fbpx

Takarmányszállító kocsik és felépítmények

Írta: Agrárágazat-2022/12. lapszám cikke - 2022 december 26.

Hazánkban jelentős, fél évszázados múltja van a takarmányszállító tartálykocsik gyártásának. Az első szériagyártású, vontatott, egytengelyes, fluid ürítésű táp- és takarmányszállító tartálykocsi 1971-ben született meg. Napjainkra a kínálat hazai gyártásból és importból egyaránt jelentősen bővült.

Alapvetően két fajtáját különböztetjük meg a takarmányszállító pótkocsiknak, illetve felépítményeknek. A különbség leginkább az ürítés módjában és a tartály alakjában, elrendezésében keresendő. Az egyik legrégibb hazai gyártásból is széles méretválasztékban elérhető megoldás a fluid ürítésű, állóhengeres, sekélydomború tartályú takarmányszállító pótkocsi. A gyártás kezdetének idején még sok teherautó szolgált a mezőgazdaságban, így azokon is megjelentek a takarmányszállító felépítmények, először szovjet és nyugati importból, majd a hazai gyártás Környén és Bábolnán ezekből is beindult. A 80-as években már 4-5 hazai gépgyártó is kínált itthon különböző konstrukciójú és kapacitású takarmányszállító pótkocsikat, illetve felépítményeket. Ezek közül kettő termékei azóta is a hazai kínálat meghatározó részét képviselik.

Vontatott, csigás ürítésű konstrukció

Csigás ürítésű takarmányszállító pótkocsik, illetve felépítmények

A kategóriának ez a konstrukciós ága egyszerűbb kivitelű, és döntően importból képezi a kínálat részét. A nyitható feltöltőablakkal szerelt tartályukban a kihordócsiga a tartály alján helyezkedik el, közepén csapágyazva. A hajtáslánc a kihordócsigán keresztül a hátsó függőleges csigában folytatódik, majd egy 360 fokban manuálisan vagy hidraulikusan forgatható és emelhető kitároló gémmel végződik. A gém a takarmánytároló tartályok feltöltését akár 7-8 méteres ürítési magasságban is képes megvalósítani.

Csigás ürítésű, tehergépkocsi-felépítményes verzió (fotó: www.agritech.it)

A kalibrált csigák és a cső anyaga speciális kopásálló acél. Az ürítési rendszer a pótkocsis verziónál általában TLT-hajtású, viszont a felépítményes kivitelnél a teherautó sebességváltójára szerelt mellékhajtásról hajtott hidraulikaszivattyúról kiszolgált hidrosztatikus hajtás. Arra is van példa, hogy független, külön benzin- vagy dízelmotor hajtja meg a csigarendszert. A pótkocsis verziónak ürítéskor hidraulikusan kitolható támasztólábakkal növelhetjük a stabilitását. A pótkocsi hátsó részére rögzített létra lehetővé teszi, hogy a raktérbe a kezelő betekintsen. A nagyobb modellek rendelhetők biztonsági korláttal és csúszásmentesre kiképzett kiszolgálójárdával is. A vontatott konstrukciók tartálykapacitása típustól és mérettől függően 6–27 köbméter között változik, míg a tehergépkocsi-felépítményes kivitelek jóval nagyobb, 16–34 m3 közötti tartálytérfogattal érhetők el. A tartály alapesetben nem osztott, de vannak osztott raktérrel rendelkező verziók is, külön nyitható feltöltőablakkal. A felépítményes változatok között elérhető a tehergépkocsi vázkeretére csavarkötéssel rögzített segédvázas kivitelű, illetve létezik olyan olasz importkivitel, amely a fixplatós tehergépkocsi rakfelületére helyezve és rögzítve mobilabb alkalmazhatóságot nyújt.

Fluid ürítésű, állóhengeres tartályú takarmányszállító pótkocsik

Mint ahogy fentebb már említettük, ennek a kategóriának van a legnagyobb hazai múltja, lényegében ez honosította meg itthon az őrölttakarmány-szállítás korszerű, speciális gépesítését. Ez a kategóriát itthon ma is hazai konstrukciók testesítik meg, és döntően két különböző méretű modell ismert, melyek már három évtizede képezik a kínálat részét. Ezek egyszerű felépítésű, masszív szerkezetű, könnyű kezelhetőségű szállítóeszközök, lényegében a traktoros takarmányszállítás ideális eszközei.

