fbpx

Biztonságos bálaszállítás speciális pótkocsival

Írta: Agrárágazat-2021/08. lapszám cikke - 2021 augusztus 20.

Az elmúlt évtizedben jelentősen korszerűsödött a bálaszállítás hazai technikai háttere. Míg a 90-es években, illetve az ezredfordulót követő évtizedben jobbára hagyományos pótkocsikkal, illetve tehergépkocsikkal történt a hengeres, illetve a szögletes nagybálák szállítása, addig az elmúlt 10 évben döntően megváltozott a helyzet.

Napjainkban már alig lehet példát látni arra, hogy a nagybálákat egy bálaszállításra átalakított hagyományos pótkocsival vagy, még rosszabb esetben, átalakított, régi rendfelszedőkocsi-alvázzal szállítják. Ehhez a fejlődéshez nagyban hozzájárult a bálaszállító pótkocsik hazai kínálatának jelentős bővülése is. Mára igen széles választék áll a gazdák rendelkezésére – importból, illetve hazai gyártásból egyaránt – a bálaszállítás korszerű és biztonságos technikai hátterének biztosítására. A jelenleg kapható konstrukciók a bálalogisztika speciális igényeinek maximális kielégítése mellett már más szállítási feladatokra is alkalmassá tehetők, illetve alkalmazhatók. Arról nem beszélve, hogy ezek a szállítóeszközök messzemenőkig kielégítik a biztonságos szállítás feltételeit is.

lengyel bálaszállítóMeghatározó a lengyel típusok aránya a kínálatban

Itthon a forgózsámolyos terjedt el leginkább

Bár a hazai kínálatban az egy-, illetve tandem tengelyes vagy a forgózsámolyos kormányzású két- és háromtengelyes alvázú konstrukciók egyaránt elérhetők, mégis szinte egyeduralkodók lettek a forgózsámolyos kormányzású, 2-3 tengelyes verziók. Ez több okra is visszavezethető. Egyrészt ezeknek a konstrukcióknak legnagyobb a rakfelület-kapacitása, ami a bálaszállítás mellett más darabáruk vagy eu-s raklapon tárolt anyagok, termények szállítása esetén is előny. A talajszinttől számítva alacsony, 1 100–1 250 mm rakfelület-magassággal rendelkeznek, könnyen rakodhatók. Az is közrejátszik a forgózsámolyos változatok népszerűségében, hogy a mezőgazdaságban használt terményszállító billenőfelépítményes pótkocsik jelentős része is a kéttengelyes forgózsámolyos modellekből tevődik ki, vagyis a megszokás a bálaszállítóknál is erős tényező. A bálaszállító pótkocsik felépítménye általában 3–5 mm vastag acéllemezből készül. A felépítmény mellső és hátsó részén állítható szögű támasztó-határoló keret biztosítja a bálarakomány stabilitását és megtámasztását. Ezek a keretek – amennyiben nincs szükség rájuk – leszerelhetők, vagy a pótkocsi tárolásakor ráhajthatók a rakfelületre.

rakfelületbővítésÉrdemes olyan típus választani, amelynek bővíthető a rakfelülete

Bővíthető rakfelületű típust válasszunk!

A hazai kínálat kb. 30-40%-a bővíthető rakfelülettel rendelkezik. Ha bálaszállító kocsiba szándékozunk beruházni, érdemes a növelhető rakfelületű változatokat előnyben részesíteni, mert ezekkel az eltérő bálaátmérőhöz vagy szögletes nagybálák esetén többféle bálázó által készített bálaméretekhez is könnyű igazodni. Ezek általában teleszkópos megoldással hátrafelé, 900–1 200 mm hosszúságban kihúzható rakfelület-bővítések, így amennyiben a teherbírás engedi, alacsonyabb sűrűségű, nagyobb térfogatú bálákból többet lehet velük szállítani, hogy a terhelhetőségüket jobban ki tudjuk használni. A rakfelület-bővítés mértéke a legtöbb modellnél – csapszegfuratos megoldással – több fokozatban állítható. Az oldalsó, hidraulikusan mozgatható rakományrögzítő kerettel szerelt változatok értelemszerűen nem rendelkeznek a rakfelület bővítésének lehetőségével. A kocsik vázszerkezete rendeléstől függően lehet festett vagy tűzihorganyzott kivitelű, de vannak olyan modellek, amelyek alapfelszereltség esetén csak az utóbbival elérhetőek. A speciális bálaszállító pótkocsik többsége már elő van készítve a bálák hevederrel való rögzítéséhez, de kiválasztáskor figyelni kell arra, hogy a hevederek csatlakozására az adott típusnál milyen elosztásban és mennyi ponton van lehetőség. A plató szélessége, modelltől függően, általában 2 400–2 500 mm között van, igazodva az EUROPALLET-szállításhoz. A legáltalánosabb méretű, 9,52 × 2,5 m rakfelületű bálaszállító pótkocsival 1,25 méter átmérőjű hengeres nagybálákból általában 30 db szállítható biztonságosan.

