A marketing stratégiák felértékelődése az agrárszektorban

1. Miben tér el a klasszikus értelembe vett marketingtől az agrármarketing?

Az elmúlt egy évtized alatt számtalan ágra bomlott az addig többé-kevésbé egy „egységként” kezelt agrármarketing területe. Jól mutatja ezt a tendenciát, hogy egyre másra jöttek létre az agrármarketing egy-egy szűkebb szegmensére szakosodott cégek.

2. Azonosítható trendek és hatások az agrárvilágban

Ahogyan a gazdasági élet más területein így az agrárágazatban is jól azonosítható trendek vannak. Aki ezeket figyelmen kívül hagyja – jelképesen fogalmazva – az gyorsan a „pálya szélén” találhatja magát. Csupán a példa kedvéért nézzük meg röviden melyek az aktuális trendek egy szűkebb szegmensben, a gyümölcsfeldolgozó ágazatban:

  • „100% természetesség": A túltelített piac alaptrendje
  • „Wellness & Egészség": Természetes, és egyben funkcionális alapanyagok előkészítése. Mára a világban és Magyarországon is az étkezések egyik legfontosabb trendje az egészségességre törekvés
  • Élvezet": Desszertek készítése, melyek egy pillanatnyi kikapcsolódást hozhatnak a rohanó mindennapokba. Vegyi terheléstől mentes, bioalapanyagok használata
  • „Szociális- & Környezettudatosság": Ellenőrzött, magas minőséget képviselő alapanyagok használata a Fair-Trade termékek gyártása során.
  • „Funkcionális élelmiszer": A megfelelő táplálkozás élettani hatásokon felül más pozitív hatást is gyakorol a szervezetre: az egészséget növeli, a közérzetet javítja, és/vagy csökkenti bizonyos betegségek kockázatát. Gyártási eljárások, melyek plusz hasznot képviselnek.

3. Milyen marketingstratégiát követel meg a piac a XXI. században egy agrárcégtől?

Napjaink speciális igényei hívták életre az úgynevezett precíziós marketinget. Amelynek a lényege az ügyfél adatainak felhasználása annak érdekében, hogy ügyfélközpontú szolgáltatást nyújtsanak a termékdisztribúciótól az árképzésen át a promóciókig. A fő cél az, hogy a termelő azt nyújtsa, amit a fogyasztói elvárnak, ha vásárolni indulnak. A precíziós marketinget a legtöbben a direkt marketinggel azonosítják. Azaz biztosítani, hogy az ügyfelekkel való közvetlen kapcsolat lényeges, és a lehető leghatékonyabb legyen. Azonban ez csak egy vékony szelete a precíziós marketing tortának.

A fenti – gondolatébresztőnek szánt – mondatokkal arra igyekeztünk ráirányítani a figyelmet, hogy a szűkebb vagy tágabb értelemben vett agrárszektoron belül is milyen nagy jelentőséggel bír ma már a marketing fogalma. A jól megválasztott marketingstratégia és annak következetes végrehajtása elengedhetetlen feltétele a vállalkozásunk fennmaradásának.