fbpx

A permetezőgépek kiszolgálásáról

Írta: Szerkesztőség - 2020 február 08.

A nagy munkaszélességű és ehhez arányosan jelentős tartálykapacitással rendelkező szántóföldi növényvédőgépek alkalmazásánál fontos, hogy a műszaknap legnagyobb részét hasznos üzemidővel töltsék. Az erre való törekvés a kiszolgáláshoz szükséges eszköz kiválasztása szempontjából nagyon fontos, így cikkünkben ehhez gyűjtöttük össze a főbb szempontokat.

A ’70-’80-as években a növényvédő gépek itthon nem rendelkeztek saját vegyszerbekeverő berendezéssel. Kiszolgálásukat hazai gyártású permetlékeverő-gépek végezték, melyek külön víztartálylyal rendelkeztek, így tárolókapacitásuk is megfelelő volt az akkori, sokkal kisebb tartálykapacitású kijuttatógépekhez. A permetlékeverőt kiszolgáló vízszállító eszközök mérete sem igazán befolyásolta lényegében a permetezőgép folyamatos munkáját. Napjaink korszerű permetező gépei saját vegyszerkeverő berendezéssel rendelkeznek, tehát a vízszállító eszközök az oldathoz szükséges vizet közvetlenül biztosítják a vegyszerbekeveréshez.

Jól megválasztott kiszolgálóeszközzel hatékonyabb lesz a növényvédelmi munka

Tartálytérfogat

Ahhoz, hogy a növényvédő gépünket a lehető legkevesebb állásidővel kiszolgáljuk, a vízszállításért felelős szállítóeszköz növényvédőgépünk tartálykapacitásához és teljesítményéhez arányos kiválasztása, több szempontból is átgondolt döntésnek kell lennie.

Érdemes előnyben részesíteni a tűzihorganyzott felépítményű és vázú tartálykocsikat a beszerzéskor

A kiszolgáló járművek kiválasztásánál alapvető feltétel, hogy szállítási képességük, tartálytérfogatuk a legideálisabb módon illeszkedjen a permetezőgép tartálytérfogatához, lehetőleg úgy, hogy egy tartály vízből területtől függően akár kétszer-háromszor is teljesen feltölthető legyen a permetező. Számtalanszor látunk példát arra, hogy egy 3000 literes tartálytérfogatú permetező gépet egy 5 köbméteres önfelszívó tartálykocsival szolgálnak ki, így a második feltöltésre mindig kevesebb víz áll rendelkezésre, mint amennyi a permetező kapacitása lenne. Ebben az esetben szokott többször előfordulni, hogy a traktoros a permetező folyamatos, teljes kiszolgálása érdekében a legközelebbi belvízelvezető csatornából pótolja a hiányzó mennyiséget, mert ha az előírt víznyerő helyről hozná, a szűkös tartálytérfogat miatt nem győzné fordulóval egy nagyobb távolság esetén. Tehát az elsőrendű és legfontosabb szempont, hogy a kiválasztott vízszállító jár-mű tartálykapacitása a permetező két-három teljes kiszolgálására legyen legalább elegendő.

Áttöltés

A másik fontos momentum a kiszolgálásnál az áttöltéssel töltött állásidő mértéke. Bár napjainkban már nagyon sok permetezőgép önfelszívó, így ezek könnyen, nagy teljesítménnyel át tudják fejteni a szállítójármű tartályából a vizet, de nem minden permetező rendelkezik ezzel az előnyös tulajdonsággal. Régebben ez nem jelentett akkora problémát, mint manapság, mert a szállításra alkalmazott önfelszívó tartálykocsik saját szivattyújuk segítségével megfelelő teljesítménnyel képesek voltak gyorsan áttölteni a permetezőgépbe a növényvédőszer-oldathoz szükséges vizet. Sajnos uniós tagságunk néha értelmetlen szabállyal sújt bennünket, amely inkább csak hátráltatja a munkát, de érdemi előnye nincs. Ilyen rendelkezés például az is, hogy az önfelszívó tartálykocsik a folyadékot a saját szivattyújuk segítségével mindössze 0,5 bar nyomással üríthetik ki tartályaikból. Ekkora nyomással a növényvédőgép feltöltése jelentősen hosszabb állásidőt venne igénybe. Egyes tartálykocsi gyártók eme értelmetlen rendelkezés okozta hátrány áthidalására már olyan kiegészítővel látják el tartálykocsijaikat, ami nagyobb, 3-4 bar nyomást megvalósító hidromotoros töltőturbinával gyorsítja a folyadékáttöltést. Másik megoldás a tartálykocsi tartálya alatt elhelyezett excentercsigás szivattyú, melynek segítségével tölt/ürít, így nagyobb nyomással nagyobb teljesítményt ér el, ugyanakkor a tartálynak nem kell nyomásállónak lennie.

