Spanyolországban is drasztikusan emelkedtek a termelési költségek, ez hatással lesz a gyümölcsszezonra. Az ibériai ország teljes csemegeszőlő-termelésének körülbelül 60 százalékát exportálja, a logisztikai válság és annak következményei azonban az idei évet lényegesen módosíthatja.
Szállítási problémák emelik az árakat
Joaquin Gómez, az APOEXPA (Gyümölcsök, Étkezési szőlő és Egyéb Mezőgazdasági Termékek Termelő és Exportőr Egyesület) elnöke a The Grape Reporternek elmondta, hogy a szállítás bizonytalan és drága: „nem tudják garantálni, hogy a hajók időben megérkeznek, valamint a hűtött konténerek nagyon drágák”.
A logisztikai válság áremelkedést okozott, ami Spanyolországot is érintette, külön problémaként említette az Ukrajna közelében fekvő európai országokat, mivel a háború következtében a szállítás sokkal nehezebbé és drágábbá vált.
Mindennek következmény a magasabb gyümölcsárak, jelen esetben ez a szőlőárak emelkedésében nyilvánul meg, az előrejelzések szerint a termelési költségek 20 százalékkal lesznek magasabbak, mint tavaly – olvasható az elnök nyilatkozatában.
Az APOXEPA elnöke szerint a probléma gyökere Európán kívül van, számos országban az alkalmazható konténerek száma alacsony, így elérhetőségük korlátozott. A szállítmányozó cégek a szerződésben foglalt határidőket esetenként túllépik, pedig ez – az olyan romlandó terméknél, mint a szőlő – végzetes hiba.
A 2022-es spanyol csemegeszőlő szezonra 200 000 tonna exportot prognosztizálnak
Az idei spanyol csemegeszőlő szezon június végén kezdődik, „egy héttel később, mint tavaly” – mondta a nyilatkozó egyedületi elnök.
„A szezont nagyban befolyásolja az időjárás, például, ha száraz időszakunk van, akkor a szezon november végéig, vagy december elejéig tart. … Tavaly Spanyolország 190 ezer tonna csemegeszőlőt exportált. Idén jó minőségű termésünk van, így reméljük, hogy elérjük a 200 000 tonnát.”
A termőföld területet már nem növelnek, de jellemző, minden évben egy kicsit több termésmennyiség. Ezt a fajták nemesítésével érik el, mely egyben a minőséget is javítják.
A könnyen termeszthető, betegségeknek ellenálló, jó ízű és a tetszetős színű fajtákat részesítik előnyben.
Arra számítanak, hogy a fogyasztás jobb lesz, mint a járvány idején
Az idei és a korábbi szezonok közötti különbségek a megemelkedett termelési költségek. Azonban reménykednek abban, hogy ezt tudja ellensúlyozni az, hogy globálisan újra beindul a turizmus, így a vendéglátásban nagyobb lesz a fogyasztás.
Export kapcsán fő célország az Egyesült Királyság, Németország és az európai közösség többi része, valamint a távolabbi országok, például Dél-Afrika.
Új piac lehet Thaiföld áll készenlétben, innen a hatósági ellenőrök jóváhagyását várják, remélhetőleg ennek engedélyezési részét le tudják futtatni még a nyár vége előtt. A sikerhez azonban kell még a megfelelő logisztikai háttér és a tökéletes szállítási megoldás.
A pandémia hatásai a munkaerőre
A COVID-19 világjárvány sok országban munkaerőhiányt váltott ki, ez keményen érintette a spanyol mezőgazdaságot is. Most úgy néz ki, hogy tudják kezelni a járványt, és ezen a téren is kezd normalizálódni a helyzet, és a korábbi évek jellemzői rétnek vissza.
Egyelőre leküzdötte a szektor a munkaerőhiányt, azonban felismerte, hogy erre folyamatosan figyelni kell, és szükség esetén be kell avatkozni.
A spanyol gazdák kénytelenek külföldi munkaerőt alkalmazni idénymunkára, vagyis miután elvégezték a munkájukat, visszatérnek származási országukba.
Forrás: FreshFruitPortal
Összeállította: Barna Ferenc