Állótartályos, traktorvontatású, hazai gyártású, fluid ürítésű kocsi

A kocsik alvázát egy hidegen hajlított idomacélokból hegesztett keret alkotja, amely a szólótartályos kivitelnél V alakú, míg a duplatartályos verziónál létra rendszerű, V alakú vonórúddal. A váz egy merevtengelyes, pneumatikus fékrendszerrel szerelt futóművel van alátámasztva. A tartály vagy tartályok sekélydomború edényfenékkel ellátott állóhengeres, három köbméteres kapacitású acéltartályok.

Álló duplatartályos, traktorvontatású, hazai gyártású, fluid ürítésű kocsi

A feltöltésük egy a tartály tetején elhelyezett, szerszám nélkül könnyen nyitható feltöltőablakon keresztül történhet, mely egy létra segítségével, korláttal szerelt paravánról közelíthető meg. Az ürítés a tartály alján, egy szabványos pántos csatlakozású, rögzített tömlőn, lazító- és elfúvóberendezésen keresztül, sűrített levegő segítségével történik. Az ürítéshez szükséges levegőt az alvázra szerelt, TLT-hajtású rotációs kompresszor olajleválasztón és levegőelosztón keresztül biztosítja.

Állótartályos, fluid ürítésű tehergépkocsi-felépítményes konstrukció a múltból

A tartályban uralkodó nyomásról a tetejére szerelt nyomásmérő óra ad tájékoztatást. Vontatásához olyan erőgép alkalmazható, melynek össztömege nagyobb, mint a tartálykocsi együttes tömege, és rendelkezik a rotációs kompresszor hajtásához teljesítményleadó tengelycsonkkal, illetve negatív vezérlésű pneumatikus rendszerrel és elektromos csatlakozási lehetőséggel.

Fekvőhengeres tartállyal szerelt, fluid ürítésű takarmányszállító pótkocsik és felépítmények

Ebben a konstrukciós kategóriában alapvetően két fajtába lehet sorolni a termékeket, Az egyik a sima hengeres, fekvőtartályos verzió, amelynél a sűrített levegős ürítésnél a tartály teljes kiürítéséhez a tartályt – a billenőplatós pótkocsikhoz hasonlóan – egy munkahenger 45 fokban hátrabillenti. Ürítési idejük kapacitástól függően általában 15–40 perc, üzemi nyomásuk pedig 1-2 bar.

A másik kategória a speciális gyűjtőprizmával rendelkező fekvőhengeres takarmányszállító pótkocsik és felépítmények. Itt a fekvőhengeres tartály kamrákra van osztva, melyek alján egy kúpos alakú gyűjtőfenék van kiképezve, itt került kialakítása az ürítőnyílás, ahol a 2-3 bar nyomású sűrített levegő tolja ki a szállított anyagot. A feltöltés kamránként kialakított felső, könnyen nyitható betöltőnyílásokon keresztül történik. A tartály anyaga lehet rozsdamentes acél vagy alumínium. Az opciós listák olyan kiegészítőket tartalmazhatnak, mint a kompresszorhűtés, pneumatikus nyitású töltőnyílások, vibrátorok, tisztítófedelek.

A fent említett két fekvőhengeres megoldású szállítóeszközökkel az őrölt takarmányok mellett számtalan más őrölt vagy porszerű anyag szállítható és fluid üríthető, mint például por, finom szemcsés, illetve szemcsés anyagok, cement, őrölt mész, pernye, műanyag, élelmiszerek (pl. liszt, cukor). Itt a méretválaszték hatalmas, a 16 m3-es tartálytérfogatú vontatott verziótól egészen az 50 m3es kapacitású nyerges félpótkocsi változatokig. A tartályok fluid ürítéséhez a szükséges túlnyomást itt is különféle konstrukciójú kompresszorok biztosítják, amelyet többféle meghajtásvariációval rendelkeznek.

Osztott kamrás, fekvőtartályos takarmányszállító felépítményesközúti pótkocsi

A vontatott verziók vagy saját fejlesztésű alvázzal rendelkeznek (ez inkább a traktorvontatásúakra jellemző), vagy pedig valamelyik jól ismert pótkocsigyártó tandem vagy forgózsámolyos kéttengelyes közúti pótkocsi alvázára szerelt felépítményekből állnak. Az eszközök a mai EU-s, szigorú közlekedési előírásokat maradéktalanul kielégítő biztonsági berendezésekkel, korszerű, hatékony lengéscsillapítással rendelkező futóművekkel vannak szerelve. A fekvőhengeres verziókból, főleg az osztott kamrás kivitelekből széles kapacitáshatárok mellett hatalmas a választék importból és hazai gyártásból egyaránt.

Amint az az összeállításból is kitűnik, napjainkban már széles a választék, így mindenki a felhasználási területének, illetve kapacitásigényeinek megfelelő eszközt tud találni a takarmányszállítási feladatokra.

Farkas Imre