Egy forradalmian új univerzális traktor
A Fendt 1000 Varioval a gyár termékpalettáját 500 lóerő teljesítményig bővítette. Ebben a „német mesterműben” a gyári szakemberek egy sor innovációt ötvöztek acélból és csúcstechnikából.
Az új Fendt 1000 Vario szériával a gyártó egy teljesen új univerzális traktort dobott a piacra olyan teljesítménykategóriában (400-500 lóerő), ahol korábban nem ilyen. A motorháztető alatt számos újdonság rejtőzik. A traktor élettartamának és megbízhatóságának növelését legfontosabb célként tekintve az 1000-es Varioba építették be elsőként az alacsonyfordulat-koncepciót követő „Fendt ProDrive” és a Fendt VarioDrive meghajtás-technológiát.
A Fendt 1000 Vario kompakt univerzális nagytraktorokat négy típussal (1038 Vario, 1042 Vario, 1046 Vario, 1050 Vario) ECE R24 szerinti 380-500 lóerő közötti teljesítménnyel 2016 második felétől gyártják majd. A traktor önsúlya 14 tonna, ami a széles pótsúlyozási lehetőség következtében az önsúly 50 százalékával pótsúlyozható.
A moduláris felépítésnek köszönhetően rendelhető lesz például hátsó emelőművel, illetve anélkül; hátsó TLT-vel, illetve anélkül, és a sokféle hidraulikacsatlakozás révén a piacon fellelhető szinte valamennyi munkagép csatlakoztatható lesz a traktorhoz. A gyártó az erőgépet kifejezetten nehéz munkákra, talajmunkákra fejlesztette ki, amelyeket eddig derékcsuklós, hevederes járószerkezetű- vagy rendszertraktorok tudtak csak elvégezni.
Alacsonyfordulat-koncepció: Fendt ProDrive?
A Fendt 1000 Vario az első univerzális nagytraktor, amelybe az alacsonyfordulat-koncepciót, a „Fendt ProDrive”-t beépítették. A traktor minden főbb elemét (motor, hajtómű, hidraulika) ezen koncepció alapján tervezték át a „nagy forgatónyomaték – alacsony fordulatszám” mottó szerint. A gyakorlatban: nagy nyomaték, alacsony motorfordulatszám mellett alacsony fajlagos üzemanyag felhasználást jelent.
A traktorba egy hathengeres 12,4 literes MAN motor kerül változtatható geometriájú turbófeltöltővel, amely a gyártó szerint dinamikus teljesítmény-leadást és már alacsony fordulaton is nagy nyomatékot képes leadni. A Fendt 1050 Vario maximális nyomatéka 2400Nm, amelyet 1100-as percenkénti motorfordulatnál ad le. Az alacsonyfordulat-koncepcióra kialakított motor névleges fordulatszáma 1700 fordulat percenként. A fő munkatartománya 1150-1550 1/min.
A 60 km/órás végsebességét az 1000 Vario 1450, az 50 km/óra sebességet 1200, a 40 km/óra sebességet 950 motorfordulatnál éri el.
A jól bevált Vario-hajtómű VarioDrive hajtáslánccá továbbfejlesztve
A „VarioDrive”-val egy teljesen új hajtásláncot fejlesztett ki a Fendt. Hagyományos megoldás volt eddig, hogy a nyomaték hátsó kerekekhez a hajtóművön keresztül jutott, és bekapcsolt összkerékhajtás esetén egy állandó áttételen keresztül az első kerekekhez is. Az új VarioDrive révén a mellső tengely egy külön hajtóműkihajtás révén függetlenül a hátsótengely meghajtásától meghajtható. Az ismert Vario hajtóművet fejlesztették tovább, amely így mindkét traktortengelyt külön hajtja.
A VarioDrive hajtómű mechanikus-hidraulikus teljesítményelágaztatáson alapul. Egy szivattyúval és két egymástól független hidromotorral rendelkezik, amelyek elkülönítve a mellső-, illetve a hátsó traktortengelyeket hajtják. A traktor hátsó tengelyét hajtó hidromotor, egy hidraulikus-mechanikus teljesítmény elágaztatáson – bolygómű és összegző-tengelyen keresztül – a teljes sebességtartományon keresztül hajtja a hátsó tengelyt. A másik hidromotor közvetlen összeköttetésben áll a traktor mellső tengelyével, és főképp a talajon gondoskodik a nagy vonóerőről.
A mellső- és a hátsótengely-meghajtás átfedése révén a hajtómű teljes kimenő teljesítménye folyamatosan, megszakítás nélkül a teljes menettartományban (0-60 km/óra között) (menettartomány kapcsolás nélkül) rendelkezésre áll. Mivel a mellső traktortengelyt hajtó hidromotor kb. 25km/óra feletti haladási sebesség esetén már nem juttat nyomatékot a mellső kerekre (nem hajtja), így a hidromotor és a mellső kerekek hajtása automatikusan szétkapcsolásra kerül. Ezzel a technikai megoldással javul a haladás során a traktor hatásfoka az elmaradó veszteségek miatt, ami a közúti közlekedés (szállítás) hatékonyságát növeli.
Hűtéstechnika Concentric Air System (CAS)
A Fendt 1000 Vario hűtőrendszere a „Concentric Air System” is teljesen új fejlesztés.
A hűtőrendszer lelke az a nagyteljesítményű hidromotor által meghajtott ventilátor, ami koncentrikusan a hűtők előtt ferdén megdöntve helyezkedik el, és amely a hideg levegőt átnyomja a hűtőkön. A fém ventillátorlapátok és a ventillátorház közötti rés kevesebb mint 2 mm. A ventilátor a hűtők előtt, ellentétben a hagyományos hűtőventilátorokkal, hideg levegőt szív be. A hideg levegő nagyobb sűrűségű, ezért több levegőt képes a ventilátor szállítani és arányaiban több hőt képes elszállítani. Mivel a ventilátort hidromotor hajtja, és a fordulatszáma nem függ a motor fordulatszámától, igény szerint szabályozható a hűtési teljesítmény, amely a megoldás következtében akár 70%-kal is kisebb lehet a hagyományos hűtésekénél.
Nagy teljesítményű hidraulika
A Fendt 1000 Vario két egymástól független nagyteljesítményű hidraulika körrel rendelkezik.
Két egymástól független axiáldugattyús hidraulikaszivattyú képes a felmerülő teljesítményigényeket (térfogatáram és nyomásigény) a két hidraulikakörben kielégíteni. Az egyik szivattyú teljesítménye 220 l/perc, a második szivattyúé pedig 210 l/perc. A munkagépen lévő két fogyasztó eltérő nyomás- és térfogatáram-igénye külön-külön a két szivattyú által kielégíthető.
A Fendt 1000 Variot a novemberi Agritechnica kiállításon mutatják be. Magyarországon várhatóan 2016 második felétől lesz kapható.