Az új 9-es széria összetéveszthetetlen stílusa a Giugiaro Design stúdióval való díjnyertes együttműködés eredménye; kívül merész és esztétikus vonalak jellemzik, belül pedig egyedi kialakítású, a gondos fejlesztő munkának köszönhetően, kategóriájában az egyik legjobb ergonómiát kínáló belső tér várja a kezelőt. Rendkívüli sokoldalúság és kiváló irányíthatóság jellemzi ezt a traktorcsaládot, melynek négy tagja (270-től 340 lóerőig) kimagasló teljesítményt nyújt minden körülmények között, a munkagépek vontatásától kezdve a TLT-vel végzett munkákon át a közúti szállításig.
Motor
A 7,8 literes, 6 hengeres, hengerenként 4 szelepes, ikerturbós, töltőlevegő-visszahűtős, beépített elektronikus vezérléssel rendelkező DCR (Deutz Common Rail) közös nyomócsöves befecskendező rendszerrel szerelt Deutz TTCD motorban DPF szűrővel kombinált SCR szelektív katalitikus redukciós kipufogógáz-utókezelő-rendszer teszi lehetővé, hogy az erőforrás teljes mértékben megfeleljen a Tier 4 Final előírásoknak. A 2000 baros befecskendezési nyomás a kiváló égési hatásfok eléréséhez optimális üzemanyag porlasztást biztosít a hengerekben. Az elektromosan nyíló motorburkolat egyszerűbb, biztonságosabb és könnyebb karbantartást tesz lehetővé. A nagyméretű üzemanyag és AdBlue tartály (600 és 60 liter) még a leghosszabb és legnehezebb munkanapokon is elegendő üzemanyag-tartalékot biztosít.
Az ikerturbós (twin turbo) technológia révén ezek a Deutz 7,8 literes motorok rendkívül erősek. A teljesítmény növelésen kívül az alacsony motorfordulatszámon jelentkező turbójuk problémáját is megoldja ez a technológia azoknál a motoroknál, amelyeknek a nagy teljesítményeket magasabb fordulatszámon kell leadniuk. A rendszer alapját két különböző méretű turbófeltöltő képezi, amelyek sorba kapcsolva működnek a kombinált sűrítés érdekében. Alacsonyabb motorfordulatszámon a beszívott levegő átáramlik a nagyobb turbófeltöltőn, és a kisebb turbófeltöltő összesűríti azt. Közepes motorfordulatszámnál a nagy turbófeltöltő elősűríti a levegőt, amit a kisebb turbófeltöltő tovább sűrít, míg a nagyobb motorfordulatszámoknál csak a nagyobb turbófeltöltő végzi a levegő sűrítését. Az eredmény egy olyan nyomatékgörbe, ahol 900 ford./perc fordulatszámon eléri a kimagasló 1200 Nm-es nyomatékot, ami a motor teljes üzemi tartományában állandó marad.
A Deutz Fahr prospektus 11. oldalán lévő diagramot kérném ide (lehetőség szerint olyan nagy legyen, hogy a fordulatszámnál (vízszintes tengely) ne legyen olyan zsúfoltság, ha nem fér el csak kisebben, akkor viszont csak minden második érték legyen kiírva, 800, 1000,1200, stb.)
Új TTV sebességváltó
Az új, 4-féle mechanikus áttétellel rendelkező ZF Terramatic TMT 32 fokozatmentes sebességváltó minimálisra csökkenti a hidrosztatikus teljesítmény igényét, hogy a hidrosztatikus sebességváltó nyújtotta kényelmet a mechanikus sebességváltóra jellemző hatékonysággal párosítsa. Ennek eredményeként a traktor mind a szántóföldön, mind közúton páratlanul gazdaságosan üzemeltethető, miközben a sebességváltó minden körülmények között az optimális hatékonyságot nyújtja. A piactól függően a végsebesség 60 km/h is lehet (amelyet a gép mindössze 1780 ford./perces motorfordulatszám mellett ér el), 50 km/h (1480 ford./perc), vagy 40 km/h (1350 ford./perc)lehet. Az új Trailer-stretch funkció révén a sebességváltó még meredek, lejtős terepviszonyok esetén is optimális fékezést biztosít a traktor és a hozzá csatlakoztatott munkagép, illetve pótkocsi között.
