Ismét eredményesen szerepelt a magyar csapat a 2022-es WorldSkills világverseny nehézgép-szerelő versenyszámában. Az idei évben rendhagyó módon október 4-én kezdődtek el a WorldSkills Competition 2022 Special Edition versenyei a magyar csapat részvételével, amely során egészen november végéig izgulhattunk a szakmák kiemelkedő hazai tehetségeiért.
A versenyszám 6 modulból állt
Nehézgép-szerelő versenyszámban 2022. november 24-26-ig tartották meg a versenyt Salzburgban, ahol Hambalgó Ferenc képviselte hazánkat.
A használt feladatlapok, műszaki leírások, gépdokumentációk és a pontozó bírókkal való kommunikáció nyelve az angol volt.
A versenyzőknek különböző gépeken (ipari gépek, bányagépek, dózer, valamint mezőgazdasági- építőipari- és földmunkagép) kellett nagyon sokrétű feladatokat megoldaniuk. A modulokra egyenként 3 óra állt rendelkezésre, napi 2 modult kellett teljesíteni.
Az idei feladatok között Mercedes kamion elektronikai-, Liebherr gumikerekes kotró hidraulikus-, Wacker Neuson dömper kormány- és fékrendszer, Massey Ferguson traktor erőátviteli rendszereinek diagnosztikáját, és beállításait, valamint Bomag talajtömörítő henger nullrevízóját kellett elvégezni. Szervezési gondok miatt a Liebherr dízelmotor állapotfelmérése modult ki kellett hagyni.
Ami nehezítette a verseny szervezését, hogy a modulok mindegyikhez 2-2 ugyanolyan gépre volt szükség, azonban mivel néhány hónappal verseny előtt – a korábbi szervező lemondása miatt – a versenyhelyszín megváltozott és nagyon kevés volt az idő, ezért ide Salzburgba csak kamiont tudtak szerezni a szervezők, hogy valóban mind a hat feladat meglegyen. Ebben az esetben a kamion motorjának elektronikai rendszerén kellett hibakeresést a versenyzőknek.
Ez a típusú feladat és gép (kamion) nem tartozik bele a nehézgép-szerelő versenyszámba, de ennek ellenére Feri a Pappas Auto Magyarország Kft. segítségének köszönhetően helytállt ebben a feladatban is!
Többféle márkán és gépen kell majd a versenyzőinknek gyakorolni
Dr. Medina Viktor, a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségének igazgatója, szakmai támogató képviselőjét a helyszínen kérdezték az MKIK munkatásai:
„Az is gondot okozott, hogy néhány héttel a verseny előtt többször is lecserélték a gépeket, ami nagyon megnehezítette a felkészülést. Ebben az évben a MEGFOSZ tagjainak jóvoltából sokkal többféle márkán és gépen tudott a versenyző gyakorolni, azonban így is voltak a versenyen olyan építőipari gépek, amelyekhez Magyarországon idén nem lehetett hozzáférni. A jövőben tehát még több gyártóhoz és céghez kell eljutni, hogy a fiatal szakemberek minél több géppel megismerkedjenek, hiszen ezek nemcsak szerkezetileg különböznek egymástól, hanem eltérő kompetenciákat is igényelnek.”
Karagity István felkészítő szerint:
„A verseny helyszínen én, mint versenybíró, vagy pályabíró vettem részt, valamint a feladatok helyszíni előkészítésében tevékenykedtem. Meglátásom szerint nagyon nehéz helyzetben volt a szervező ország. A normál versenyidőpont előtt 3 hónappal mondták le a kínaiak a WorldSkills-t a helyi covid helyzet miatt. Ez után kellett új megoldást keresni. Nagy szerencse, hogy Ausztria végül elvállalta a nehézgép-szerelő versenyszám (és ezzel együtt másik 6 szakma) versenyének szervezését, lebonyolítását. Körülbelül 3 hónapjuk lehetett megkeresni a helyi gépforgalmazó-, szerszám- és anyagi támogatókat. A mi versenyszámunkban 6 különféle gépből 2-2 egyforma kellett idén. Volt olyan, ami csak az utolsó előkészítő napon állt rendelkezésünkre. Nem feltétlenül állt rendelkezésre minden kellő dokumentáció, szerszám sem.
Érdekes tapasztalat volt az is, hogy az angol csak részben világnyelv. Más angol, amit egy kanadai beszél, más, amit mi tanulunk és más, amit mondjuk a dél-afrikai kollégák használnak. Igaz ez a szaknyelvre, szakszavakra is. Őszintén megvallva volt egy-két olyan kifejezés, aminek utána kellett néznem nekem is.
A fentieket összegezve azt tudom mondani, nagyon nem volt könnyű feladata a versenyzőknek idén. Ehhez képest Feri szépen dolgozott, de van mit csiszolni a jövőévi Gdansk-i Euroskills-ig.”
Hambalgó Ferenc versenyzői szemmel az alábbi tapasztalatokat osztotta meg velünk:
„Salzburg városa nagyon tetszett és nagyon jó lehetőség volt, hogy ingyen használhattuk a tömegközlekedést, így az egész várost be tudtuk járni a verseny előtti napokban. A verseny előtti tájékoztató napon kiderült, hogy (sajnálatos vízumügyek miatt) nincs elég versenybíró a feladatokhoz, így a Diesel motor állapotfelmérés modul kimarad a pontozásból. Ezt nagyon sajnáltam, mert kedvelt témaköröm. Gondot okoztak több modulnál is a nyelvi nehézségek, sajnos nem minden versenybíró beszélt teljesen megbízhatóan angolul, persze nekem is tanulnom kell még. A három versenynap végére nagyon elfáradtam, és éreztem, hogy nem sikerült olyan jól, mint terveztem. A jövő évi Euroskills-re tanulunk az idei hibákból és még tovább képezzük magunkat. Nagyon remélem, hogy kevesebb akadály lesz a szervezők előtt és a verseny szervezettségének minősége is jobb lesz.”
Köszönetnyilvánítás
Köszönet a szakmai támogatóknak, az Axiál Kft-nek, Karagity István felkészítőnek és Farkas Ricsi mentornak.
Köszönet a WorldSkills Hungary-nek és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának az egész éves kitartó szervezőmunkájukért és támogatásukért. A MEGFOSZ vezetőségének és tagjainak a szakmai támogatásért.
Köszönet a felkészítésért a Agrospic Kft. – nek (MF traktor), az Axiál Kft.-nek, a Liebherr Hungária Kft.-nek (Liebherr rakodó), a Pappas Auto- nak (Merci Actros kamion) és a Profi-bagger Kft. -nek (Bomag talajtömörítő henger).
Gratuláció a teljes magyar csapatnak és az elért fantasztikus eredményeiknek és érmeiknek.
Forrás: MEGFOSZ Sajtóközlemény
Összeállította: Barna Ferenc