Startec Ecofert munkagép kiegészítő, kisadagú vegyszerkijuttató adapter-készlet
Az olasz Startec vállalat mikrogranulált vegyszerek, biológiai talajjavító szerek és folyékony műtrágyák kijuttatására alkalmas kiegészítőadapter-készletek (KIT) gyártására szakosodott. Az Ecofert típusjelű gyártmányaik a gabonavető, szemenkénti vető; burgonyaültető, palántaültető gépekre vagy sorközművelő kultivátorokra felszerelve, folyékony vegyszerek, biológiai talajjavító szerek és/vagy folyékony műtrágyák – az adott termesztéstechnológiai munkaművelettel egy menetben végzett – kisadagú, soronkénti, precíziós (programozott) kijuttatására alkalmasak.
Az Ecofert folyékonyműtrágya-kijuttató kiegészítő adapter-készlet az üzemeltető erőgép elejére felszerelt (vegyszertartály, szivattyúcsoport, vezérlőegység) részegységekből, és az adott munkagépre rászerelt (nyomásmérő óra, vegyszer-elosztófej, sebességérzékelő szenzor, a sorok számának megfelelő folyadékszállító-csövek, fúvókatartók és fúvókák) szerkezeti elemekből áll. A mellső és a hátsó elhelyezésű részegységeket a központi folyadékszállító-csővezeték kapcsolja össze.
A polietilénből készült vegyszertartály 50-1.800 liter közötti űrtartalmú, a szivattyúcsoport egy háromállású szelepből, 12 V feszültségről táplált, elektromotoros meghajtású – változtatható fordulatszámú, 5-50 l/min közötti folyadékszállítású – membránszivattyúból, átmosó szűrőből, valamint átfolyásmérőből van felépítve. A traktor vezetőfülkéjében elhelyezett Performer 530 elektronikus vezérlőegység a haladási sebességgel arányosan, automatikusan változtatja a kijuttatandó szermennyiséget. A munkagépek sorai számának (6-8-12-16-24-48-96 db) megfelelően egy- vagy több elosztófej, soronkénti csővezetékek, rozsdamentes acélból készült fúvókatartók és (0,4-4,0 mm átmérőjű) fúvókák kerülhetnek felszerelésre.
New Holland T5 Tier 4B: az idei év traktorai
A sorozat csúcsmodelljét, a T5.120 típust a bolognai EIMA kiállításon a 2017. év univerzális traktorának választották. A T5 traktorcsalád a Comfort Ride rugózott vezetőfülkével mindössze 2,6 m magasságú. A széria összes modelljének tengelytávolsága csupán 2380 mm. Alapvető jellemzőjükként megőrizték a mellső kerekek nagy – 55 fok – befordulási szögét. Erőforrásuk az FPT Industrial közös nyomócsöves, ECOBlue Compact HI-eSCR felszereltségű F5C motorja. Az erőteljes, rendkívül csendes motorok akár 491 Nm nyomaték kifejtésére is képesek, 24% nyomatéktartalékkal. A 16 szelepes, négyhengeres motorokkal elérhető legnagyobb nyomaték a korábbi Tier4A besorolású modellekhez képest a 100 és 110 LE teljesítményű erőgépek esetében 20%-kal, a 120 LE-s topmodellnél 16%-kal több. Maximális teljesítményüket már 1900 min-1 fordulatszámnál elérik és egészen 2300 min-1 fordulatszámig tartják – pontosan ez a munkákhoz leggyakrabban használt fordulatszám-tartomány.
A 16 előre és 16 hátrameneti fokozatot biztosító Powershift Electro Command™ váltóval nyolc sebességfokozat között lehet választani terhelés alatt a sebességváltó kar két gombjával – a harmadik gomb a csoportváltó. A külön kérhető mászósebesség-áttétellel akár 200 m/h is tartható.
Az egész napos, sok irányváltással járó rakodási munkához is teljesen elegendő a 84 l/min főszivattyú és a segédberendezéseket is ellátó, 43 l/min szállítású kormányszivattyú. A T5 alapfelszerelése hátul három hidraulika csatlakozó, és a gép törzsének közepének csatlakozói opciós tételek.
