A 2017. év első nagy mezőgazdasági gépkiállítására Párizsban kerül sor – SIMA, február 26 – március 2. Két évvel ezelőtt közel negyedmillió látogató volt kíváncsi az eseményre. Idén sem lesznek kevesebben azok, akik 42 ország 1780 kiállítójának ajánlatát tekintik majd meg. A kiállítók jelezték, hogy a gépek, fődarabok és alkatrészek között közel 600 eddig még nem látott újdonság lesz. Ezek közül 127 hivatalosan is pályázott innovációs díjra. A nemzetközi zsűri végül is 2 arany- és 5 ezüstérmet, valamint 18 elismerő oklevelet adott ki. Ez nem azt jelenti, hogy gyenge a „felhozatal”: a SIMA bírálóbizottsága ugyanis hagyományosan szűkmarkú. Egy nagyságrenddel kevesebb díjat osztanak ki, mint más világkiállítások, ám aki ilyet kap, joggal lehet büszke!
„Aranyos” gumiabroncsok
Mindkét arany gumiabroncs-gyártó vállalatóriásokhoz került: a Michelin Group és a Trelleborg Wheel Systems osztozott az érmeken.
EVOBIB® „2 in 1” gumiabroncs (Michelin)
Az egyre hatékonyabb erőgépek méretének és súlyának állandó növekedése nem járhat együtt a talajszerkezet rongálásával és a vezető munkakörülményeinek romlásával. Éppen ellenkezőleg! A Michelin 2004-től – amikor az első flotációs gumiabronccsal, a XEOBIB® márkával megjelent a piacon – következetesen a jó irányt célozta meg. Most megalkotta az alakját és felfekvőfelületét a szükséges belső légnyomás változtatásával az alkalmazási körülményekhez igazító gumiabroncsát. Prémium kategóriás flotációs abroncsaik sorában is kiemelkedő eredmény az ultra-alacsony – 0,6 bar – nyomásra hangolható EVOBIB® „2 in 1”. Ez a gumiabroncs a jelenleg legjobbnak tartott saját gyártmányaikhoz, a VF 710/70 R 42 és az AXIOBIB IF 710/70 R 42 0.8b és 5.6t kivitelekhez képest + 20%-kal nagyobb felületen érintkezik szántóföldi munka közben a talajjal. A nagyobb „lábnyom” révén mérsékeltebb a talajtaposás, és tökéletesebb a vonóerő-átvitel is. Közúton a karkasz különleges övszalagjának köszönhetően jelentősen növelhető a belső légnyomás, így rezgésmentesen, üzemanyag-takarékosan, nagyon biztonságosan lehet vele közlekedni.
A belső légnyomást optimalizáló VIP-rendszer (Trelleborg)
Az innovációs díjak másik aranyát a mezőgazdasági gumiabroncsokra szakosodott Trelleborg kapta. Ők a német FENDT kombájnhoz fejlesztettek ki a körülményekhez igazodóan változó belső légnyomású gumiabroncsot. A Variable Inflation Pressure (VIP) önszabályzó, intelligens rendszer a gumiabroncs belső légnyomását a fejlesztésnél alapul vett arató-cséplőgépen a kerék terhelésének függvényében optimalizálja. A gabonakombájn hatalmas befogadóképességű magtartályának telítettségétől, majd leürítés utáni állapotától függően a gumiabroncs felfekvő felülete mindig akkora, amely a talaj lehető legcsekélyebb károsodását, minimális tömörödését idézi elő. A rendszer egy sor érzékelőt tartalmaz olyan paraméterek mérésére, mint a terhelés, a nyomás, a hőmérséklet. A központi processzor ezek alapján vezérli elektronikusan a kompresszort, amelynek sűrített levegőjével egy ellenőrzött átbocsátású szelepen keresztül állítja be az éppen elvárt optimális nyomást. A VIP rendszer közvetlenül a gumiabroncs peremére telepíthető. A gumiabroncs nyomásának kézi beavatkozás nélkül történő folyamatos beszabályozásával a talajtömörítés mértéke 10%-kal csökkenthető, ami bizonyítottan 5%-kal magasabb terméshozamot eredményez. A bal- és jobboldali kerekek belső légnyomását egymástól függetlenül szabályzó rendszer 2017 végétől kerül kereskedelmi forgalomba.
„Ezüstös” újdonságok
Taroltak a CNH-csoport vezető nélkül is dolgozó, autonóm traktorai. Az önálló munkavégzésre képes erőgépek az USA-ban már polgárjogot nyertek, az Európai Unióban azonban még sok rendeleti megkötéssel kell szembenézniük.
Magnum CVX, a futurisztikus autonóm traktor (Case IH)
Erről a traktorról nemcsak a vezetőfülke, hanem minden más felesleges berendezés is hiányzik. Ezek helyett komoly navigációs rendszereket hordoz. A traktor kamerákkal és szenzorokkal tájékozódik. Figyeli a mozgó tárgyakat, és ha elveszti a GPS-jelet, azonnal leáll. A traktor kezelője internetes kapcsolatot tarthat a géppel. Egy táblagépről is beállítható az, hogy mikor kezdje a munkát, hol folytassa. A kezelőfelületen megadható, milyen mélyen szántson, hova vessen, permetezzen, azaz mindent tud, amivel a szántóföldi munka automatizálható. Közutakon azonban – ahová az önvezető autókat is kizárólag emberi felügyelet mellett engedik ki – ez a traktor még nem közlekedhet.
T8 NHDrive ™ autonóm üzemre képes, vezetőfülkés traktor (New Holland)
A vezetőfülkéből hagyományos módon is irányítható traktor ugyanazt a technológiát használja, mint a CNH-csoport előzőekben bemutatott másik autonóm, fülke nélküli erőgépe.
