fbpx

AGRITECHNICA 2017

Írta: - 2017 december 15.

Arany- és ezüstéremmel díjazott újdonságok Hannoverből

Európa és egyben a világ idei legnagyobb mezőgazdaságigép-kiállítását, a hannoveri Agritechnica-t november 14-18 között tekinthette meg a nagyközönség, előtte pedig – november 12-13-án – a gyártók, kereskedők, beszállítók számára rendeztek szakmai napokat. A kiállítás díjazottainak jegyzékét a rendezők már a kiállítás megnyitása előtt két hónappal közzétették. A következőkben, a két, aranyéremmel díjazott újdonság ismertetése mellett néhány érdekesebb, hazai szempontból is figyelemreméltó ezüstérmes innovációt is bemutatunk.

Az AGRITECHNICA 2017 nemzetközi mezőgazdasági gépkiállításra az 53 országból regisztrált kiállítók száma meghaladta a 2800-at, és ennek a közel fele külföldi kiállító volt. A ~40 hektárnyi területen, 23 csarnokban megrendezett műszaki és technológiai seregszemlét méltán tartják a mezőgazdasági technikák világvezető nemzetközi vásárának. A kiállítást megelőzően 24 országból, 175 résztvevő kiállító, 320 fejlesztésével pályázott az innovációs díjakra, amelyeket a főrendező DLG (Német Mezőgazdasági Társaság) által kijelölt, független nemzetközi szakértőkből álló bizottság értékelt. A zsűri a pályázatok közül választott ki két kiemelkedő aranyérmes újdonságot, és 29 ezüstérmet osztott ki a többi elismerésre méltó innováció között.

Kiemelkedő, aranyéremmel díjazott újdonságok

CemoS Auto Threshing autonóm gépbeállítás-támogatórendszer szalmarázóládás és hibrid arató-cséplőgépekhez (pályázó: Vertriebsgesellschaft GmbH Deutschland, DE)

A betakarítás munkaminőségének és szemtömeg-teljesítményének egyidejű optimálissá tételére fejlesztette ki a CLAAS cég a szalmarázó-ládás és a hibrid kombájnok tangenciális cséplőszerkezetének beállítására szolgáló automatikus Cemos Auto Threshing rendszerét. Az új megoldást minden más automatikától az egyes automatizált elemek egymás közötti kommunikációja különbözteti meg. A kombájnos betakarítások során – mindeddig – a gépkezelő döntött az arató-cséplő gépek egyes részegységeinek megfelelő beállításairól (pl. cséplődob kerületi sebessége, cséplőrés nagysága elől/hátul, a cséplés és a magminőség összefüggése stb.). Ezt az igencsak komplex összefüggést nem minden kombájnos ismerte, ráadásul a kézi beállítást gyakran nehézkesnek tartották. Ennek következtében ritkábban igazították a beállításokat a tényleges betakarítási körülményekhez. Az Auto Threshing rendszernél a kombájnos által előre megadott választás szerint optimálisan alakul a cséplődob fordulatszáma és a cséplőrés mérete a betakarítási körülmények függvényében. Az áteresztést szabályzó elem egy különleges kommunikációs modulon keresztül többek között a cséplőmű, valamint a szalmában maradt magmennyiség és a tisztítószerkezet automatikáitól függetlenül működik. Az Auto Threshing, mint az automatikus rendszer egyik utolsó láncszemének kialakításával CLAAS a világon elsőként tette meg a teljesen automatikusan betakarító, a tangenciális cséplőszerkezetű kombájnok beállításához szükséges, igencsak igényes, nagy műszaki ráfordítással járó lépést.

A gépkezelőnek most már nem kell tudnia, hogy a cséplőszerkezeten milyen beállításokat kell elvégeznie, csak megadja azt az agronómiai célt, amely alapján ez az öntanuló rendszer a beállítási paramétereket optimalizálja. Az újszerű automatizálási technikának köszönhetően az arató-cséplő gép folyamatosan és a lehető legnagyobb hatékonysággal dolgozhat.

StalkBuster szárzúzó-berendezés (pályázó: Kemper Maschinenfabrik GmbH & Co. KG, DE; fejlesztő partner: John Deere GmbH & Co. KG, DE)

A kukoricamoly elleni mechanikai védekezés egyik új berendezése, a Kemper cég járvaszecskázóinak aratórészébe épített, függőleges tengelyű StalkBuster rotációs szárzúzó az első olyan technikai megoldás, amely a silókukorica-betakarító aratórész szerves tartozéka. Munkája során a szármaradványok lezúzása és teljes felaprítása – még mielőtt a járvaszecskázó vagy a szállítójárművek kerekei a talajba taposnák azokat – egy teljesen új és hatékony technikai megoldást jelent.

