Az immár 50 éves svéd Väderstad-Verken AB talajművelő és talajelőkészítő+vető gépkombinációi után a cég új szemenként vető gépeit is megismerhetik a hazai gazdálkodók. Az új fejlesztésű vontatott Tempo precíziós szemenként vető gépet decemberben ismerhették meg a sajtó munkatársai közelebbről.
A gépfejlesztés kritériumai
A Väderstad Tempo szemeként vető gép(ek) kifejlesztésénél a konstruktőrök hármas célt tűztek ki: precizitás, nagy munkasebesség és területteljesítmény elérése.
A célokon belül feladat volt, hogy nagy (akár 15-17 km/h) sebességek mellett is pontos, soronkénti nyomólevegős magkijuttatást biztosítsanak; a gép(ek) megfelelően nagy mag- és műtrágyatartállyal legyen(ek) felszerelve, ami jobb produktív időkihasználást, ezáltal egyedülálló teljesítményt tesz lehetővé.
További elvárás volt még a tökéletes maglehelyezés, amely a legkedvezőbb feltételeket biztosítja az egyenletes csírázáshoz és keléshez.
A pontos magadagoláshoz egy teljesen új konstrukciójú magadagoló szerkezetet fejlesztettek ki, amely számos eredeti megoldást tartalmaz.
A tervezőjéről Gilstring-magadagolónak elnevezett, speciális műanyagból készült vetőházban – a haladási sebességgel történő szinkronizálást biztosító külön radaros útadóval – a soronként 50 W teljesítményű elektromos motorral meghajtott vetőtárcsákról hármas lesodrókerék választja le a többlet magvakat.
Az adagolót kiegészítették egy egyedi gumihengerrel, amely a kivetendő magvaknak a maglevezető csőbe való juttatására szolgál.
A tökéletes magtovábbításhoz a soronkénti nyomottlevegős (túlnyomásos) ún. „Power Shoot” technikát alkalmazták.
A nagy munkasebességgel végzett vetés során a magvak pontos, egyenlő mélységű talajba helyezéséhez – húzott rendszerű, egymáshoz képest függetlenül elmozdulható – mélységhatároló kerekekkel kombinált tárcsás vetőcsoroszlya-párokat használtak, amelyek után egy nyomókerék „állítja meg” a nagy sebességgel érkező vetőmagvakat, rögzítve azokat a barázdafenéken.
A vetés lezárását (állítható terhelésű) „V” elrendezésű magtakaró-talajlezáró kerekek végzik el.
Főbb konstrukciós jellemzők
- Vontatott 6- és 8 soros kivitelek (2 ill. 4 járókerékkel), szállításkor a szélső vetőelemek (1-1 ill. 2-2 vetőkocsi) a hosszú vonórúd mellé előre behajthatók;
- Zárt („homokóra”-alakú) vázszerkezet, amely a sűrített levegő tárolására és szétosztására is szolgál. A vázszerkezet (hidraulikus kiegyenlítéssel) kereszt- és hosszirányban is képes követni a talajfelszín egyenetlenségeit;
- Az üzemeltető erőgép TLT-jéről kardántengellyel meghajtott ventilátor, amelyhez egy generátoregységet is beépítettek a vetőszerkezetek (ill. műtrágya kijuttató) elektromos motorjai áramellátásának biztosítására;
- Soronként paralelogramma felfüggesztésű vetőkocsik, amelyek – tömegáthelyezéssel – egy torziós rugó segítségével további 150 kg-mal terhelhetők, így a teljes csoroszlyaterhelés max. 325 kg lehet, és a vetőgép direktvetésre is alkalmazható;
- Nagyméretű (soronként 70 literes), formatervezett magtartály, amely – egy 8 soros Tempo vetőgép esetében – kb. 20 ha kukorica elvetését jelenti feltöltés nélkül;
- Formatervezett soronkénti mikrogranulátum tartály (17 literes), mechanikus adagolószerkezettel talajfertőtlenítő szer vagy starter műtrágya kijuttatására a magbarázdába;
- Az adagoló szerkezetek vetőelemenkénti elektromos motoros meghajtása;
- Hidraulikus működtetésű tárcsás v. (rugós szárú) ékes nyomjelzők;
- A gép kalibrálása és üzem közbeni ellenőrzése (beállítás; sorelzárás, stb.) a Control-Station berendezésbe épített funkciókkal pontosan elvégezhető. Valamennyi adagoló magérzékelővel van ellátva és a szenzorról érkező impulzusokat kijelzi a monitor képernyőjére. Itt a gépkezelő (traktorvezető) áttekintheti a gép funkcióit (magkihagyás v. kettős vetés gyakorisága, variációs együttható; adagolási pontosság, stb.);
- Opcióban: (1250 v. 1700 literes) központi műtrágyatartály, elektromos motorral meghajtott adagolószerkezettel és pneumatikus műtrágya továbbítással; soronkénti műtrágya kijuttató csoroszlyákkal; sortisztító csillagkerekek a talajművelés nélküli v. csökkentett menetszámú talajműveléssel előkészített területen történő vetéshez, és egyéb kiegészítő részegységek is a felhasználók rendelkezésére állnak.
Főbb műszaki adatok
Vetőgép típusa |
Tempo 6 |
Tempo 8 |
||||||
Vetősorok száma |
6 |
8 |
||||||
Sortávolság (mm) |
700 |
750 |
762 |
800 |
700 |
750 |
762 |
800 |
Munkaszélesség (m) |
4,2 |
4,5 |
4,6 |
4,8 |
5,6 |
6,0 |
6,1 |
6,4 |
Szállítási szélesség (m) |
3,0 |
3,0 |
3,0 |
3,3 |
3,0 |
3,0 |
3,0 |
3,3 |
Tartály térfogatok: |
|
|
||||||
– vetőmag (l/sor) |
70 |
70 |
||||||
– mikrogranulátum (l/sor) |
17 |
17 |
||||||
– műtrágya (l) |
1250 |
1700 |
||||||
Tömeg, alapkivitel (kg) |
1600-2000 |
2700-3350 |
||||||
– „combi” kivitel (kg) |
2250-2900 |
3500-4150 |
||||||
Teljesítményigény (kW) |
51,5-73,5 |
66,2-91,9 |
||||||
(LE) |
70-100 |
90-125 |
A Tempo vetőgépek prototípusainak „nyúzópróbái”, laboratóriumi és szántóföldi tesztelései öt országban – közöttük Magyarországon is – már megtörténtek.
A vizsgálatok igen kedvező eredményeket mutattak (pl. 8-15 km/h között a kettős vetések száma 1% alatt maradt, míg a magkihagyások aránya 2% körüli volt), így a gyártó Väderstad nagy reményeket fűzhet az új precíziós vetőgép-konstrukcióhoz.