fbpx

Avant Optidrive™ – megújult hidrosztatikus hajtásrendszer az Avant derékcsuklós eszközhordozóknál

Írta: - 2017 szeptember 05.

A kategóriájában világelső Avant derékcsuklós rakodóinak hajtásrendszere változtatható térfogatáramú szivattyúból, 4 db hajtó-hidromotorból és jónéhány szelepből áll, melyeket hidraulikatömlők és csatlakozóelemek kötnek össze.

Ezt a rendszert, melynél a belsőégésű motorból (az e szériánál elektromos motorból) érkező hajtóerőt hidraulikafolyadék közvetíti a kerekeket hajtó-hidromotorokba gyakran hajtáskörnek nevezik. Az Avant által használt rendszerben mechanikus tengelyek helyett egy-egy külön hidromotor hajtja a 4 kereket.

Az Avant volt az első gyártó, amely ilyen hajtásrendszert tervezett, és épített kompakt rakodóba. Ez a rendszer nagyon hatékonynak bizonyult, komoly tolóerő mellett is lehetővé tette a kompakt gépkialakítást, valamint rendkívül alacsonyan tartva a gép súlypontját nagymértékben hozzájárult az Avant-gépek legendás stabilitásához.

Az Avant a folyamatos kutató-fejlesztő tevékenység eredményeként most innovatív módon újragondolta a hajtásrendszert. A rendszerben nagy sebességgel áramló hidraulikaolaj a rendszer elemein (tömlők, csatlakozók, hidromotorok és szelepek) áthaladva felmelegszik azok ellenállása miatt. Minél több tömlőt és csatlakozóelemet tartalmaz a rendszer, annál gyorsabban melegszik fel az olaj, ami azt jelenti, hogy a rendszerben generálódó hulladékhő elvezetésére a motor teljesítményéből kell „pocsékolni”. Ez magasabb üzemanyag-fogyasztást is okoz, és csökkenti a munkafeladat elvégzéséhez rendelkezésre álló motorerőt.

Az Avant új hajtásrendszerében a hidraulikatömlők és csatlakozók számát radikálisan csökkentették és optimalizálták, innen kapta az Optidrive™ nevet is a rendszer.

Az új Optidrive™ rendszer alapvető előnyei:

  • 10%-kal magasabb teljesítmény,
  • 60%-kal kevesebb hidraulikus csatlakozás,
  • 20%-kal kevesebb tömlő,
  • rögzítőfék a hátsó kerékmotorokban,
  • kevesebb hulladékhő-termelés,
  • kisebb motorvibráció az Avant 700-as szériánál,
  • jobb hidraulikus csatlakozórendszer,
  • egyszerűbben szervizelhető.

Magasabb teljesítmény

Az Optidrive™ közel 1,5 kW-tal csökkenti a teljesítményveszteséget a rendszerben, ami nagyjából a hajtásrendszer teljes teljesítményének 10%-a. Ezzel biztosítja, hogy alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és kevesebb hulladékhő-termelés mellett több motorerő jut az elvégzendő munkafeladatra.

Kevesebb hulladékhő

A hajtásrendszer négy hajtó kerékmotorja belső öblítőrendszerrel hűti magát munkavégzés közben. Erre a belső hűtésre leginkább olyankor van szükség, amikor a géppel nagyobb távolságokat tesznek meg forszírozott sebesség mellett. Az Optidrive™ rendszerben az öblítőolaj mennyisége az ötszöröse a régihez képest, ezzel jóval hatékonyabb hűtést biztosítva a hajtásrendszernek.

Kevesebb tömlő és csatlakozóidom

Avant-modelltől függően az Optidrive™ rendszer legalább 3 tömlővel kevesebbet használ a rendszerben a rakodógép bármely funkciójának elvesztése vagy gyengülése nélkül. Ezt a szelepek új, intelligens kialakításával érik el (differenciálzár-szelep, rögzítőfékszelep, kettőssebesség-szelep) egy hidraulikus blokkba építve azokat.

A csatlakozóidomok számát radikálisan csökkentették. Az Optidrive™ rendszer megközelítőleg 30 idommal kevesebbet (-60%) használ a régi rendszerhez képest. Az új rendszerben jóval kevesebb 90°-os és T-idom található, melyek használata a legkevésbé optimális a hidraulikus folyadékáram szempontjából.

Rögzítőfék a hátsó kerékmotorokban

A minden terhelés- és terepviszonyok között elérendő optimális tapadás érdekében az Optidrive™ hajtásrendszerben a rögzítőfék a rakodógép hátsó kerékmotorjaiba került. A hátsó ellensúlyok, teher a gémszerkezeten, hegymenet, lejtmenet stb. körülmények ezáltal kevésbé befolyásolják a gép hátsó kerekeinek helyzetét, így az biztosabban a helyén marad a rögzítőfék bekapcsolásakor.

Motorvibráció

Az Optidrive™ rendszer pozitív hatással van a belsőégésű motor és az arra felfűzött szivattyúcsoport-egység kiegyensúlyozására is. A megváltoztatott tömegeloszlás tette lehetővé az új motortartó bakok kifejlesztését, melyeknek optimalizálták a vibráció-elnyelő képességét. Ez az optimalizáció drasztikusan csökkenti az Avant 700-as széria gépeinek teljes vibrációját, ami különösen érzékelhető az LX és DLX kabinok belső zajszintjén. Az új, nagyobb méretű motortartó bakok használatával az Avant 745 és 750 modelleknél 50%-al, míg a 755i és 760i modelleknél 37%-al sikerült csökkenteni a vibrációt.

Fokozott megbízhatóság

Az Optidrive™ a Parker új, EO3 elnevezésű csatlakozóidom-rendszerét használja minden magasnyomású tömlőhöz és csatlakozáshoz. Az új rendszer csatlakozó idomjain feltűnő színű jelölés található, mely egyértelműen meghatározza a csatlakozás meghúzásához szükséges nyomatékot, kizárva az alul- vagy túlhúzásból adódó olajszivárgást.

A kevesebb csatlakozó idom és hidraulika tömlő önmagában is az olajszivárgás esélyét csökkenti.

Egyszerűbb és könnyebb szervizelés

A kevesebb hidraulikus csatlakozásnak és az új idomrendszernek köszönhetően megnövekedett a szabad tér a motor/szivattyútérben és az első kerékmotorok terében is, aminek következtében jóval egyszerűbbé és könnyebbé vált a gépek szervizelése.

Az Optidrive™ központosított szeleprendszere a hajtással kapcsolatos minden szelepet egy tömbbe integrál, ami a gép mellső vázszerkezetéhez van rögzítve.

A differenciálzár-szelepe, a rögzítőfék-vezérlőszelepe és a kettőssebesség-szelepe a 750-es és 760i modelleknél egy vezérlőtömbben lettek elhelyezve.

Az AVANT gépek magyarországi képviselete a VERBIS KFT. (1151 Budapest, Mélyfúró u. 2/E. Tel: 1/306-3770, 1/306-3771, Fax: 1/306-6331, www.verbis.hu), melynek munkatársai szívesen állnak rendelkezésre további információkkal, árajánlattal, finanszírozási konstrukciókkal stb.