Már másfél évtizede annak, hogy a kukoricamoly egész Európában – közte Magyarországon is – megjelent és elterjedt, azóta a silókukoricákban ezek a legveszélyesebb kártevők. A gyökérzet elrágása miatt kártételük a szárak kidőlését vagy a csőkezdemények gyengébb fejlődését okozza, ezzel a betakarított termény mennyiségét és minőségét is befolyásolja. A károsító hatásuk – pl. vetésváltásnál – még a búzára is átterjedő fuzáriumfertőzésben is kimutatható. A lehetséges védekezések lényegi stratégiája – a rovarirtó szerek és a biológiai eszközök alkalmazásán túlmenően –, közvetlenül a betakarítással egy menetben, a kukoricatarló minél alaposabb felaprítása. Mivel a kukoricamoly lárvái a felszínen maradt szármaradványban telelnek át, a hagyományos (rotációs) lengőkéses szárzúzók-mulcsozók által alig elérhetők, ezért a felaprítatlanul a felszínen maradó ~30% szármaradvány biztos búvóhelyet kínál a kártevők következő tavaszi kirajzásához, amikor majd a károsítók más táblákra is átterjednek. A vágószerkezetbe integrált StalkBuster mulcsozó berendezés alacsony teljesítményigényű (~4 LE/ sor) és tömege (~70 kg/sor) is viszonylag csekély. Közúti igénybevétele esetén sem kell semmiféle további korlátozással számolni. A silókukorica-betakarítók aratórészébe integrált Kemper StalkBuster szárzúzó jelentős gyakorlati, üzemgazdasági és ökológiai előnyökkel rendelkezik.

Válogatás az elismerésre méltó, ezüstéremmel díjazott innovációk közül

Az ezüstéremmel díjazott válogatás elejére mindenképpen a GSI Hungary Kft. kívánkozik, akinek a pályázata révén – az amerikai GSI anyavállalatnál kifejlesztett termékével – az AGRITECHNICA Innovation Award történetében először kapott hazai cég ilyen rangos műszaki fejlesztési elismerést. Ezúton is gratulálunk!

Flexwave Grain Silo szemestermény-kitároló rendszer (pályázó: GSI Hungary Kft.)

A sík padozatú (lapos fenekű) szemestermény-tárolók ugyan nagyobb tárolókapacitást kínálnak, mint az azonos magasságú, kifolyótölcséres gabonatárolók, az ilyen tárolók hátránya azonban, hogy azok – gravitációs úton – nem üríthetők ki teljesen, a maradék terménykúp mindig ott marad a tartályban. A tárolt termény teljes kiürítéséhez kézi munkaerőt és mobil szállítócsigát kell alkalmazni, amely a tar- ^ tály belsejében poros, időigényes, fizikailag nehéz és veszélyes munkát jelent.

Egy teljesen új megoldás a GSI által kifejlesztett Flexwave Grain Silo ürítési rendszer, amely két (ponyva alapú) légpárnából áll. Ezeket az alsó kitároló csiga mindkét oldalán, a még üres tároló padozatára és az oldalfalára szerelik fel. A telepítés idején a párnák a padozatot lefedik, és a tároló falához olyan magas magasságban érnek fel, mint az ürítés során keletkező terménykúp csúcsa. A silótároló feltöltése után a termény a párnákat a padozathoz és a tároló falához simítja. A tároló kiürítése során a termény gravitációval áramlik az alsó ürítőcsigába. Amikor a termény gravitációja megszűnik, az első párnát a vezérlőrendszer (~1 psi = 0,07 bar) kisnyomású levegővel tölti fel. A levegővel feltöltődő párna a maradék terményt – feltöltődése közben folyamatosan – a silótároló közepére tolja. Miután a tartály egyik fele már teljesen üres, a folyamat a másik oldalán megismétlődik, de mielőtt ez megtörténne, az első párnában lévő levegőt a vezérlőrendszer felszabadítja. A folyamatok végén a két üres párna – súlyozott feszítőhevederek segítségével – az eredeti helyére húzódik vissza. A Flexwave Grain Silo rendszerű kitárolással az ürítési folyamat távolról figyelemmel kísérhető, így a terménytárolók anélkül leüríthetők, hogy a kezelő személyeknek be kellene menniük a tartályba. A Flexwave Grain Silo ürítési rendszer egy nagyon egyszerű megoldás, amely utólag is illeszthető a már meglévő síkaljú tárolókhoz. A tároló ilyen módon – időigényes és veszélyes kézi munka nélkül – teljesen kiüríthető.

