A korosztályi váltás a sok évszázados hagyománnyal bíró kultúrákban is nehéz, nálunk kevés még a tapasztalat, pedig nyakunkon az első nagy hullám. S néha a sorsszerű véletlen is felborítja a harmonikus folyamatot.
Sok és kevés a tapasztalat
A K&H vállalati üzletága felét családi vállalatok adják, tapasztalják, hogy az elmúlt években égető kérdéssé vált a generációváltás. Miután a rendszerváltás idején alapult számos családi cég, gazdaság, lényegében ez az első ilyen nagy korosztályváltási hullám – ugyanakkor kevés még a tapasztalat. Az Agrárágazatnak nyilatkozó szakértők szerint egyébként a családi cégekben vagy például családi irányítású gazdaságokban a vezetőváltás még a sok száz éves kapitalista gyakorlattal rendelkező kultúrákban is próbára teszi az érintettek üzleti és lélektani teherbírását.
Mindenütt nehéz
A K&H szerint hazánkban is kétséges, túléli-e a cég az átmenetet, ezért célszerű gondosan előkészített és megtervezett utódlási stratégia mentén végigvinni a változást. Szomorú és váratlan sorsszerű esemény még így is megtörheti a folyamatot – így történt ez a vetőmagokkal foglalkozó Lajtamag Kft.-nél, amikor a generációváltás időpontját sajnálatos módon a tulajdonos hirtelen halála jóval előrébb hozta a tervezettnél két gyermeke számára.
A Lajtamag példaértékű erőfeszítése
„A hirtelen megváltozott helyzetben először a bizonytalanság mérséklésére helyeztük a hangsúlyt. Nem volt idő a feladatok folyamatos átadására, csakis együttes összefogással tudtuk továbbvinni az addig felépített vállalati értékeket. A magyar agrárium fontos szereplőit, a bel- és külföldi partnereket rendszeresen tájékoztattuk, és megnyugtattuk, hogy tovább működtetjük a céget” – ismertette a tragédia utáni első lépéseket Seiwerth Márton, a Lajtamag Kft. ügyvezetője. Ügyvezető-társa és testvére, Seiwerth Anna, aki már több éve részt vett a vállalat tevékenységében, azt mondja, másfajta szemléletmód jellemezte őt, mint édesapját. „Megvoltak a mindennapos harcok édesapámmal, és a generációváltás egy nagyon távolinak tűnt. A tragédia bekövetkezte után azonban nem volt idő betanulásra. Rengeteg helyről kaptunk segítséget, tanácsot, s összességében ezeknek köszönhetően sokat fejlődtünk. Hirtelen kellett testvéremmel helyt állnunk, a régi célokat megújítanunk, azok eléréséhez pedig eszközöket és módszereket találnunk. Három évvel a tragédia után körvonalazódott, hogy merre kívánjuk vezetni a céget” – tette hozzá Seiwerth Anna, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.
Kényszerűség, elfogadás
Ezt az eredményességet ismerte el a K&H a családi vállalatok kiválósági díjjal. A családi vállalatok életében a generációváltás jó esetben egy előre megfogalmazott utódlási stratégia mentén történik, de vannak olyan esetek, amikor sajnos nincs idő a stratégia kidolgozására és az abban leírtak betartására, mert egy tragédia azonnali cselekvést igényel. Az ilyen kényszerű generációváltás sikerének záloga az azonnali reagálás, a bizonytalanság mérséklése és a segítség elfogadása” – mondta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.
(forrás: K&H; a képek csak illusztrációk!)