A mezőgazdasági traktorok és önjáró munkagépek alapvető erőforrása még évtizedekig a dízelmotor marad. A nagy motorgyártó vállalatok az elmúlt néhány évben számos új, nagy teljesítményű dízelmotort készítettek a mezőgazdaság számára. Ezekből a gyártmányokból ismertetünk néhányat.
Közel egy évszázados használat után még mindig a dízelmotorok jelentik a legpraktikusabb alternatívát a mezőgazdasági alkalmazásban. Az elektromos hajtás rohamos fejlődése ellenére a nem elegendő akkumulátorkapacitás miatt – kivéve a legkompaktabb (50 kW-nál kisebb teljesítményű) gépeket – néhány évtizedig még a mezőgazdasági gépekhez dízelmotorokat fognak alkalmazni. A mezőgazdaság számára készülő dízelmotorok fejlesztése továbbra is igen aktív, a gépek üzemeltetésének fenntarthatósága iránti igény, a szigorúbb környezetvédelmi szabályozás, az alternatív üzemanyagok keresése és még sok más ok miatt. A nagy motorgyártó vállalatok nemcsak az 50 kW motorteljesítmény alatti, hanem a nagy, 200 kW feletti motorteljesítmény-kategóriában is új dízelmotortermékekkel jelennek meg a világpiacon. AGCO Power CORE75Az AGCO Power (Linnavuori, Finnország) az AGCO (USA) vállalatcsoport tagjaként egy globális dízelmotorgyártó, amely a Fendt, a Valtra, a Massey Ferguson traktorokba és más gépekbe készít motorokat.
Az AGCO Power CORE75 jelzésű dízelmotor a teljesen új fejlesztésű és gyártású CORE motorcsalád első tagja (1. kép). A CORE dízelmotorcsalád tagjai kiváló hajtóanyag-takarékosságukkal, alacsony károsanyag-kibocsátásukkal, megbízható alacsony fordulatszámú koncepciójukkal, áramvonalas, tömör kialakítással, kevesebb alkatrész felhasználásával tűnnek ki a 100–250 kW teljesítményű mezőgazdasági motorok széles választékából. A CORE család tervezésénél a fontosabb tényezők között szerepelt a szén-dioxid- (CO2) kibocsájtás csökkentése, a holnap alternatív üzemanyagainak használatához (pl. a hidrogénhez, a különféle gáz-halmazállapotú hajtóanyagokhoz és a villamos hibrid hajtásokhoz) kompatibilis továbbfejlesztés lehetőségének elősegítése.
Az AGCO Power CORE75 dízelmotor négyütemű, folyadékhűtésű, 7,5 literes lökettérfogatú, 6 hengeres (110 mm furatú, 132 mm löketű) soros álló hengerelrendezésű, nagy nyomású Common Rail befecskendezésű, elektronikus vezérlésű. A dízelmotor névleges teljesítménye 223 kW (303 LE) 1500–1700 1/min főtengelyfordulatszám-tartományban, maximális nyomatéka 1458 Nm, 1200–1400 1/min fordulatszám mellett. Az alkalmazott turbófeltöltő elektromos Wastegate szabályozású. Az EU StageV előírást teljesítő kipufogógáz-utókezelő rendszer DOC + DPF + SCR (AdBlue) felépítésű. A motor nem tartalmaz kipufogógáz-visszavezetést, és minimális fajlagos hajtóanyag-fogyasztása igen alacsony, 188 g/kWh értékű. A motor hossza 1080 mm, szélessége 710 mm, magassága 1240 mm.
Az AGCO Power CORE75 dízelmotor sorozatgyártása 2022 végén megkezdődött, és elsőként a vadonatúj Fendt 728 Vario Gen7, a „2023 Év Traktora” használja.
FPT Industrial XC13
A CNH vállalatcsoporthoz (USA) tartozó FPT Industrial motorgyártó tavaly mutatta be az új, XC13 típusjelzésű, a Cursor 13 alapjaira épülő, több üzemanyagú, egybázisú motorcsaládot (2. kép).
