fbpx

Aranyat ér néhány utolsó mozdulat

Írta: Szerkesztőség - 2020 november 17.

Sok szántóföldi gazda alig várja, hogy véget érjenek a szezon utolsó munkálatai, és „szögre akaszthassák” a gépet a szín, a géptároló csarnok eldugott sarkában. Nem jól tennék: milliós összegeket spórolhatunk egy kis utolsó gondoskodással. Íme, néhány aranyat érő ötlet!

 

Fújni, mosni

Például a kombájnok tárolásra való előkészítését legjobb egy alapos tisztítással kezdeni – igaz, itt érdemes szakszerű forrásból ellenőrizni, szabad-e, célszerű-e sűrített levegős vagy magasnyomású vízzel elvégezni ezt. A cséplőszerkezeti elemeket és a motorteret kétségkívül inkább nagynyomású levegővel érdemes tisztítani, míg a motorblokk olajos-poros lerakódásait néha csak nagynyomású mosás tisztíthatja meg.

 

 

Bakra vele!

Érdemes továbbá a különféle adapterek, vágószerkezetek alapos, melegvizes mosása, a meghajtóláncok olajfürdőbe való elhelyezése, a kenési helyeken a fogaskerekek, törőhengerek csapágyazásánál zsírozása. Végül fontos az adaptert a gyári tárolólábakkal alábakolva elhelyezni! Ez egyébként a kerekek esetében is jelentős mozzanat: a 10-16 tonnás gépek sokmilliós abroncsainak nem tesz jót, ha hosszú ideig egy ponton terheljük őket.

 

Akksi, légkondi

Ugyancsak érdemes a nagy értékű akkumulátorok élettartamát azzal is óvni, hogy lekötjük, kiszereljük a gépből, pótoljuk a folyadékot, ha kell. Szintén komoly karbantartási-javítási összegeket spórolhatunk, ha a várhatóan párás tél előtt légtelenítjük az üzemanyagellátó-rendszert. A későbbi munkavégzés minősége miatt célszerű a motorlégszűrők cseréje is, a korszerű kombájnoknál a klímarendszer tisztítása, fertőtlenítése, nehogy elgombásodjon.

 

Jó helyre kerüljön!

Általánosságban pedig célszerű gondosan megválasztani magát a tárolóhelyet is. Olyan helyiséget érdemes e célra használni, aminek a közelében nincs rágcsálófenyegetés (de még így is érdemes ultrahangos vagy csapdás védekezéssel elébe menni a drága rágcsálási károknak). Fontos továbbá, hogy a tárolóhelyiségben a lehető legjobban megóvjuk gépeinket a párásodástól, különösen a magtartály, a motortér és a fülke részeinél.

További hasznos információkat közöl a Gépmax VI. száma!