fbpx

Traktorgumiabroncs igénybevétele változó elsőtengely-terhelésnél

Írta: Agrárágazat-2023/10. lapszám cikke - 2023 október 31.

A mezőgazdaságban előforduló rakodási feladatok közel felét traktorra szerelt homlokrakodóval végzik. Az univerzális traktorral a szántóföldi munka és az állattartó épületekben, valamint a ház körüli udvaron a rakodási feladatok ellátása is elvégezhető. A vegyes munkavégzéshez használt traktor esetében a gumiabroncsokat körültekintően kell megválasztani.

Az egyéni vagy a kisgazdaságok egy része nem rendelkezik több mezőgazdasági traktorral és önjáró munkagéppel, hogy minden gazdasági munkát külön géppel tudnának elvégezni. Igen gyakori például, hogy a növénytermesztéssel és állattartással foglalkozó gazda csak egy darab 75–110 kW (102–150 LE) teljesítménykategóriába tartozó univerzális traktorral rendelkezik. A termelő szántóföldi munkavégzés mellett homlokrakodóval felszerelt traktorával az állattartó épületben, a ház körüli udvaron a rakodási feladatokat rendszeresen és tökéletesen el tudja végezni. A vegyes munkavégzéshez használt traktor esetében a gumiabroncsok kiválasztását azonban körültekintően kell elvégezni, különösen az első kerekek esetében.

Bridgestone abroncs
1. kép. Bridgestone VX-TRACTOR típusjelzésű, 710/70 R42 méretű gumiabroncs (forrás: bridgestone-agriculture.eu)

Több célra optimalizálva

A folyamatosan szántóföldi munkára (talajművelés, kapálás, vetés, permetezés, szénakészítés stb.) alkalmazott traktor gumiabroncsának alacsony levegőnyomásúnak (0,6–0,8 bar), erős kapaszkodóbordázatúnak, tapadásra optimalizált futófelületűnek kell lennie. Az alacsony nyomásnak köszönhetően a nagyobb felfekvőfelülettel rendelkező gumiabroncs kisebb talajnyomással mérsékli a talajroncsolást (különösen laza, felázott talajon), növeli a terméshozamot, javítja a vontatási teljesítményt (a nagyobb vonóerőkifejtéssel és a kerékcsúszás mérséklésével), csökkenti a traktor fajlagos hajtóanyag-fogyasztását.

Trelleborg abroncs
2. kép. Trelleborg TM800 típusjelzésű, 540/65 R30 méretű gumiabroncs (forrás: pokryshkin.pro/en/540-65r30-trelleborg-tm800)

A homlokrakodóval végzett rakodási munka során az első tengelyen levő gumiabroncsot jelentős többlet függőleges erőhatás éri. A teher elviselése érdekében az abroncs levegőnyomásának nagyobbnak (1,8–2,5 bar) kell lennie, még alacsony (maximum 10 km/h) haladási sebesség esetén is. A kemény talajon, betonozott úton a nagyobb levegőnyomás hatására csökken az abroncs talajjal érintkező felfekvési felülete, mérséklődik a gördülési ellenállása és kopásának mértéke, kisebb lesz a hajtóanyag-fogyasztásnagysága. Mivel a rakodási munkavégzés időben szakaszos és meglehetősen gyors, ezért elvárás a gumiabroncstól, hogy az ismételt igénybevétel mellett kifáradásra ne legyen érzékeny.

A vegyes munkavégzéshez olyan gumiabroncsra van szükség, amely mindkét követelménycsoport optimálisan teljesíteni tudja, és nagyon széles, 0,6 bar és 2,5 bar közötti nyomástartományban használható. A gumiabroncsok elhasználódása esetén a cserénél az eredetivel azonos abroncsot célszerű választani, más méretű vagy típusú gumiabroncs esetében viszont körültekintően kell eljárni. A négykerékhajtású traktor esetében a gyári párosítással szükséges a gumiabroncsok méretét megválasztani (hogy az első és hátsó kerék csúszása közel azonos legyen). A cserélt, új gumiabroncsok esetében ellenőrizni kell az abroncsok teherviselő képességét, a terhelésindex (LI) és a sebességindex (SI) szükséges értékének megfelelőségét. Az SI-értékkel nincs gond, a terhelt homlokrakodóval való haladás ajánlott alacsony értéke (10 km/h) miatt. Az LI értékét viszont mindenféleképpen vizsgálni szükséges, mert az első gumiabroncsok terhelése megnövekszik. Közelítő becsléssel az első tengelyre ható függőleges terhelés összeadódik: az alaptraktor első tengelyterheléséből + a homlokrakodó üres tömegéből + a legnagyobb felemelt teher tömegéből + a teher ürítési távolságának és a tengelytáv hányadosának értékével megszorzott legnagyobb felemelt tömeg értékéből. Az így kapott első tengelyterhelés számértéknek a fele hat egy első gumiabroncsra. Ha ez a számérték kisebb, mint a választott gumiabroncstípus terhelési indexéhez tartozó terhelés értéke, akkor megfelel az abroncs, ha nagyobb ez a számérték, akkor nagyobb terhelhetőségű első gumiabroncsot kell választani. A gumiabroncsgyártó vállalatok több terméke eleget tud tenni a vegyes munkavégzéshez megfelelő és igen tartós abroncs iránti elvárásnak.

