fbpx
▼Hirdetés

▼Hirdetés

Elektromos munkagépek motortípusainak fejlesztése

Írta: Agrárágazat-2025/02. lapszám cikke - 2025 március 03.

A mezőgazdasági traktorok és munkagépek villamosítása elkezdődött; egyre több új elektromos hajtású gép jelenik meg az értékesítési piacon. A munkagépek hajtásához alkalmazott elektromos motorok választéka nagyon széles, és folyamatosan fejlődik. Példaképpen néhány új motorfejlesztést ismertetünk.

A mezőgazdasági gépek villamos hajtása a jövőben gazdasági szükségszerűség lesz. A robotgépek hajtására már ma is igen gyakran alkalmazzák a villanymotoros hajtásrendszereket, a mezőgazdasági drónok működtetése pedig szinte kivétel nélkül elektromos. A nehéz traktorok, valamint önjáró munkagépek egy része dízel-elektromos hibrid hajtású, és a kisebb teljesítményű munkagépek sorában egyre gyakrabban található teljes egészében elektromos hajtású gép. Terjednek a vontatott, a függesztett munkagépek részbeni vagy teljes villamoshajtás-megoldásai is.

Merlo eWorker 25.5 90 elektromos teleszkópos rakodógép

Az új eWorker 25.5 90 típusjelzésű négykerék-hajtású Merlo teleszkópos kompakt rakodógép elektromos hajtású (1. kép).

Merlo eWorker 25.5 90
1. kép. Merlo eWorker 25.5 90 típusjelzésű elektromos teleszkópos rakodógép (fotó: georgebrowns.co.uk)

A 4,9 t tömegű rakodógépet 48 V-os, 66 kW-os villanymotor működteti, akkumulátorról akár 8 órán keresztül. A rakodógép 2500 kg terhet 4800 mm magasra képes felemelni. A hátsókerék-kormányzás maximális szögértéke 85 fok, a legnagyobb haladási sebesség 25 km/h.

JCB 403E Full Cab elektromos törzscsuklós rakodógép

Az új JCB 403 E Full Cab törzscsuklós négykerék-hajtású ultrakompakt homlokrakodó gép elektromos üzemeltetésű (2. kép).

JCB 403E Full Cab
2. kép. JCB 403E Full Cab típusjelzésű elektromos törzscsuklós rakodógép (fotó: jcb.com)

Az új fülkerendszer a vezető számára tökéletes védelmet és minden eddiginél nagyobb kényelmet biztosít az időjárás viszontagságai ellen a fülke- előmelegítési funkcióval. A 250 V-os lítiumion-akkumulátor kapacitása 20 kWh, amellyel 4 óránál több üzemidő érhető el. A hajtó elektromotor 3 fázisú AC aszinkron 10,6 kW tartós teljesítményű (33,4 csúcsteljesítményű), a hidraulika-rendszer hajtását 3 fázisú AC állandó mágnesű 9 kW állandó és 20 kW csúcsteljesítményű elektromotor végzi.

A JCB 403 E Full Cab rakodógép főbb műszaki adatai 0,4 m3-es kanál alkalmazása esetén: a gép teljes hosszúsága 4406 mm, legnagyobb szélessége 1080 mm, legnagyobb magassága 2210 mm. Üzemi tömege 2729 kg, hasznos teherbírása 640 kg, teljes fordulatú billenőterhelése 1237 kg. Emelési magasság a kanál alján 2658 mm, a gép maximális haladási sebessége 20 km/h, fordulási sugár a kanál külső részén 3098 mm. A vadonatúj JCB 403E Full Cab elektromos kerekes rakodó a JCB E-TECH elektromos gépcsalád része, és a kompakt méretének köszönhetően ideális beltéri vagy egyéb zárt térben végzett munkához.

Mezőgazdaságban használt villanymotorok

A közúti elektromos hajtású gépjárműtechnika fejlődésével az elmúlt években a villanymotorok új típusai kerültek kialakításra, amelyek elősegíthetik a mezőgazdasági munkagépek villamoshajtás-rendszereinek hatékony megvalósítását is. A járművek hajtására leggyakrabban használt villanymotortípusok: kefe nélküli egyenáramú motorok, aszinkronmotorok, kapcsolóreluktancia-motorok és állandó mágneses motorok. Ezeken a típuscsoportokon belül további alcsoportokat különböztetnek meg.

Az egyes villanymotortípusok közötti különbségek megértése az elkövetkező időszakban kiemelt jelentőséggel bír az adott munkagéphez való megfelelő kiválasztásuk és az üzemeltetés igényének teljesítése esetén. A legújabb technológiai fejlesztésekről, kutatási kezdeményezésekről is ismeretekkel kell rendelkezni. A következőkben példákon keresztül ismertetjük a villanymotorok fejlesztésének néhány újabb irányát.

Kefe nélküli egyenáramú motorok

A kefe nélküli BLDC (Brushless Direct Current) egyenáramú villanymotorok közkedveltté váltak, mert a kefék-kommutátor alkalmazása helyett elektronikus kommutációval (mikrokontrollerrel) működnek. A kefék elmaradása eredményeként a BLDC-motorok élettartama sokkal hosszabb, mint a hagyományos kefés egyenáramú villanymotoroké. A BLDC-motorok további előnyei: nincs kefekopás és súrlódás, valamint kommutációs elektromos veszteség, ezért energiatakarékosabbak.

