fbpx

Új dízelmotorok a mezőgazdaság számára

Írta: Agrárágazat-2024/5.lapszám cikke - 2024 június 01.

A mezőgazdasági erőgépek és önjáró munkagépek hajtásrendszerei a jövőben igen változatos megoldásúak lesznek. A villamos hajtásrendszerekre való átállás közben a mezőgazdasági gépek zavartalan üzemeltetését az egy–három év múlva gyártásba kerülő új dízelmotorok fogják segíteni.

A dízelmotoros hajtásrendszer elsősorban a nagy teljesítményigényű gépeknél még évtizedekig meg fog maradni, ezért az ismert nagy motorgyártó vállalatok folyamatosan foglalkoznak a dízelmotorok fejlesztésével, új termékek előállításával. Az új dízelmotor-kínálatból saját válogatással röviden ismertetünk néhányat.

MAN D4276 típusjelzésű dízelmotor

Négy évvel ezelőtt, az Agritechnica kiállításon mutatta be a német MAN Engines a D4276 típusjelzésű új dízelmotort, amely kategóriájában a legnagyobb teljesítménysűrűséggel (35,87 kW/liter) rendelkező erőforrások közé tartozik (1. kép).

1. kép. MAN D4276 típusjelzésű, 16,2 literes, 581 kW teljesítményű dízelmotor (forrás: press.mantruckandbus.com)

A motort elsősorban a járvaszecskázókban és a nagy kombájnokban alkalmazzák sikeresen. A 16,2 literes (142 mm-es furatú, 170 mm-es löketű), 6 hengeres, soros, álló hengerelrendezésű dízelmotor 581 kW csúcsteljesítményt ér el, és 3400 Nm maximális nyomatékot szolgáltat 1350–1600 1/perc fordulatszám-tartományban. Az igen alacsony hajtóanyag-fogyasztású motor ezt a csúcsteljesítményt egy rögzített geometriájú töltővel ellátott, újonnan kifejlesztett töltési rendszerrel éri el. A motor az EU Stage V és az US EPA Tier 4f előírást teljesíti a DOC-DPF (dízel oxidációs katalizátor-dízel részecskeszűrő) modulból és SCR (szelektív katalitikus redukciós) katalizátorból álló (EAG) kipufogógáz-utókezelő rendszerrel.

DEUTZ TCD 5.1 és TCD 7.7 dízelmotorok

A német DEUTZ AG vállalat az Agritechnica 2023 kiállításon többek között bemutatta két vadonatúj, a mezőgazdaság számára készített T(T)CD 5.1 és T(T)CD 7.7 dízelmotorját (2. kép).

2. kép. A DEUTZ TTCD 7.7 típusjelzésű, 7,7 literes, 280 kW teljesítményű dízelmotor (forrás: agritechnica.deutz.com)

A TCD 5.1 dízelmotor 5,13 literes, 4 hengeres, álló, soros hengerelrendezésű, egy (vagy két turbótöltővel rendelhető TTCD 5.1 változat), maximális teljesítménye 129 kW (170 kW) 2200 1/min fordulaton, a legnagyobb nyomatéka 750 Nm (950 Nm) az 1200–1600 1/min fordulatszám-tartományban. A TCD 7.7 dízelmotor 7,698 literes, 6 hengeres, álló, soros hengerelrendezésű, egy (vagy két turbótöltővel rendelhető TTCD 7.7 változat), maximális teljesítménye 210 kW (280 kW) 2200 1/min fordulaton, a legnagyobb nyomatéka 1200 Nm (1550 Nm) az 1200–1600 1/min fordulatszám-tartományban.

A motorok SCR katalizátoros kipufogógáz-utókezelő berendezéssel teljesíteni fogják a várhatóan 2027-ben életbe lépő, levegőszennyezésre vonatkozó előírásokat is. A két új motor 2028-tól lesz kapható a kereskedelemben. A vállalat hisz abban, hogy a tiszta és hatékony dízelmotorokra szüksége lesz a jövő mezőgazdaságának.

LIEBHERR D976 dízelmotor

A svájci Liebherr-Components AG az ipar és a mezőgazdaság számára 260–900 kW teljesítménytartományban készít dízelmotorokat. A D976 típusjelzésű erőforrás a vállalat egyik legújabb tervezésű és gyártású mezőgazdasági dízelmotorja (3. kép).

3. kép. LIEBHERR D976 típusjelzésű, 18 literes, 620 kW teljesítményű dízelmotor (forrás: liebherr.com)

A D976 nagy teljesítménysűrűségű motor, 18 literes (148 mm furatú, 174 mm löketű), 6 hengeres, egy turbófeltöltős dízelmotor, amely 620 kW teljesítményű 1900 1/min fordulaton (a 670 kW-os fejlesztése folyamatban van), a legnagyobb nyomatéka 3641 Nm 1300 1/min fordulatszámon. A motor megfelel az EU Stage V és az US EPA Tier 4f környezeti feltételeknek. Az 1500 órás olajcsere-intervallum, a könnyű karbantartás, a motorállapot-figyelő rendszer alkalmazása, a hosszú élettartam és az alacsony hajtóanyag-fogyasztás révén a D976 motor üzemeltetése igen gazdaságos.

