Nem nagyon jelenik meg a támogatás az élelmiszeriparban: a cégek jellemzően önerőből fejlesztenek. A prímet az édesség-, az üdítők és a baromfihús-feldolgozás vitte.
Tavaly 9 százalékkal nőtt az élelmiszeripari beruházások értéke a 2021-eshez képest. Ezeket nagyrészt önerőből valósították meg a cégek. (A finanszírozásban a banki hitel értéke 42, az egyéb kölcsönöké pedig több mint 90 százalékkal csökkent, míg a saját forrás 15 százalékkal, a támogatás értéke pedig 14, a lízingelt berendezések értéke 3 százalékkal nőtt, a támogatás pedig 10 százalékot tett csak ki.)
A beruházások túlnyomó többségében, majdnem 60 százalékban gépekre és berendezésekre irányult, szűk 40 százalék épületekre és építményekre, és csak 2 százalék járművekre. A legnagyobb beruházás összességében az édességgyártás, az üdítőital-, ásványvízgyártás és a baromfihús-feldolgozás szakágazatokban történt – adta hírül az Agrár-közgazdasági Kutatóintézet. Ez a három szakágazat az élelmiszeripar teljes beruházásának 40 százalékát adta, mintegy 139 milliárd forint értékben, az első tíz szakágazat pedig a 76 százalékát, 261 milliárd forint értékben. A beruházások értéke 2021-hez képest – figyelembe véve a szakágazatok súlyát – a legnagyobb mértékben a hobbiállat-eledel gyártása (három és félszeresére), a baromfihús-feldolgozás, -tartósítás, az üdítőital-, ásványvízgyártás és a hús-, baromfihús-készítmény gyártása (egyenként kétszeresére) szakágazatokban történt.