fbpx

Átírta az aratás jövőjét CR11 kombájnjával a New Holland

Írta: Agrárágazat-2024/1. lapszám cikke - 2024 január 29.

A nemrégiben lezajlott Agritechnica kiállításon látványosan debütált a New Holland CR11-es kombájn. A gigászi arató-cséplő gépben a tisztítómű teljesítményét szó szerint megduplázták, a mozgó alkatrészek számát negyedére csökkentették. A számtalan innovációnak köszönhetően a DLG szakmai, független zsűrije az Agritechnica Innovation aranyérmét is odaítélte az új kombájnkonstrukciónak.

A kombájnok műszakilag lehetséges cséplőteljesítményének továbbfejlesztését egyre inkább korlátozza azok mérete és tömege. Ez különösen érvényes a cséplőcsatorna kiszélesítésére, amely közvetlenül befolyásolja a gép szélességét, ami viszont már a törvényi szállítás szélességi határait is eléri. Az elválasztási funkciók alapvető, regresszív jellege az egyik érv a cséplő- és elválasztási szakaszok egyszerű kiterjesztése ellen. Emellett a megnövekedett hajtásteljesítmények és az ennek megfelelően méretezett hajtástechnológiák, valamint a cséplő- és leválasztóelemek a jogszabályban meghatározott tengelyterhelések túllépését okozzák.

A New Holland új CR ikerrotoros kombájnjának átfogó koncepcióját ezért a maximális teljesítménysűrűségre tervezték, miközben megfelel minden korlátozásnak. Az új CR kombájn alapeleme a hajtástechnika, amelynek motorja a rotorok dőlésszögének megfelelően hosszirányban van beépítve. A középen elhelyezett osztott teljesítményű hajtómű a forgórészek és a betakarító vágóasztalok meghajtására szolgál a felhordóval egyenes vonalban vagy kardántengelyen keresztül. A bal oldali rotor az adagolódob ellentengelyeként szolgál. A kardántengely az alváz jobb oldalán, a rotorház szintje felett található. Következésképpen az alváz és a futómű között az alváz egyik oldalán sem található meghajtás, aminek következtében az alváz szélessége jelentősen megnőtt. Az így kapott helyet a cséplőcsatorna kiszélesítésére, ezáltal a kombájn beépített műszaki teljesítményének növelésére használták fel.

Az ikerrotoros technológia 50 éve egyszer már forradalmasította az aratást

Megnövelt termelékenység, közel nulla szemveszteség, jobb és hatékonyabb szármaradvány-kezelés a műszaki leállások drasztikus csökkentése társaságában – a mérnöki munka négy legfontosabb pillére, amely létrehozta az új, csúcsteljesítményű New Holland kombájnokat. A fejlesztések legfontosabb célja, hogy a hatékonyabb aratással megfogott minden forint plusz nyereséggé váljon az új gépekkel a gazdáknak. A „kék-sárga” márkánál a kombájnokba épített újdonságok a megbízhatóságot sem befolyásolják, az új CR11 ugyanis annak a CR10.90-esnek a műszaki alapjait viszi tovább, amely nyolc óra alatt 797,65 tonna búzát takarított be, s ezzel közel egy évtizeden át tartotta az aratási világrekordot.

Az eredményesség alapját továbbra is az a Twin Rotor™ ikerrotoros technológia szolgáltatja, amellyel a márka ezelőtt közel 50 éve egyszer már forradalmasította az aratást. Az elvárások ennek megfelelően magasak az új kombájntípusnál is, hiszen ez is tartalmaz minden olyan újítást, amelyekkel a nagy gabonatermesztők az egyre extrémebb körülmények dacára növelhetik jövedelmüket. A fejlesztések fő irányát a gyár most is a partneri visszajelzésekre alapozta, a gazdálkodók legfontosabb elvárásait pedig a nagyobb aratási kapacitás, a kisebb szemveszteség és a maximális gabonaminőség jelentette. A visszajelzések szerint ugyanis ezeknek egyszerre kell teljesülniük, hogy az egyre nagyobb terméspotenciállal bíró fajták aratása rövidülő időablakok mellett is nyereséggel záruljon.

Milyen műszaki felszereltséggel rendelkezik a nyertes?

• A kombájnt egy 775 LE teljesítményre képes C16-os motorral látták el, amely az egyenként 60,96 cm-es átmérőjű rotoroknak, a 14 500 literről 20 000 literesre növelt magtartálynak és 210 liter/másodperces ürítési sebességnek köszönhetően sosem látott termelékenységet biztosít. 

• Az új Twin Clean tisztítómű gyakorlatilag megduplázza a kombájn tisztítórendszerének teljesítményét: a gépben 2 felső rosta, 2 alsó rosta, 2 tisztamag-felhordó található, 2-2 db nyomásérzékelő szenzor figyeli a két felsőrosta terhelését. Az iparágban egyedülálló dupla biztosítású, automatizált tisztítórendszer így tökéletes keresztirányú terményeloszlást garantál, és így gyakorlatilag nulla szemveszteség mellett birkózik meg a csúcsterheléssel is.

• A csúcskombájnt olyan precíziós gazdálkodási funkciókkal szerelték fel a maximális termelékenységhez, mint az IntelliSense vezérlőrendszer, a NutriSense NIR szenzorral is ellátott takarmányminőség-érzékelő, amely infravörös letapogatással érzékeli a termés nedvességtartalmát és minőségét, beltartalmi értékeit vagy olajtartalmát, illetve az ezek kezeléséhez ideális új IntelliView 12 collos érintőkijelző. A géphez elérhetővé vált egy egyedileg tervezett, talajkopírozásra képes, 15 m szélességű MacDon vágóasztal is, míg a minimális talajtömörítő hatás érdekében a New Holland a Michelinnel közösen fejlesztett saját abroncsot, a 900/65R46 méretű, 2,32 m átmérőjű Michelin Cerexbib 2 gumiabroncsot.

• A CR11-es kombájnok esetében nem csak a teljesítménynövelés számított; a műszaki leállások lehetőségeit is minimalizálták a mérnökök. A kombájnban a mozgó alkatrészek számát 25%-kal csökkentették, a felépítésből kiiktattak minden lánchajtást, míg az automatizált ferdefelhordó, DFR dob és ikerrotor visszaforgató rendszerének köszönhetően a terményeltömődés miatti leállásokat is végleg elfelejthetik a gépkezelők. A technológiával a problémaelhárítás órák helyett percekre rövidül az új New Holland CR11-essel, ráadásul ez semmilyen erőfeszítést nem igényel a kezelőtől, minden a fülke kényelméből, gombnyomásra megoldható. A világ legnagyobb mezőgazdasági kiállításán nemcsak az Innovációs aranyérmet zsebelte be ez a konstrukció, de a „Farm Machine 2024” díjat is (korábban „Machine of the Year” – Az év gépe) elnyerte a kombájnok kategóriájában.

Összeállította: Sándor Ildikó