A rövid ellátási láncban rejlő lehetőségekről, a helyi termékek kitörési lehetőségeiről és a termelői együttműködésben rejlő előnyökről is szó esett a NAK szeptemberi kaposvári tanácskozásán.
Az I. NAK Élelmiszer és Marketing Nemzetközi Konferenciának helyet adó Kaposvári Egyetem aulájában minden volt, mi szem-szájnak ingere: a zselici lepény mellett kóstolhattak a vendégek egy somogyi cég hústermékeiből és készítményeiből, mások sajtjaiból, illetve boraiból, de szemezgethettek a „Kaposvár Kincse” márkanév alatt futó somogyi prémium élelmiszertermékek között is. Mindez a megyei kis- és nagyobb termelői, valamint élelmiszer-előállítói kínálatának – amelyek vagy a termelői piacokon vagy a kereskedelemben elérhetők – szűk válogatása volt csupán.
A tanácskozás panelbeszélgetésén a helyi termékek piacra jutási lehetőségeit és marketingjét elemezték a meghívott szakértők. Kujáni Katalin, az Agrárgazdasági Kutató Intézet szakmai tanácsadója elmondta, hogy az utóbbi években mind nagyobb a kereslet mutatkozik a helyi termékek iránt. A 20 ezer regisztrált kistermelő egyre több értékesítési csatornán keresztül érhető el.
Az innováció az esetükben az együttműködés lehet, hogy közösen miként tudnak megjelenni a piacon. Ennek egyik példája, hogy franciaországi mintára a Zala Termálvölgye Egyesület égisze alatt 20 gazda összefogásával a közelmúltban létrejött a Nyitott Porták nevű program. A résztvevők azt vállalják, hogy egész évben, meghatározott napokon bemutatják tevékenységüket, s vásárlási lehetőséget biztosítanak a vendégek számára. Ezt a kezdeményezést szeretnék kiterjeszteni a dél-balatoni térségre is.
Az együttműködés másik formája a több tagot is tömörítő Dél-dunántúli Regionális Élelmiszer és Innovációs Klaszter: céljuk a közös munka és gondolkodás.
Együttműködési forma a Kaposvár Kincse Program is. A program 2014-ben indult a környezettudatos vásárlás ösztönzése, az egészséges táplálkozás, a helyi vállalkozók, őstermelők és gazdálkodók támogatása érdekében.
Összeállította:
Csomor Zsolt