Az ukrán fekete-tengeri kikötők támadásával, az onnan kiáramló export ellenőrzésével az oroszok máris elérték az egyik háborús céljukat: el- és átvenni az ukrán áruk piacait.
Míg Ukrajna az Oroszországgal vívott háború körülményeihez igazította a kikötők munkáját, az orosz olaj kezdte jelentősen uralni az ukrán olaj kulcspiacát – az indiai piacot, hangzott el a harmadik nemzetközi növényolaj- és zsírkonferencián. A szakértői elemzések szerint 2022-től – vagyis az oroszok Ukrajna elleni pusztító (gazdasági) háborúja óta – a világpiacon a napraforgóolaj-áramlás újraelosztása következik be. Ennek alapja az volt, hogy az ukrajnai export logisztikájának korlátai miatt az orosz termények nyerjenek új piacokat. A jelenlegi szezonban már az ukrán napraforgóolaj exportja Indiába 24%-kal csökkent, míg a közel az oroszok kivitele ebben az irányban háromszorosára nőtt. Egy másik piac, ahol az orosz olaj dominánssá vált, Kína. A jelenlegi szezon eleje óta 70%-kal csökkent az ukrán napraforgóolaj Kínába irányuló exportja. Igaz, e téren az oroszok úgy rombolták le az ukrán kapacitásokat és kiviteli logisztikát, hogy ők maguk sem tudtak nyerni a pusztításon: az orosz olaj szállítása is csökkent mintegy 40%-kal.
Az ukrán napraforgóolaj viszont megerősítette pozícióját a török piacon, sőt, onnan szinte egészen kiszorult az orosz áru. Ahol az orosz-ukrán meccs még nem dőlt el, az például Egyiptom, ahol mindkét nagy gabona- és növényolaj-exportőr növeli jelenlétét. A jelenlegi szezonban az ukrán olaj ilyen irányú exportja csaknem hétszeresére, míg az orosz olajexport körülbelül 2-szeresére nőtt.