Az FPT Industrial XC13 mezőgazdasági dízelmotor változata 6 hengeres, soros hengerelrendezésű, 12,9 l-es (135 mm furatú, 150 mm löketű), folyadékhűtésű, két turbófeltöltős, intercooler visszahűtésű, Common Rail közvetlen befecskendezésű, új motorhardverrel ellátott motor. A dízelmotor maximális teljesítménye 385 kW (523 LE) 2100 1/min fordulatszámon, és a maximális nyomatéka 2258 Nm 1400 1/min fordulatszámon. Az XC13 dízelmotor-változat 10%-kal nagyobb teljesítményt és 11%-kal nagyobb nyomatékot biztosít a jelenlegi Cursor 13 mezőgazdasági motorhoz képest. A motor az EU Stage V emissziós értéket a második generációs ismert HI-eSCR2 (High Efficiency Selective Catalytic Reduction) kipufogógáz-utókezelő rendszerrel teljesíti, kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül. A dízelmotor hossza 1359 mm, szélessége 951 mm, magassága 1212 mm, száraz tömege 1320 kg.
John Deere JD14X
Az amerikai John Deere vállalat közel másfél éve bemutatta új, nagy teljesítményű dízelmotorjait JD18 (522–677 kW), JD14 (300–510 kW), JD4 (63–116 kW) jelzéssel, és G (áramfejlesztő generátorhoz), P (költséghatékony), X (kivételes, növelt teljesítmény és vezető technológia megoldások) három teljesítményszint megjelöléssel. A 9500-as és a 9600-as sorozatú önjáró silókombájnokba beépített legnagyobb teljesítményű John Deere JD18X motor a „2021 Év Dízelmotorja”-ként már jól ismert.
A John Deere JD14X egy teljesen újratervezett dízelmotor, amely a 9R 640 és 9RX 640 típusú traktorok erőforrása (3. kép). Ezeknek a gépeknek a gyári tesztelése kimutatta, hogy az új motor 7%-kal kevesebb hajtóanyagot fogyaszt, mint a korábbi modell.
A JD 14X (6136C1550) erőforrás 6 hengeres soros, álló hengerelrendezésű, 13,55 literes (132 mm furatú, 165 mm löketű), folyadékhűtésű, négyütemű, turbótöltős, levegő-levegős visszahűtésű, nagynyomású Common Rail (HPCR) közvetlen befecskendezésű, elektronikus vezérlésű dízelmotor.
A dízelmotor legnagyobb névleges teljesítménye 510 kW (684 LE), 2100 1/min fordulaton, maximális nyomatéka 3050 Nm, 1550 1/min fordulatszámon. A hengerenként4 szelepes motor levegőellátó rendszere egy turbótöltőt, vagy külön rendelésre két soros elrendezésű turbótöltőt tartalmaz. A soros két turbófeltöltéssel nagyobb töltőnyomás és kedvezőbb forgatónyomaték-fordulatszám jelleggörbe érhető el. A JD 14X dízelmotor a Stage V előírást dízeloxidációs katalizátorral (DOC), dízel részecskeszűrővel (DPF), hűtött kipufogógáz-visszavezetéssel (EGR) és szelektív katalitikus redukcióval (SCR) teljesiti. A motor hossza 1446 mm, szélessége 890 mm, magassága 1366 mm, száraz tömege (két turbótöltővel)1521 kg. Volvo Penta D16A Volvo Penta svéd vállalat megkezdte az új mezőgazdasági gépekhez is alkalmazható dízelmotorok gyártását (4. kép).
A vállalat szerint az új Volvo Penta D16 jelzésű, sok célra használható dízelmotor iparágvezető üzemanyag-hatékonysággal, nagy nyomatékkal és magas teljesítménnyel rendelkezik.
A Volvo D16 dízelmotor négyütemű, folyadékhűtésű, 16,12 literes lökettérfogatú, 6 hengeres (144 mm furatú, 165 mm löketű), soros, álló hengerelrendezésű, Common Rail közvetlen befecskendezésű, két soros turbótöltővel rendelkezik. A mezőgazdasági dízelmotor névleges teljesítménye 585 kW (796 LE) 1900 1/min főtengely-fordulatszám mellett, maximális nyomatéka 3650 Nm, 1200 1/min fordulatszámon.
A D16 motornál a Stage V előírás teljesítését, az alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett, új (EATS) kipufogógáz-utókezelő rendszer alkalmazásával érik el, amely csak nagy méretű szelektív katalitikus redukciós technikát (SCR) használ. A motor hossza 1676 mm, szélessége 1115 mm, magassága 1362 mm, száraz tömege 1658 kg.
Dr. Varga Vilmos
ny. okl. gépész- és villamosmérnök