Michelin abroncs
3. kép. Michelin AGRIBIB 2 típusjelzésű, 650/75 R32 méretű gumiabroncs (forrás: business.michelinman.com/tires/michelin-agribib-2#specifications)

BKT AGRIMAX-FORCE
4. kép. BKT AGRIMAX-FORCE típusjelzésű, IF 710/60 R38 méretű gumiabroncs (forrás: bkt-tires.com/ww/us/agrimax-force)

Példaképpen néhány korszerű, vegyes munkavégzéshez alkalmas, több méretválasztékú gumiabroncstípust mutatunk be (1–4. kép).

John Deere 6120M traktor 603M homlokrakodóval

A traktorgyártók egy része előállít homlokrakodókat (pl. Class, Fendt, John Deere stb.), és saját erőgépekre szerelve értékesíti azokat, másik része másoktól vásárolja a homlokrakodót, és saját márkajelzéssel hozza forgalomba (pl. New Holland, Massey Ferguson, Valtra stb.). A traktorra utólag is felszerelhető homlokrakodó, például a legismertebb európai márkák, a német Stoll és a svéd Alö vállalat bármilyen erőgéphez kínál homlokrakodó-megoldást.

A John Deere 6120M traktor a 603M homlokrakodóval az egyik legjobb példát mutatja a traktor és a homlokrakodó teljes összhangjának megvalósítására. Homlokrakodó esetén a mechanikus vagy az elektromos joystickkal kényelmes rakodási vezérlés mellett a sebességváltás, a kapcsolók, váltószelepek működtetése is biztosítható. A John Deere 6120M összkerékhajtású univerzális traktort úgy tervezték, hogy a lehető legnagyobb manőverezhetőséggel rendelkezzen. Az új, formatervezett lejtős motorháztető jobb láthatóságot biztosít a vezetőfülkéből a homlokrakodóra és tartozékaira is. A traktor Stage V besorolású, 4,5 literes, 4 hengeres, turbófeltöltős dízelmotorja 106 kW (144 LE) maximális teljesítményt szolgáltat 2100 1/min fordulaton, a legnagyobb nyomatéka 562 Nm 1600 1/min fordulatszám mellett, a legnagyobb haladási sebesség 40 km/h. A hidraulikarendszer nyomás- és áramláskompenzált (PFC), a szivattyú 144 dm3/min kapacitású, és 200 bar névleges nyomású. Az első tengely rugózása hidropneumatikus, állandóan aktív, három lengőkaros, önszintező felfüggesztésű.

A John Deere 6120M traktor főbb műszaki adatai: szélesség 2440 mm, magasság 2850 mm, hosszúság 4327 mm, tengelytáv 2400 mm, fordulási sugár 4360 mm, alapgép szállítási tömege 5750 kg, megengedett legnagyobb össztömeg 10 450 kg, gumiabroncs mérete (és terhelési indexe) elöl 540/65 R24 (LI134), hátul 600/65 R38 (LI175).

A John Deere 603M típusjelzésű mechanikus, önszintező homlokrakodó könnyű, erős, és megfizethető minden szokásos mezőgazdasági alkalmazáshoz, gyári vagy utólagos felszereléssel. Az önszintező geometriai mérete 1875 kg emelőképességig optimalizált. A 6120M traktor és a 603M homlokrakodó gyári felszerelés esetén teljes összhangban van a traktor első hídjának terhelhetőségével, az első gumiabroncsok teherbíró képességével és a hidraulika-rendszer teljesítményével. A vékony gém jó rálátást biztosít a kanálra vagy más munkaeszközre.

John Deere 6120M univerzális traktor
5. kép. John Deere 6120M univerzális traktor 603M típusjelzésű homlokrakodóval (forrás: deere.co.uk/en/frontloader/m-series/603m)

A John Deere 603M homlokrakodó főbb műszaki adatai: kanál térfogata 1,85 m3, legnagyobb teherbírás kanálszintben 1782 kg, legnagyobb emelési magasság 3937 mm, legnagyobb ürítési magasság 2907 mm, ürítési távolság (tengelyközéptől) 2510 mm, hátrabillentési szög 49 fok, ürítési szög teljes magasságban -59 fok, teheremelés ideje 4 s, terheléssel ajánlott haladási sebesség 10 km/h.

Dr. Varga Vilmos
ny. okl. gépész- és villamosmérnök