feltöltő csigával is fel vannak szerelve. A felhasználók a műtrágya és a vetőmag vetési helyszínre való szállítását általában kétféle megoldással, vagy ömlesztve, vagy pedig big-bag zsákokban kiszállítva valósítják meg. A vetőgépbe való áttöltés a két esetben nagyon eltérő technikai hátteret kíván meg. Napjainkban mindkettő esetén arra kell törekedni, hogy a feltöltést minél gyorsabban, a lehető legkisebb költséggel és élőmunka-ráfordítással oldjuk meg.

 

Átrakócsigás pótkocsi
Átrakócsigás hátfallal szerelt, letoló ürítési rendszerűmezőgazdasági pótkocsi

 

Vetőgépfeltöltő csigával szerelt pótkocsi
Vetőgépfeltöltő csigával szerelt mezőgazdasági pótkocsi

 

Vetőgépfeltöltő csiga a gabonaleeresztő ablakra szerelve

Az egyik legnépszerűbb és legolcsóbb módja a vetőgépek vetőmaggal és műtrágyával való feltöltésének a hagyományos hátrabillenő felépítményű, a hátfalán gabonaablakkal ellátott pótkocsik felszerelése kiegészítő vetőgépfeltöltő csigával. Ezeknek többféle kivitele érhető el a piacon, és méretben is nagyon eltérnek egymástól. Általában 150–250 mm csigaátmérővel kaphatók, osztott, összecsukható kivitelben. Kétféle irányba mozgatható típusok vannak: az egyik az oldalra kihajtható verzió, míg a másik a hátrafelé billenthető kivitel. A kihordó csigák mindegyik esetben a hidraulikusan, hidromotor segítségével a vontató traktor hidraulikus rendszerérél kerülnek meghajtásra. Általában külön vezérlőegységük van, de van olyan olcsóbb modell, amelyet a traktor hidraulikus vezérlőrendszeréről kapcsolhatunk. A csigák mozgatása történhet szintén hidraulikusan vagy kötélcsörlő segítségével mechanikusan. Áttöltési teljesítményük csigaátmérőtől függően 1,5–5 m3. Sokan feltehetik a kérdést, mi van akkor, ha hátrabillent ugyan a pótkocsink, de nem rendelkezik hátsó gabonaablakkal, vagy nem lehetséges a csatlakoztatás, illetve a csiga meghajtása. Ma már ekkor sem kell kétségbe esni, mert elérhető lengyel importból a T-057 rakodótál. Ezt a szintén lengyel gyártású T-461-es áttöltőcsigával kombinációban a traktor hátsó hárompont-függesztésére csatlakoztatva alkalmazhatjuk a vetőgép tartályának feltöltésére, úgy, hogy a pótkocsi a rakodótálba billenti, illetve a gabonaablakon abba üríti a vetőmagot, illetve a műtrágyát. Egyetlen hátránya, hogy a feltöltéshez még egy traktorra van szükség, a szállítóeszközt vontatón kívül.

 

Átrakókocsik, letoló pótkocsik átrakócsigával

Ha a gazdaság rendelkezik átrakókocsival, akkor érdemes vetőgépfeltöltést segítő surrantót vagy csigatoldatot beszerezni hozzá, vagy kiválasztásakor, megrendeléskor ezt figyelembe venni, mert az átrakókocsik kiválóan alkalmazhatók a központi tartályos vetőgépek feltöltéséhez. A kihordócsiga felső nyílásához csatlakoztatható speciális, hidraulikusan állítható, flexibilis surrantóval általában 300 cm magasra és szintén 300 cm távolságra tudunk elérni, a kocsi oldalától mérve. Átrakókocsival – a csiga szállítási kapacitásától függően – a 6–8 m munkaszélességű vetőgépek központi magtartályát 1-2 perc alatt meg tudjuk tölteni. A vetőmag kímélése és a túltöltés elkerülése érdekében 540 f/minTLT-fordulaton hajtsuk meg az átrakókocsit! A vízszintes csiga feletti zsalu nyílásának változtatásával a magtartály töltését tudjuk pontosan szabályozni. Egyre több gazdaságban alkalmaznak letolófalas ürítési rendszerű mezőgazdasági pótkocsikat a szállítási feladatokra. Ezeknek hátfala cserélhető rendszerű, és több gyártó kínálatában rendelkezésre áll átrakócsigával szerelt hátfal is. Ez a kiegészítő adapter is nagyban bővíti a pótkocsi alkalmazási lehetőségét, és gyorsíthatja a vetőmagfeltöltési munkákat.

