A mai modern mezőgazdasági gépek sokkal nagyobb odafigyelést igényelnek, mint a régiek. Cserébe a fejlett technológiai megoldások mind a költséghatékony gazdálkodásunkat segítik.
Szinte minden feladatot tudunk gépesíteni, a gépek azonban csak akkor képesek elvégezni egy adott feladatot kifogástalanul, ha megfelelően használjuk őket. Egy adott munkára fel kell készíteni a gépet (karbantartás, beállítások stb.), és működés közben is folyamatosan figyelni kell, hogy optimális munkát tudjunk végezni. Sajnos, a tapasztalat mást mutat; azt, hogy nem fordítunk kellő figyelmet és időt a megfelelő beállításokra, ami a gépek, munkagépek, betakarítógépek idő előtti meghibásodását okozza, vagy a hatékonyság, gazdaságosság messze elmarad a gép valódi képességeitől. A legrosszabb, ha a gép akkor hibásodik meg, amikor a legnagyobb szükség lenne rá. Ez a legbosszantóbb, pedig a legtöbb esetben némi odafigyeléssel megelőzhetjük a meghibásodásokat. Nézzünk meg néhány olyan hibát, ami egyértelműen a helytelen vagy nem megfelelő üzemeltetésre vezethető vissza.
Traktorok esetében az elsőhíd meghibásodásáért, néhány esetet kivéve, a helytelen pótsúlyozás a felelős. Ez adódhat a régi, helytelen szemléletből vagy sokszor csak nem szeretik a frontsúlyokat felszerelni a gépkezelők. Az újonnan megvásárolt traktorok esetében az a tapasztalat, hogy minden munkaműveletben azzal a súlyozással használják a gépet, ahogy megvásárolták. A géptelepeken azonban nem azért teszik fel a traktorokra az összes pótsúlyt, hogy azzal kell dolgozni, hanem mert így a legkönnyebb átadni a gépet. Minden munkához más pótsúlyozásra van szükség. Sajnos a helytelen pótsúlyozással felborul az első-hátsó tengely súlyaránya, amely érték hagyományos traktorok esetén 40-45% az elsőhídon, 55-60% a hátsóhídon. Ennek ellenére folyamatosan a traktor elejét súlyozzák, ezáltal túlterhelődik az elsőhíd, ami az adott egység és a rugózás (mellső hajtás) alkatrészeinek a meghibásodásához vezethet. Természetesen az elsőhíd túlterhelése esetén a mellső abroncsok terhelése is megnövekszik, ami az abroncsok károsodását eredményezi.
Az 1. képen egy abroncs látható, ami alig dolgozott 200 üzemórát. Sajnos, ebben az esetben is helytelen pótsúlyozással dolgozó traktor okozta a gumiköpeny vesztét, sérülését.
Más jellegű üzemeltetési hiba a túl sok alapjáraton történő használat, aminek a katalizátorok és az injektorok idő előtti meghibásodása a következménye. Alapjáraton nem megfelelő a kipufogógáz hőmérséklete a katalizátor működéséhez. A probléma úgy kezdődik, hogy egyre sűrűbben indítja el a regenerálási folyamatot a gép, majd egy idő után már nem lesz képes regenerálni a katalizátort, és azt sajnos cserélni kell.
Ugyancsak tipikus hiba szokott lenni, hogy egyes felhasználók nem megfelelően működtetik a külső hidraulikaszelepeket. Legtöbbször folyamatos hidromotor üzemmódban használják ezeket, akkor is, amikor csak pár másodperces működésre van szükség, pl. egy munkagép leengedése esetén. A munkaművelet befejeztével a munkahengereket már nem tudja tovább mozgatni a rendszer, de az olajat folyamatosan a biztonsági szelepen keresztül keringteti a szivattyú. Elsőre a hidraulikaolaj melegedése figyelhető meg, de később ez a szokás sok esetben a hidraulikaszivattyú meghibásodásához is vezethet. Tapasztalatok szerint számos differenciálmű meghibásodását a rosszul beállított munkagép okozza. Ilyen például egy rosszul beállított eke (2. kép). Ez folyamatosan kényszerítené kifelé a barázdából a traktort, de a gépkezelők inkább bekapcsolják a differenciálzárat, és így a gép ugyan nem tud kimenni a barázdából, ez a gyakorlat mégis nagyon nagy terhelésnek teszi ki a differenciálművet, amelyben rövid időn belül valami összetörik.
A turbófeltöltő meghibásodását jellemzően a nem megfelelő motorhasználat okozza. A turbinatengely törését okozhatja, ha a hideg motort (-5oC alatti hőmérsékleten) nem melegítjük, hanem azonnal dolgozni kezdünk a géppel. A hideg motorolaj nehezen szivattyúzható, és ezért nincs megfelelő kenése a turbónak. Másik probléma, ha a meleg motort nem hűtjük vissza, hanem rögtön leállítjuk. Ilyenkor a turbó még hosszú másodpercekig forog, de olajzása már nincs. Ez a turbó korai üzemóránál történő rendellenes, túlzott mértékű kopását, megszorulását vagy akár a tengely törését is okozhatja.
A fent említett hibák csak a töredékét teszik ki annak a listának, ami felsorolható lenne. A helytelen üzemeltetésből adódó meghibásodások szinte mindegyike megelőzhető kellő odafigyeléssel. A mai gépek már rendelkeznek valamilyen telematikai rendszerrel, melyek nemcsak a szerviz munkáját segítik, hanem az üzemeltetés részére is nagyon hasznosak. Ebben nyújt segítséget a John Deere gépein és munkagépeken található JDLink rendszer, hiszen a felsorolt hibák nagy része könnyen kiolvasható a beérkezett adatokból. A JDLink segítségével hatékonyabbá és üzembiztosabbá tehetjük a gépeinkkel végzett munkát. Mindenkinek jószívvel merjük ajánlani a JDLink rendszert, mert csak nyerni lehet vele. Értünk van, nem ellenünk.
Hodos Lajos
Üzemszervezési szaktanácsadó
[email protected]