joskin bálaszállítóAz alacsony rakfelület-magasság segíti a rakodást (fotó: joskin.com)

Csomagolt és szögletes bála szállítására is

Ha a gazdaságunkban csomagolt bálákat is készítünk, és érthető okból bálaszállító pótkocsival szállítanánk, akkor érdemes olyan modellt előnyben részesíteni, amely profilozott, lekerekített oldalsávokkal rendelkezik, mert ezek megvédik a fóliázott bálákat a trélerről történő lecsúszástól anélkül, hogy felsértenék azokat. A szögletes nagybálázás egyre nagyobb térhódításával szinte minden bálapótkocsi-gyártó felvett a kínálatába kétoldali, hidraulikusan nyitható rakományrögzítő kerettel szerelt változatokat. Az ilyen konstrukciókkal külön kézi hevederes rögzítés nélkül, könnyen, gyorsan, biztonságosan rögzíthetők és szállíthatók a szögletes nagybálák.

rakományrögzítőSzögletes nagybálák szállításához a rakományrögzítő kerettel szerelt verziók az ideálisak

A felszereltség egyre bővül

Felszereltség tekintetében az utóbbi néhány évben egyre szélesebb az opcionálisan rendelhető kiegészítők köre a bálaszállító pótkocsikhoz. Sok modell szerelhető már szélső rakományrögzítő elemekkel, amelyek a bálaszállítás mellett más darabáruk, illetve zsákos vagy ládás csomagolású anyagok, termények szállítására is alkalmassá teszik a pótkocsit. Itthon is számos felhasználó alkalmazza ezeket a gazdaságában a szálastakarmány-szállítás mellett például big-bag zsákok vagy különböző térfogat-kapacitású faládákba betakarított zöldség és gyümölcs szállítására. Hagymatermesztő gazdaságok a hagymagyűjtő ládákat is ilyen pótkocsival szállítják. Egyre több bálaszállító kocsinál tűnik fel az opciós felszereltségi választékban olyan tétel, mint például a kézmosó tartály és szappantároló. Külön rendelésre több gyártó hátsó vonófejet és tömlőcsatlakozásokat is kínál a bálaszállító pótkocsikhoz, de az ilyen méretű járművekből álló szerelvényeknek a hazánkban megengedett közúti hosszúsági határértékek a legtöbb esetben nem igazán adnak lehetőséget két bálaszállító pótkocsi együttes használatához. A bálaszállító pótkocsik a hazai előírásoknak megfelelve általában kétkörös légfékrendszerrel rendelkeznek, de sok gyártó, illetve forgalmazó ettől eltérő igények kielégítését is megoldja.

Joskin bálaszállítóTöbb bálaszállító-konstrukció jól alkalmazható faládákba betakarított zöldség és gyümölcs szállítására (fotó: joskin.com)

A biztonság szem előtt tartása

Maximális vontatási sebességük általában 25–40 km/h, de vannak 60–80 km/h, sőt ennél még kicsivel magasabb megengedett maximális sebességű verziók is. A kocsi terjedelme, illetve a rakomány mérete és tömege miatt igen változó a súlypontjuk, ezért érdemes körültekintően megválasztani a vontatási sebességet. A hosszú váz és rakfelület, illetve nagy tengelytávolság jellemző ezekre a szállítóeszközökre, ezért a közlekedésbiztonság fokozása érdekében kétoldalt a rakfelület szélén fényvisszaverő prizmákkal szerelik fel a pótkocsikat, alattuk pedig aláfutásgátlókkal próbálják csökkenteni az esetleges balesetek súlyosságának kockázatát.

aláfutásgátlóA gyártók egyre többet tesznek a közlekedésbiztonság fokozásáért (fotó: farmtech.eu)

A hazai kínálat jelentős részét a lengyel import határozza meg. Ezen nem kell meglepődnünk, hiszen ár/érték arányuk nagyon kedvező. Konstrukciós kialakításban, illetve felszereltségben egyre több olyan kiegészítőt kínálnak a lengyel gyártók, amelyek korábban csak a nyugati importból származó modellekhez volt elérhető. Elmondhatjuk, hogy a hazai gyártásból származó kínálat szintén jelentős, a lengyel import modellek mellett a honi piac másik meghatározó részét az itthon gyártott bálaszállító pótkocsik képviselik.

 

Farkas Imre