Ehhez csak annyi kellene, hogy az oroszok ne bombázzák tovább a kikötői polgári létesítményeket. Az ukránoknak is az volna a jó, ami a közép-európai mezőgazdaságnak: ha visszatérhetnének a tengeri kiszállításokhoz és a korábbi piacokhoz.
Minden héten bombázzák az árukikötőket
A tavalyi nyár óta az oroszok több mint 30 alkalommal, lényegében hetente támadtak ukrán kikötői létesítményekre. Emiatt 109 infrastrukturális objektum és 6 polgári épület sérült vagy semmisült meg, teljesen megsemmisült – közölte az Ukrán Tengeri Kikötők Hatósága (USPA). Az ukrán tengeri kikötők infrastruktúrája elleni hatalmas támadások következtében megsérültek a liftek, a gabona-, olaj- és kőolajtermék-tároló raktárak, a csővezetékek, az adminisztratív és egyéb épületek, a szállítás, a rakomány, beleértve a terményt is. Amióta az oroszok felmondták a gabonaegyezményt, a bombázásokkal alig leplezett céljuk az ukrán (mező)gazdaság egyik fő bázisát képező tengeri export akadályozása.
Nyugodt időkben a tenger a megoldás
Az ukránoknak a tengeri mezőgazdasági export létkérdés, ezért folyamatosak az intenzív karbantartások, javítások, a kivitel infrastrukturális feltételeinek biztosításáért tett erőfeszítések. A tavalyi év végére, idén januárra már ott tartottak, hogy sikerült megközelíteni a háború előtti export mennyiségét. Januárban 12 millió tonna terméket exportáltak, ami már csak 2 millió tonnával kevesebb, mint a háború előtti 2022 januárjában. Ebből 8,7 millió tonnát jelentett a tengeri szállítás. (Január egyébként is a csendesebb gabonaexport-hónapok közé tartozik, ugyanakkor ukrán sajtójelentések szerint máris érződik, hogy a gabonarakományok vasúti és közúti szállítása nő az odesszai térség kikötőibe.)
Európai érdek is az ukrán tengeri export
Az ukrán tengeri export azonban nemcsak az orosz agressziótól sújtott országnak fontos. A kelet-közép-európai mezőgazdaságoknak köztudottan komoly kihívás és teher a keletről származó orosz, ukrán áru, illetve a növekvő kelet-európai, nyugat-ázsiai országok exportjának erősödése. Ebben a folyamatban Ukrajna az orosz támadások miatt arra kényszerül(t), hogy termékeit a közel-keleti és afrikai piacok helyett Európába vagy legalábbis európai tranzittal utaztassa. Amennyiben az orosz támadások intenzitása, száma csökken, úgy Ukrajna egyre inkább visszatérhet az olcsóbb és hatékonyabb tengeri szállításhoz, s ezzel a kelet-európai mezőgazdaságokra nehezedő nyomás is csökkenne