A hátsó függesztőmű teheremelő képessége most már 5420 kg. A járószerkezet megerősítésével a megengedett össztömeget sikerült 7,4 tonnáról 8 tonnára növelni.
A fronthidraulika emelőképessége a gömbdiók végén 2250 kg, 1000 min-1 fordulatszámú mellső teljesítményleadó tengellyel. Ezt nagyra fogják értékelni a frontkaszával szálastakarmányt betakarító gazdák!
A kabinrugózás mellett most már a kisebb T5 traktorokhoz is kérhető a TerraglideTM rugózott első híd. A rugózott első híddal kiegészített kabinrugózás és a prémium minőségű légrugós vezetőülés olyan egyedülálló komfortszintet biztosít, ami eddig csak nagyobb teljesítményű erőgépekben volt elérhető. Az első hídrugózás 80 mm úthosszon csillapít – alaphelyzetből 50 mm felfelé, illetve 30 mm lefelé. Az erősített, automata differenciálzárral és fékkel is ellátható első hídnak köszönhetően nagyobb átmérőjű 28” első kerék is rendelhető (380/70R28 vagy 440/65R28 méretben) az eddig elérhető 24” átmérőjűvel szemben. A minden eddiginél jobb terhelhetőség az eredményesebb homlokrakodós munkavégzéshez is hozzájárul. Rakodáskor terhelés alatt a nélkül is váltható az irány, hogy kezünket le kellene venni a kormánykerékről, hála a kormányoszlopon levő elektrohidraulikus irányváltó karnak. Az irányváltó reakciósebessége három érzékenységi fokozatban állítható.
Pöttinger Terrasem gépkombinációk Wave Disc hullámos tárcsasorokkal
Az osztrák Pöttinger cég új fejlesztésű Wave Disc hullámos élkiképzésű tárcsasorai a Terrasem magágykészítő+gabonavető gépkombinációk kompakt (gömbsüveg alakú, csipkézett élű) tárcsasorainak felcserélhetésére szolgálnak. A Wave Disc tárcsalevelek nem végeznek teljes felületű talaj-előkészítést – nem forgatják és keverik a talajt –, csak ~60 mm mélységű és ~45 mm széles függőleges talajréseket alakítanak ki, amelynek eredményeként a talajban nem alakul ki káros hatású záróréteg. A Gyártó a hullámos élkiképzésű tárcsasorok legfontosabb előnyének az általánostól eltérő – nedvesebb vagy szárazabb – talajnedvességi állapotok mellett történő alkalmazhatóságát tartja. A két sorban elhelyezett, egy négyszögletű tengelyen, páronként gumibakra felfüggesztett hullámos élkiképzésű tárcsalevelek 510 mm átmérőjűek, egymástól való távolságuk (osztásuk) választhatóan 12,5 cm vagy 16,7 cm. A tárcsalevelek egymás mögötti nyomvonalakon, az ikertárcsás Dual Disc vetőcsoroszlyák előtti vetősorokban művelik át a talajsávokat. A tárcsasorok tárcsalevelei (~100 kg terhelések felett kioldó) „nonstop” túlterhelés elleni védelemmel ellátottak. A kétsoros, ferdegolyós beágyazású és tömített csapágyaik karbantartást nem igényelnek.
A teljes terület átművelése helyetti, vetősoronkénti ~45 mm szélességű sáv művelésével jelentős energia-megtakarítás érhető el, mivel a tárcsalevelek 12,5 cm-es osztástávolságánál a teljes terület 36%-át, 16,7 cm osztástávolságnál pedig már csak 27%-át kell művelni. Emellett akár 15%-kal kisebb is lehet a vonóerő-igény, amely a csekélyebb üzemanyag-felhasználásban, illetve a nagyobb munkasebesség miatti nagyobb területteljesítményben érezteti előnyös hatását.
A Wave Disc hullámos élkiképzésű tárcsasorok valamennyi merev vázú Pöttinger Terrasem R3, R4, és a hidraulikusan felhajtható vázszerkezetű C4, C6, C8 és C9 típusú gépkombinációkra, illetve azok műtrágya-kijuttatós változataira is felszerelhetők.
Szerkesztőség