fbpx

Vetőmagosok az A38 fedélzetén

Írta: Szerkesztőség - 2014 július 15.

Vetőmagosok az A38 fedélzetén

Randevú egy kőszállító hajón

Ma csak A38 néven ismerjük az egykori Artenovszk 38 kőszállító hajót. A budai rakpart és egyben a főváros egyik ismert rendezvényközpontja most már az RAGT Vetőmag Kft. történelmébe is bevonult, ugyanis a szűk vetőmag szakma és a sajtó képviselői előtt itt mutatkozott be Patrice Roché ügyvezető igazgató.

Az A38 fedélzetén teljessé válik a „földön, vízen, levegőben” szlogen – köszöntötte Lonsták János értékesítési vezető a rendhagyó találkozó vendégeit. A földön már bizonyítottak, hiszen a mozdonyuk évek óta robog, és mára elérte a 100.000 zsákos sebességet. Összesen 26 faj vetőmagjait kínálja a cég az európai termelőknek. Hazánkban a kukorica, a napraforgó, a kalászosok után már repcében is választhatunk RAGT vetőmagot. A 45.000 zsákkal értékesített Phileaxx kukoricahibrid már a levegőbe emelte az RAGT sikerét csakúgy, mint névadója, Phileas Fogg a hőlégballonját a Jules Verne „Nyolcvan nap alatt a Föld körül” regényében. A szlogenből pedig csak a mai napig hiányozhatott a víz, az A38 után minden teret elért az RAGT Magyarországon.

A hazai értékesítők és a termelési versenyek résztvevői jól ismerték az előd, Olivier Crabos munkáját. Ahogy Lonsták János fogalmazott: most egy másik szívügyét választotta a korábbi ügyvezető, földrészt is váltva Dél-Amerikába nősült (Sok boldogságot kívánunk mi is. Szerk.), ezért került sor az új vezető kinevezésére.

Patrice Roché ügyvezető igazgató és Lonsták János értékesítési vezető

Patrice Roché ügyvezető igazgató és Lonsták János értékesítési vezető

Egy hónappal a beiktatás után

Patrice Roché ügyvezető igazgató Magyarország, Csehország, Szlovákia és Argentína vetőmag értékesítéséért és az RAGT kutatásokért május 1. óta felel. A kötetlen sajtóbeszélgetésen az RAGT régión belüli céljairól, piaci szerepéről és a Magyarországot érintő elképzeléseiről kérdeztük.

  • Új szerepben, egy teljesen új területen kell bizonyítania. Mit látott a vetőmag-kereskedelemben, mint hivatásban?

Ez most valóban új közegnek számít, hiszen az élelmiszeriparból érkeztem a mezőgazdaságnak ebbe a szegmensébe. Viszont koránt sem áll távol tőlem ez a téma, hiszen már 1979-től hosszú évekig foglalkoztam vetőmag-értékesítéssel. Ezt a szakmát, sőt a konkrét feladatot is saját bőrömön tapasztaltam már. A jelenlegi munkámban pedig az RAGT Semences nemzetközi kapcsolatainak érvényesítése, a régión belüli munkák koordinálása jelenti a kihívást. Még csak a kapcsolatok kiépítésénél tartok, személyesen megismerem azokat a közvetlen kollégákat, a szakmai szervezetek vezetőit és főbb partnereinket, akikkel a jövőben nap mint nap fogom tartani a kapcsolatot. A munka érdemi része ezután következik.

  • Ebben a munkában milyen szerepet kap Magyarország?

Kukorica vetőmagértékesítésben a három nemesítőház után a negyedik helyen állunk, ez rendkívül szép eredmény itt Magyarországon, de nálunk Franciaországban is. A magyar piacon a következő két évben szeretnénk kukoricafronton elérni a 10%-os piaci részesedést, amiben nagy segítségünkre van a FAO 390-es éréscsoportú PHILEAXX, és a speciálisan stressztűrésre nemesített további hibrideink is, pl. a Poluxx, Exxclam, Oxxygen vagy az Alexxandra.

A kukoricában elért sikerek folytatása mellett napraforgóban, és ma már repcében is fontos szerep jut Magyarországon az RAGT-nek. A magyar piacon bizonyított MOOGLI HO CL mellett további 5 napraforgó hibriddel, és 4 prémium kategóriás repce hibriddel (RGT BONANZA, RGT MANZZANA, RGT ARAZZO, RGT BONZZAI) állunk a termelők rendelkezésére.

  • Mi jelenti a legnagyobb kihívást a magyar piacon?

Az RAGT a genetikai fejlesztésre nagy hangsúlyt helyez. Összesen 39 kutató programunk és 17 kutatóközpontunk dolgozik a megfelelő genetika megtalálásán. A magyar termőterületen a szárazságtűrés jelenti a legnagyobb kihívást, ezen dolgozik többek között a három magyar kutató is a mezőfalvai kutatóállomásunkon.

  • Kukoricában már rangsoroltuk az RAGT-t. Viszont van, ahol piacvezető a nemesítőház Európában. Ebből a sikerből a hazai termelők is profitálhatnak?

A kalászosok vetőmag-előállításában és értékesítésében valóban piacvezetők vagyunk Európában, célunk a fokozottabb megjelenés Magyarországon is.

  • A cég jelszava szerint „RAGT, a másik út a sikerhez”. Üdvözöljük ezen a másik úton, és a magyar gazdálkodók nevében is sok sikert kívánunk munkájához.

A rendezvényen készült fotók megtekinthetőek IDE kattintva.