 

emelődaru
Vetőgép műtrágyatartályának feltöltése big-bag zsákból, emelődaruval szerelt teherautó segítségével

big-bag
Vetőgépfeltöltés big-bag zsákból, raklapemelő villával szerelt teleszkópos rakodóval

 

Feltöltés big-bag zsákból

Az egyik legelterjedtebb feltöltési módja a vetőgépeknek a big-bag zsákból történő közvetlen áttöltés.

A granulált szemcsés műtrágya és vetőmag 500/600/700/1 000 kg-os big-bag zsákos kiszerelése hagyományos anyagmozgató eszközökkel jól kezelhető. Általában kétféle, középfüles vagy a négysarokfüles zsákokba töltik a gyártók az anyagot. Ezek mozgatásához többféle technikai eszköz alkalmazható. Műtrágyaszóróknál könnyebb a helyzet, hiszen ott a zsákemelő daruk optimális és egyszerű megoldást kínálnak a mozgatáshoz. Viszont a vetőgépeknél ezek alkalmazására nincs lehetőség, mivel a vetőgépek központi tartályának feltöltő ablaka sokkal magasabban van, mint a függesztett szórógép tartályának teteje. Vetőgépek esetén a legnépszerűbb mozgatási módja ezeknek a zsákoknak a rakodógépes emelőhoroggal történő megoldás. A kilengésgátló védőkerettel szerelt homlokrakodóra szerelhető emelőhorgokkal a zsákok egyszerűen, külön kézi segítség nélkül, könnyen felakaszthatók, és stabilan mozgathatók. A középfüles big-bag zsákok emeléséhez és mozgatásához kerüljük a raklapemelő villa alkalmazását a rakodógépen! Az ilyen villára való felakasztás során sérülhet a zsák, illetve egy rosszul megválasztott akasztási pozíció miatt jelentősen romolhat a kiürítés helyzete, a káros kilengésről nem is beszélve. Az állítható távolságú raklapemelő villa alkalmazása maximum csak a négyfüles big-bag zsákok esetén jelenthet alternatívát. Ma már a zsák kibontását és a zsákból való adagolást egy egyszerű, könnyen beszerezhető, erre a célra kialakított big-bag zsák-leeresztő csappal tehetjük kényelmesebbé, gyorsabbá és egyszerűbbé. Az emelődaruval és horoggal szerelt fixplatós tehergépkocsik is egyszerű alternatívát jelenthetnek a vetőgépek feltöltésére. Természetesen abban az esetben érdemes erre alkalmazni, ha az év más időszakaiban egyéb logisztikai feladatokkal leköthető a kapacitása.

 

horsch
A mezőgazdasági tehergépkocsik felhasználási lehetőségeit bővítheti a vetőgépfeltöltő felépítmény (fotó: maquinac.com)

 

Vetőgépfeltöltő felépítmény Korábban hazánkban a nagy darabszámban alkalmazott IFA teherautók billenőplató-hátfalának helyére csatlakoztatott, hazai gyártású vetőgépfeltöltő adapter állt rendelkezésre. Napjainkban elérhető a korszerű összkerék-meghajtású mezőgazdasági teherautóra szerelhető, vetőgép kiszolgálására szolgáló, hevederes ürítésű felépítmény. Az 1 000 liter szállítási kapacitású tartály osztott, és a leeresztés is külön-külön megoldható, az ugyancsak osztott, elektromos vezérléssel nyitható/zárható leeresztőajtónak köszönhetően. A tartály a hátrabillentésével a lefelé szűkülő kialakításnak köszönhetően maradéktalanul kiüríthető. A hidraulikusan hátrabillenthető, változtatható szögállású hevederes elevátor áttöltési teljesítménye percenként a 2 tonnát is eléri. Nagy előnye a hevederes ürítési rendszernek a csigással szemben, hogy kíméletesebben bánik a granulált tápanyaggal és vetőmaggal.

Mint összeállításunkból is kitűnik, ma már számtalan költségkímélő megoldás rendelkezésre áll a vetőgépek gyors feltöltésére, így az adott vetőgép tartálykapacitásához optimálisan igazítható technikai háttér alakítható ki a kiszolgálásukhoz.

 

Szerző: Farkas Imre

 

átrakócsiga big-bag feltöltőcsiga vetés vetőgép vetőgépfeltöltés vetőmag
..