A kefe nélküli egyenáramú villanymotorok pontos fordulatszáma, pozíciója és nyomatéka valós időben is jól szabályozható, ezért automatizálási feladatokhoz is alkalmazhatók, például drónokhoz, robotikai eszközökhöz. A BLDC-motorok kitűnően megfelelnek különféle járművek, mezőgazdasági gépek hajtásához a fordulatszám-nyomaték jelleggörbéjének linearitása, valamint a nagy indítónyomatékuk miatt. A BLDC-motorok hátrányként a félvezető elektronika (mikrokontroller), valamint a tervezett 48 VDC vagy 200–800 VDC egyenáramú táplálás illesztéséhez szükséges DC-DC átalakítók költsége említhető.

Dana TM4 MOTIVE™ integrált motor- és inverterrendszer

Az amerikai nagyvállalat, a Dana Incorporated 1904-es alapítása óta vezető szerepet tölt be a gépjárművek erőátvitelének forradalmasításában.

Dana TM4 MOTIVE™ villamoshajtás
3. kép. Dana TM4 MOTIVE™ típusjelzésű integrált villamoshajtás-egysége (fotó: dana.com)

A Dana az építőipar, a mezőgazdaság, az anyagmozgatás, a bányászat, az erdészet mobil ágazatában teljesen integrált meghajtórendszereket és összetett villamosított hajtásláncokat kínál a felhasználók számára. Most egy termékcsaládot mutatunk be ezek közül.

Az új TM4 MOTIVE™ termékcsalád tagjai egybeépített, integrált villamos hajtásegységet alkotnak, amely nagy fordulatszámú állandó mágneses villanymotort, nagy teljesítményű elektronikus invertert és fejlett vezérlőegységet, programot tartalmaznak. A meghajtórendszerhez a Dana megfelelő sebességváltó-választékot is kínál.

A TM4 MOTIVE MV360 típusjelzésű integrált motor- és inverterrendszer 3 fázisú állandó mágnesű villanymotorja 450 VDC mellett 180 kW csúcs-, valamint 105 kW tartós teljesítményt, 360 Nm csúcs- és 180 Nm tartós nyomatékot szolgáltat, maximális működési fordulatszáma 15 000 1/min. Az inverter víz-glykol hűtőfolyadékának maximális bemenő hőmérséklete 65 °C lehet, a motor hosszúsága 328 mm, szélessége (az inverternél) 405 mm, teljes magassága (az inverternél) 356 mm.

Axiális fluxusú villanymotor

Az axiális fluxusú villanymotor régóta ismert, de a megfelelő erős állandó mágnes előállításának hiányában használata eddig nem került előtérbe. Az axiális fluxusú motor működési elve a szinkronmotoréhoz áll közel. A lapos felépítésű axiális fluxusú motornál a forgórészen kétoldalt a koronglapon helyezkednek el az erős állandó mágnesek, míg a fázistekercsek a belső álló részen kapnak helyet (4. kép).

Axiális fluxusú villanymotor
4. kép. Axiális fluxusú villanymotor és elvi felépítése (fotó: manufacturingmanagement.co.uk)

A tekercsek által létrehozott lüktető mágnesmező (fluxus) a tengellyel párhuzamosan (axiálisan) alakul ki, innen származik az axiális fluxusú motor elnevezés.

Az axiális fluxusú motor előnye a jó hatásfoka (97% a fordulatszám széles tartományában), a nagy nyomatéka, a magas teljesítménysűrűsége: 8 kW/kg (11 LE/kg), a kis mérete és tömege. Bizonyos beépítésekhez (pl. kerékagymotorhoz) kedvező az alakja. Hátrányai a szinkronmotoréhoz hasonlóak.

Az autótechnika meghajtómotorként újabban az axiális fluxusú motorokat alkalmazza. Az egyik legismertebb angol fejlesztő- és gyártóvállalatot, a YASA-t 2019-ben megvette a Mercedes-Benz, ezzel a német márka az elektromos autóihoz az axiális fluxustechnológiát fogja alkalmazni. Infinitum Aircore EC motorok A 2016-ban alapított texasi Infinitum Electric vállalat továbbfejlesztette az axiális fluxusú motorok gyártásának technológiáját. Az Aircore EC motorok hagyományos vasmag és réztekercsek helyett rézmaratott NYÁK állórészből állnak (5. kép).

Szétszerelt Infinitum Aircore EC villanymotor
5. kép. Szétszerelt Infinitum Aircore EC típusjelzésű axiális fluxusú villanymotor (forrás: goinfinitum.com/electric-motors)

Ez a kialakítás növeli a hatékonyságot a nagy veszteségű örvényáramok kiküszöbölésével. A motorok 50%-kal könnyebbek és kisebb térfogatúak, mint az azonos teljesítményű hagyományos vasmagos motorok.

A hagyományos motorok áramsűrűségének kétszeresét-háromszorosát biztosítják az Aircore EC motorok, amit az állórész nyomtatott áramköri lapjával és a kis térfogatú, erős, ritkaföldfémeket tartalmazó nagy energiájú mágnesekkel (pl. NdFeB) rendelkező forgórésszel, valamint a közvetlen folyadékhűtés kombinálásával érnek el (6. kép).

Aircore EC villanymotor
6. kép. Aircore EC típusjelzésű axiális fluxusú villanymotor folyadékhűtése (forrás: goinfinitum.com/electric-motors)

A korszerű Aircore EC motorok kiválóan alkalmasak változó sebességű alkalmazásokhoz. Ezekkel a motorokkal a változtatható frekvenciás hajtással (VFD) olyan szintű vezérlés biztosítható, amely a fix feszültségű tápvezetékeket használó hagyományos motorokkal nem érhető el.

Dr. Varga Vilmos
ny. okl. gépész- és villamosmérnök

▼Hirdetés
▼Hirdetés