Stabilitás, hullámtörés

Figyeljünk arra is a megfelelő eszköz kiválasztásánál, hogy a folyadékszállító-rendszerének áttöltési keresztmetszete is elég nagy legyen a gyors kiszolgáláshoz. Nagyon fontos, hogy a vontatott tartálykocsinkban legyenek hullámtörőlemezek, hiszen ma már a mezőgazdasági vontatók 40-50 km/h-s, vagy egyes modelleknél még magasabb tempója miatt hirtelen nagy folyadékmozgások történhetnek menet közben, amik hullámtörő nélkül nagyon ronthatják a tartálykocsi menet közbeni stabilitását, és könnyen borulásos balesethez vezethetnek. Bár a tartálykocsik zöme ma már korrózió ellen jól védett, de érdemes előnyben részesíteni az inox vagy tűzi horganyzott felépítményű és vázú járműveket a beszerzéskor, hiszen ezek élettartama jóval magasabb. Az üvegszál-erősítésű műanyag tartályos konstrukciók a hagyományos fémtartályos változatokhoz képest közel 40%-kal könnyebbek, így a hasznos terhelhetőségük magasabb, ami tartálykapacitásban is pozitív bővülést jelenthet, egy fémtartályos verzióval szemben.

Az üvegszál-erősítésű műanyagtartályos konstrukciók a hagyományos fémtartályos változatokhoz képest közel 40%-kal könnyebbek

Tandem futóműves, lengéscsillapított vonórúddal szerelt, hazai gyártású tartálykocsi

Futómű

A tartálykocsik kerék- és abroncsméretének kiválasztásánál fontos szempont, hogy talajkímélő, alacsony nyomású abroncsokkal legyen szerelve, így a nehezebb terepen is biztonságosan vontatható és stabilabb is a tartálykocsi. Egytengelyes modellek helyett válasszunk inkább tandem futóművel rendelkező változatokat. Egy több ezer liter folyadékot szállító tartályos vontatott járműnél elsődleges fontosságú terhelten a minél simább haladás vontatáskor. Felszereltség összeállításánál törekedni kell arra, hogy a legkülönbözőbb terepviszonyok és menetsebesség között is mindig stabil legyen a tartálykocsink. A rugózott vonórúd és a járószerkezet lengéscsillapított, vagy esetleg légrugós felfüggesztése, a kényelem mellett nagyban hozzá járulhat a stabilabb biztonságosabb haladáshoz. Bár már a régebbi kivitelű folyadékszállító tartálykocsikon is megoldották, de olyan szállítóeszközt részesítsünk előnyben, amelynél lehetőség van a folyadékszint ellenőrzése a különféle szintjelzők és kémlelő nyílások által.

IBC-vel…?

Főleg tavaszi időszakban számtalanszor szemtanúi lehetünk, hogy 1 köbméteres IBC-tartályokkal megrakott mezőgazdasági pótkocsikból szolgálják ki a növényvédőgépeket. Bár ez a megoldás olcsó és egyszerű, de alkalmazása önmagában sok balesetveszélyt hordoz, és amellett rendkívül gazdaságtalan is. Kapacitásuk sem illeszkedik a nagyobb teljesítményű permetezők tartálytérfogatához, így az áttöltés körülményesebb és időigényesebb. Szállítási kapacitás szintjén is messze elmarad egy 8-10 köbméteres tartálykocsitól. Sok esetben lehet tapasztalni, hogy a gazdák az IBC-tartályokat rögzítetlenül szállítják egy alacsony oldalfalú billenőplatós pótkocsin. Sokszor 3-4 tartályt is használnak a vízszállításhoz, melyek folyadékkal tele, a rögzítés hiányában egy nagyobb sebességgel megtett, élesebb kanyarodás során már sok esetben borultak le a pótkocsiról. Nem kell merész fantázia ahhoz, hogy milyen balesetveszélyt rejt magában egy ilyen felelőtlen szállítás…

A lencsetartályok alkalmazása olcsó, de viszonylag hatékony alternatívát jelenthet

Folyadékáttöltést gyorsító töltőturbina (fotó: Fliegl)

A lencsetartályok

Korábban sok gazdaságban alkalmazták a folyékony tápanyag visszapótlást, és az ezekre speciálisan kialakított szállító járművek, illetve lencsetartályok is nyújthatnak egyfajta, olcsóbb alternatívát a kiszolgálásra.

A lencsetartályok könnyen elhelyezhetők bármely fix, illetve billenőplatós pótkocsin és tehergépkocsin, a tartóvázuk stabilan rögzíti a rakfelületen az üvegszálas poliészterből készült a talpvázba pántokkal rögzített lencse alakú tartályokat. Viszont a lencsetartályok töltésére és ürítésére is külön szivattyúra van szükség. A speciálisan kijuttatógépek kiszolgálására kialakított szállítójárművek – például a szivattyúval felszerelt egykori hazai fejlesztésű FMSZ-2 pótkocsik – hatékonyan alkalmazhatók erre a feladatra. Ennél a konstrukciónál még korábban arra is volt lehetőség, hogy teherautóra szerelt változattal együtt üzemeltetve igazán nagy hatékonyságú kiszolgáló járműszerelvénnyel dolgozzunk. Ma már a teherautók alkalmazása az ilyen feladatokra, illetve általában a mezőgazdasági szállítási munkákra, az időközben bevezetett útdíj rendszer miatt magasabb költséggel jár együtt.

Amennyiben a növényvédő gépünket kiszolgáló szállítójármű kiválasztásánál szem előtt tartjuk az összeállításunkban felsorolt néhány fontosabb szempontot, akkor biztosítani tudjuk, hogy permetezőgépünk a lehető legkisebb állásidőt töltse el a feltöltéssel.

Farkas Imre