CATERPILLAR C13D dízelmotor

Az amerikai Caterpillar Inc. vállalat 2023 márciusában mutatta be az új fejlesztésű Cat® C13D típusjelzésű, nagy teljesítményű dízelmotort (4. kép).

4. kép. Cat® C13D típusjelzésű, 13 literes, 515 kW teljesítményű dízelmotor (forrás: caterpillar.com)

Ezt a motort úgy tervezték, hogy kategóriájában a legnagyobb (39,92 kW/liter) teljesítménysűrűséget, nyomatékot és kedvező hajtóanyag-hatékonyságot érje el a nagy igénybevételű ipari, mezőgazdasági, terepjáró stb. alkalmazásokban.

A Cat® C13D motor 12,9 literes (130 mm furatú, 162 mm löketű), 6 hengeres, soros, álló hengerelrendezésű, egy VTG turbófeltöltős dízelmotor, legnagyobb teljesítménye 515 kW, 1800–2100 1/min fordulatszám-tartományban, maximális nyomatéka 3200 Nm, 1300 1/min fordulaton. A motor DOC-DPF-SCR kipufogógáz-utókezeléssel teljesíti többek között az EU Stage V, US EPA Tier 4f előírásokat. A motor kereskedelmi forgalomban 2025-től lesz elérhető.

CUMMINS X10 dízelmotor

Az amerikai Cummins Inc. vállalat megszünteti az L9 és X12 motorjai gyártását, és ezek helyett egy új, X10 típusjelzésű dízelmotort fog készíteni (5. kép).

5. kép. Cummins X10 típusjelzésű, 10 literes, 335 kW teljesítményű dízelmotor (forrás: cummins.com)

A hajtóanyag-agnosztikus motor építésének elveit megtartva az X10 először dízelmotorként lesz kapható 2026-ban, majd további gáznemű hajtóanyagokkal üzemeltethető változatok is elérhetők lesznek. A Cummins X10 dízelmotor 10 literes, 6 hengeres, soros, álló hengerelrendezésű, egy wastegate szabályozású turbófeltöltővel rendelkezik, legnagyobb teljesítménye 335 kW, csúcsnyomatéka 2300 Nm. A motor egyik legjellemzőbb új tulajdonsága a kettős felső vezérműtengelyes (DOHC) szelepvezérlés, amely előrelépést jelent az égésfolyamat szabályozása és a termikus hatékonyság javítása terén. Az elektronikus vezérlésű X10 dízelmotor a Cummins legújabb, XPI hajtóanyag-ellátó rendszerével üzemel, és a Cummins által kifejlesztett új Heavy-Duty Compact Cross (HDCC) kipufogógáz-utókezelő rendszerrel van ellátva. A HDCC egy moduláris rendszer, amely kettős SCR-t és kettős AdBlue-adagolást valósít meg, ez biztosítja az EU Stage V, US EPA Tier 4f, illetve a 2027-ben életbe lépő szigorúbb EPA előírásainak teljesítését is. Az új X10 motor 75%-kal kevesebb NOx-ot fog kibocsátani, mint a mostani határérték. A CO2-kibocsátás az alacsony értékű hajtóanyag-fogyasztás mellett tovább csökkenthető, ha a felhasználó B20-as vagy megújuló HVO gázolajat használ. Az X10 motor további előnye a moduláris architektúrájú, kis méretű felépítése, amelynek segítségével a közúti, az ipari, a mezőgazdasági széles körű alkalmazásokhoz egyszerűen használható.

SCANIA DC13 dízelmotor

A svéd Scania CV AB vállalatcsoport 10 éves saját fejlesztőmunkával készítette el az új generációs DC13 motorcsaládot (a meglévő DC13 továbbfejlesztett változatát), amely a bemutatás után elnyerte a „2023-as év dízele” rangos díjat (6. kép).

6. kép. A SCANIA DC 13 új generációs, 13 literes, 450 kW teljesítményű dízelmotorja (forrás: scania.com)

Az új generációs DC 13 motorcsalád 12,7 literes, 6 hengeres (130 mm furatú, 160 mm löketű), álló, soros hengerelrendezésű, egy turbófeltöltős dízelmotorokból áll. Az új, 13 literes motorok 368-405-450 kW maximális teljesítményűek (beszabályozástól függően), 3001 Nm legnagyobb nyomatékot szolgáltatnak, és akár 11%-kal nagyobb teljesítményt és 21%-kal nagyobb nyomatékot adnak le a jelenlegi generációs erőforrásokhoz képest. A nagy teljesítménysűrűségű (35,43 kW/liter), új, 13 literes motor használata akár 7%-os hajtóanyagfogyasztás-javulást eredményez a jelenlegi erőforrásokéhoz képest, változatlan teljesítmény szolgáltatása esetén, ez teljes terhelésre vetítve üzemóránként kb. négy liter gázolaj-megtakarításnak felel meg. A jelenlegi környezetvédelmi előírások, az EU Stage V és a US EPA Tier 4f teljesítésén túl az új motor konfigurációja, jellemzői és üzemeltetési paraméterei alkalmasak arra, hogy az a közeljövő szigorúbb előírásait is teljesíteni tudja.

Az új generációs Scania DC13 alapmotor tartóssága 50%-kal nagyobb a jelenlegi típuséhoz képest, a nagyjavítási intervalluma például akár 25 000 üzemóra is lehet.

Dr. Varga Vilmos
ny. okl. gépész- és villamosmérnök