1.sz kép.
TLT
A választható 3 TLT fordulatszám (540E/1000/1000E), amelyek mindegyike elektrohidraulikus és progresszív módon kapcsolható, minimális üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé.
Fél-aktív felfüggesztés és külső tárcsafékek
A teljesen új, nagy igénybevételre tervezett Heavy Duty első és hátsó híd (amelyek könnyen felszerelhetők ikerkerekekkel is) innovatív műszaki kialakításának köszönhetően a 9-es széria ereje hatékonyan jut el a talajra. A Dana 770 első tengely automatikusan vezérelt fél-aktív felfüggesztése révén a traktor még nagyobb sebesség mellett is finoman gurul, gyorsan reagál a kezelő műveleteire, és kényelmesen vezethető.
A fékrendszere még nehéz terhek vontatásakor is erős és biztonságos. A rendszer alapfelszereltségéhez tartozik a minimális pedálnyomásra is nagy fékerőt kifejtő Power Brake fékrásegítő, valamint az EPB (elektromos rögzítőfék), amelynek köszönhetően a rögzítőfék behúzása és kioldása még egyszerűbben és kevésbé megerőltető módon oldható meg. Felár ellenében a traktor első tárcsafékekkel és ABS rendszerrel is szerelhető, a 60 km/h csúcssebességű modelleken az utóbbi alapfelszereltség.
Erős és gyors reagálású hidraulika
A zárt hidraulika-rendszer egy 200 bar nyomáson, 210 l/perc térfogatáramot szállító, terhelésérzékelős szivattyúval rendelkezik. A rendszer akár 8 kihelyezett hidraulikaszeleppel is felszerelhető (6 hátsó és 2 elülső), amelyek mindegyike elektronikus áramlásszabályzással és időzítő funkcióval rendelkezik. A hidraulika-rendszer 90 literes olajtartálya független a sebességváltó tartályától, így elkerülhető, hogy a kihelyezett hidraulikaszelepektől por és szennyeződés kerüljön a rendszerbe, amely a sebességváltó alkatrészeinek sérülését okozná.
Maxivision vezetőfülke
A remek kilátáson túl a 9-es széria vezetőfülkéje sok más szempontból is példaértékűnek számít kategóriájában. Ilyenek például a felhasznált anyagok kiváló minősége, a nagyon jó ergonómiai jellemzők, továbbá a rendkívül kényelmes és végtelenül felhasználóbarát kialakítás. Az új, egy darabból készült szélvédővel és a kiváló minőségű anyagokkal (mint például a kormánykerék elegáns és praktikus puha borítása) szerelt fülke kellemes és kényelmes munkakörnyezetet biztosít. A kiváló zajkomfort érdekében a fülkét teljesen elszigetelték a motortértől. A színes, tükröződésmentes képernyővel ellátott munkamenet- képernyő az A-oszlopon található, ahol a vezető könnyen rálát anélkül, hogy le kellene vennie a tekintetét az előtte lévő terepről vagy az útról. Opcionálisan az iMonitor 2.0 12 „érintőképernyő” is rendelkezésre áll, míg az Agrosky GPS alapú automatikus kormányrendszer és az ISOBUS későbbi csatlakoztatásának előkészítése már az alapfelszereltség része. Ezen traktorokhoz halogén, LED-es, vagy Xenon munkalámpák széles választéka kapható, melyek éjszaka is nappali fényviszonyokat teremtenek. A tökéletesen elhelyezett fülkevilágítási rendszer kellemes munkakörnyezetet teremt, fokozva ezzel a biztonságot és a termelékenységet.
Hatala László