AXION 900 Terra Trac teljesen rugózott, fél-gumihevederes járószerkezetű erőgép (pályázó: CLAAS-Vertriebsgesellschaft mbH Deutschland, DE)

A CLAAS Axion 900 Terra Trac az első olyan fél-gu-mihevederes járószerkezetű traktor, amelyik teljesen rugózott felfüggesztéssel rendelkezik. Az axion 900 sorozatú erőgépekhez opcióként kapható, talajszer-kezet-kímélő Terra Trac gumihevederes járószerkezeti technika azon technológián alapul, amit jelenleg a CLAAS LExioN kombájnokon használnak, de a hátsómeghajtású nagyobb kerékkel megnövekedett a felfekvő felület a nagyobb vonóerő átviteléhez. A gyártó szerint az eredmény kombinálja a gumihevederes járószerkezet előnyeit a vontatás és a talajvédelem területén, a hagyományos (gumiabroncsos) erőgépek kényelmesebb hajtási jellemzőivel. Az egyedileg felfüggesztett görgőknek köszönhetően a fél-gumihevederes járószerkezet tartósan garantálja az optimális talajérintkezést és a maximális felfekvő felületet. Az AXION 900 Terra Trac kényelmes és hatékony a közúton vagy a területen is, és akár 40 km/h végsebességre képes. A hajtó- és a vezetőkerék, valamint a támasztógörgők hidro-pneumatikus rugózása kényelmessé teszi a vezetést. Az alkalmazható gumihevederek szélessége 635-735 vagy 890 mm – felfekvő felületük 2,32-3,25 m2 – is lehet, felhasználásuk esetén az erőgép (előzőknél nagyobb, 800 literes) üzemanyagtartályát a hátsó sárvédőkbe építik be.

IDEAL arató-cséplő gépcsalád (pályázó: AGCO-Fendt-Massey Ferguson GmbH, DE)

A világóriás AGCo konszern a „Global Series” traktorsorozatok kifejlesztése után az axiál-cséplődobos IDEAL arató-cséplőgépek új generációjával jelent meg a piacon. Az új szériájú kombájnokat egy multinacionális mérnöki csapat (az információk szerint eddig már ~400 millió eurót felemésztve) fejlesztette ki, és az építkezést – szándékosan – a „nulláról” kezdték, így nem véletlen, hogy a sorozat kombájnjaiba beépített komponensek többsége teljesen új innovációk eredménye.

Az AGCO az új IDEAL arató-cséplőgépeket Fendt, Massey Ferguson, Challenger márkaneveken futtatja majd, és mindegyikük egy teljesen új, grafitszürke színben jelenik meg. Az IDEAL 7, 8 és 9 modellek 600 mm átmérőjű, egy- vagy két cséplődobos változatokban, 451-647 LE közötti teljesítményű Agco-Power vagy MAN erőforrásokkal, 12.500-17.100 literes magtartályokkal, 420 mm átmérőjű, 140-210 l/min ürítési teljesítményű magkihordó csigával lesznek beszerezhetők. A standard változatok 800 mm széles talajkímélő mellső gumiabroncsokkal, a „T” típusok 660 mm szélességű (2,55 m2 felfekvő-felületű) TrackRide gumihevederes járószerkezettel, a „PL” (ParaLevel) változatok lejtéskiegyenlítő-szintező rendszerrel ellátva érhetők el. Az IDEAL arató-cséplőgépcsaládot a magas műszaki tartalom, a teljesen automatizált üzemeltethetőség, nagy hatékonyságú teljesítőképesség jellemzi.

Ventor 4150 önjáró, 4-soros, gyűjtőtartályos burgonyabetakarító kombájn (pályázó: Grimme Landmaschinenfabrik GmbH, DE)

A Grimme teljesen új fejlesztésű Ventor 4150 önjáró, egymenetes burgonya-betakarító gépkonstrukciója a magajáró Grimme Rexor 620 cukorrépa-betakarító alvázára és a vontatott, SE-sorozatú, 2-soros burgonyabetakarító gépek két – egymás mellett elhelyezett – kiásó-, tisztító-, szárleválasztó-szerkezeteire van felépítve, amely megduplázza hatékonyságát, tömeg- és területteljesítményét. Erőforrása 390 kW/530 LE teljesítményű, hathengeres Mercedes motor, gyűjtőtartálya 15 t burgonya befogadására alkalmas, amely jelenleg a legnagyobb Európában.

A kéttengelyes, hidrosztatikus hajtású, törzscsuklós kormányzású, talajkímélő módon eltolt nyomvonalon üzemeltethető betakarítógép saját üres tömege 29 tonna, ebből 19 t terhelődik az első tengelyre, ahol a legfontosabb munkavégző részegységeket és a vezetőfülkét is elhelyezték. A gép műszaki tartalmát a TerraFloat terményáram szétterítő rostarendszer, SpeedTronic terhelésarányos automatikus rosta- és szárelválasztó szalagsebesség-szabályozás, Visual Protect és ProCam kamerarendszer, ErgoDrive kezelő-vezérlő koncepció stb. is növeli. A fejlesztők munkáját még külön is dicséri, hogy a 3,0 m munkaszélességű betakarítógép szállítási szélessége 3,5 méteren belüli, és a könnyebb talajokon ~10 km/h munkasebességgel is dolgozhat.

A díjazott innovációkról a http://www.agritechnica.com oldalakon részletesebben is olvashatnak, az ezüstéremmel díjazottak további ismertetését pedig mi is folytatjuk.

Dr. Fűzy József