A vezetőfülke azonban minden felszerelésével együtt működőképes marad, mert így a traktor – vezetővel – minden más feladatra is használható.
AutoLube intelligens kenőrendszer (John Deere)
Az automatikus működésű központi kenőrendszer jelentősen csökkenti az erőgép karbantartására fordított időt. A kézi vagy egyedi központi kenőrendszerekkel szemben ennél a koncepciónál az egyes kenőhelyeket figyelő érzékelők jelei egy központi monitorra futnak be. Innen vezérlik a szükséges mértékű, állandó kenést, megakadályozva a hiányos vagy túlzott kenőanyag-ellátást.
DualTech VT kettős rendszerű, gyors/lassú hidrosztatikus váltó (JCB)
A brit képviselete útján pályázó JCB a DualTech Variable Transmission (VT) hajtóművel aratott sikert. Az alacsony motorfordulatszámmal is végezhető rakodási munkáknál bevált hidrosztatikus hajtás előnyeit a sokkal nagyobb sebességű közlekedési, vontatási feladatra való gyors átállás lehetőségével kombinálta. Felmérésük szerint ugyanis például egy teleszkópos rakodógép üzemidejének 60%-ában végez rendeltetésszerű munkát, az idő 40%-át közlekedéssel, vontatással tölti. Az Agri Pro teleszkópos rakodón bemutatott megoldással a hidrosztatikus sebességváltó szolgálja ki a 0-19 km/h sebességtartományt. Ezt követően a váltó automatikusan gyors fokozatba kapcsol, és akár 40 km/h sebességgel is lehet haladni a rakodógéppel.
E-Kastor villanymotoros rézsűkasza (Rousseau)
A hagyományos, bonyolult hidraulikarendszert részben elektromos energiával helyettesítő rézsűkaszát villanymotor hajtja meg. Az elektromos áramot a teljesítményleadó tengelyről működtetett generátor szolgáltatja, jóval kedvezőbb hatásfokkal, mintha a kasza hajtása hidromotorral történne. A fejlesztés azonban ezzel nem áll meg: a gyártó a teljes gépet elektrohidraulikussá kívánja átalakítani.
„Okleveles” elismerések
A rangos elismerést jelentő, oklevéllel kitüntetett 18 fejlesztés felsorolásából néhány érdekességet külön is kiemelnénk.
Dinamikus felső függesztőkar (AGCO)
Massey Ferguson „Dynamic Top-Link Control (DTLC)” rendszere a függesztőmű felső karjának hosszúságát automatikusan, elektrohidraulikus megoldással szabályozza annak érdekében, hogy a függesztett munkagép mindig a talaj szintjéhez képest előre beállított helyzetben maradjon. Erre elsősorban műtrágyaszóróknál van szükség, egyenetlen talajon, valamint a tartályban levő műtrágya súlyának változásakor. Kultivátorok esetében is hasznos lehet, amikor is a munkagép súlyának egy részét taratósan a traktor hátsó tengelyére kívánjuk terhelni, a kerékcsúszás optimális szinten tartása érdekében.
AGRIEST: Kettős funkciójú hidraulikus fékrendszer csatlakozója
AMAZONE: A szórókeret magasságának függvényében szabályozott kibocsátású fúvókák
ARVALIS – INSTITUT DU VEGETAL: A mezőgazdasági és a meteorológiai modelleket összevezető döntéstámogató eszköz
CLAAS: Corn cracker szemroppantó szecskázott szilázshoz.
Optimalizált gépláncok
DANGREVILLE Synergy: Műtrágyaszórók a terheléstől függően változó guminyomással
HORSCH: Permetezőgépek szórókeret-magasságának automatikus beszabályozása
JOHN DEERE: Intelligens fúvókatest
Nagyteljesítményű elektromos traktor (John Deere)
A „SESAM” fantázianevű, 402 LE teljesítményű traktor 130kWh, 670v Li-ion akkumulátorokkal üzemel. A mechanikus erőátvitelt megtartották. Hajtásáról két darab, egyeként 150 kW teljesítményű villanymotor gondoskodik. A teljesítményeladó-tengely és a hidraulikaszivattyú hajtása is erre a mechanikus hajtóműre csatlakozik. Az akkumulátorokat a gazdaságban kell feltölteni. Fékezéskor vagy lejtmenetben a generátorüzemben működő motorok áramot táplálnak vissza az akkumulátorokba.
KVERNELAND GROUP: ISOBUS-kompatibilis függesztett eke a szállítást megkönnyítő csuklós felfogatással; körbálázók automatikus beetető rendszere.
Nagy sebességű bálacsomagoló (Kverneland)
Egyesek szerint a bálázás és a bálacsomagolás szétválasztásával az agrotechnikailag legalkalmasabb időszakban sokkal nagyobb bálázási teljesítmény érhető el, akár kisebb traktorral is. Az új High Speed Pack (HSP) kettős bálacsomagoló kevesebb átforgatással, Optispeed-rendszerével stabilabban és gyorsabban működik. A forgatási sebesség automatikus szabályzása egy gyorsulásmérő jelei alapján történik. A csomagolási sebesség 15-25%-kal nagyobb, mint az ezt megelőző megoldásoknál.
NEW HOLLAND: Nagy hatásfokú hűtőrendszer
SENCROP: Valós idejű mezőgazdasági időjárásjelző a döntéshozatal támogatására
SMAG / SMART MEZŐGAZDASÁG: Internet of Things mezőgazdasági számítógépes alkalmazás
TEEJET TECHNOLOGIES: Az átfolyás nyomásváltoztatás nélküli szabályozása
WEFARMUP.COM: Mezőgazdasági gépek megosztó programja
Részletesebben a https://en.simaonline.com/ honlapon.
Dr. Tátrai György