fbpx

Fordítsunk több figyelmet és energiát munkagépeink tárolására!

Írta: Szerkesztőség - 2019 december 17.

Múlt havi számunkban a kombájnok téli tárolásával és az arra való felkészítésével foglalkoztunk, jelen cikkünkben pedig a legáltalánosabb munkagépfajták téli tárolásának és arra való előkészítésnek legfontosabb ismérveit tekintjük át.

Talajművelő gépek

Az ilyen eszközök nagy részének szabadtérben tárolva kell átvészelnie a szezonmentes időszakot. A magasnyomású mosóval végzett alapos tisztítást követően, az előkészítés szempontjából legfontosabb a megkopott művelőelemek korróziótól való védelme. Sokan ezt még az egyszerűbb – ősrégi – módszerrel végzik el: kenőzsírral vonják be a művelőelemek azon részeit, amelyekről a festékbevonat a munka során lekopott. Mivel a kenőzsír sem tud a tél viszontagságainak maximálisan ellenállni, így a leghatékonyabb megoldás a megkopott felületek tisztítás utáni felületkezelése és újrafestése.

Itt egy példa, amikor egy gazda abszolút nem fordít energiát arra, hogy értékes munkagépét, az értékét megillető módon tárolja

Természetesen, ha más részeken (váz, keretszerkezet, hárompont csatlakozási pontok) is megsérült, lekopott a festék, ott is pótoljuk. A magasnyomású mosást követően – amennyiben a talajmunkagépünk tartalmaz olyan egységeket, ahonnan a vizet ki kell szorítanunk (csapágyak, perselyek) –, ezt a zsírzási pontokon kenőanyag bevitelével tegyük meg. Amennyiben szabad területen tároljuk a munkagépünket, nagyon fontos a megfelelő alátámasztás. Ha függesztett munkagépről van szó, olyan helyet kell választani a tároláshoz, ahol a gép stabilan elhelyezhető, ne süllyedjen bele a talajba. A függesztett munkagépnél (pl. eke, tárcsa, gruber) a legoptimálisabb, ha több ponton alábakolva kerül elhelyezésre. Törekedni kell arra, hogy a tartóbakok is stabilan, vízszintben tartsák a munkagépet, és hónapok alatt se változzon ez a helyzet.

A munkagépek alábakolásával tehermentesíthetjük a járókerekek terhelését, függesztett gépnél pedig a művelőelemeken való tárolást

Vetőgépek

A gabona- és szemenkénti vetőgépeknél – amennyire csak megoldható – a fedett, zárt helyen történő tárolást preferáljuk. A mai korszerű vetőgépek már nagyon sok műanyag alkatrészt és elektromos berendezést tartalmaznak, nagy részük magadagolója elektromos meghajtású, a téli csapadék és a gyakrabban ingadozó hőmérséklet komolyan megrövidíti az élettartamát egy vetőgépnek. A téli tárolásra való felkészítését a gép megtisztításával kezdjük, azon belül is először a magtartály sűrített levegővel való kifújatásával. Ezt követi a nagynyomású mosás úgy, hogy az elektromos alkatrészeket elkerüljük a vízsugárral. A hosszú állásidőre érdemes tehermentesíteni a vetőcsoroszlyákat, csoroszlyatartókat, rugókat stb. A mélységállítót teljesen állítsuk vissza, és amennyiben a gépnek van tartó- lába, azon tároljuk; ha nincs, akkor tartóbakokra (nem farönk!) lesz itt is szükség az alátámasztáshoz.
A magtartályt nem mossuk ki, csak sűrített levegővel tisztítjuk belülről. Amennyiben olyan helyen tároljuk a vetőgépünket, ahol rágcsálók is kóborolhatnak, könnyen a célkeresztjükbe kerülhet a vetőmagtartály. Azért, hogy a műanyag magtartály fedélben, vagy más műanyag alkatrészben ne tegyenek kárt, érdemes a fedelet néhány centire kitámasztva nyitva hagyni, így nem gördítünk akadályt a kártevő felfokozott kíváncsiságának. Miután gyorsan megbizonyosodik, hogy nem érdemes strapálnia magát, mivel üres a tartály, gyorsan tovább áll.
A mai korszerű vetőgépek zöme már fel van szerelve műtrágya-, illetve mikrogranulátum-kijuttató rendszerrel. Ezeknek az egységeknek a tartályait, szintén fokozott odafigyeléssel és alapossággal kell kitisztítani. Nagyon fontos, hogy a tartály mellett a kijuttatórendszerben semmiféle képpen sem maradhat minimális mennyiségű granulátum sem, hiszen ezek oxidálódva akár eltömődést is okozhatnak az újabb munkába álláskor.

A vetőgépek magtartályát sűrített levegővel tisztítsuk ki!

Permetezőgépek

Itt is a tisztítással kezdődik a felkészítés feladata, de az eltérő permetezési feladatok végén amúgy is érdemes minél hamarabb mind a külső, mind pedig a belső mosást végrehajtani, mert ekkor a szennyeződéseknek és a vegyszereknek nincs ideje a beszáradásra. A mosás során be kell tartani a környezetvédelmi előírásokat. A korszerű permetezőkön külön tisztavizes tartály biztosítja az átöblítéshez, a vegyszerbekeverő, a szelepek, szivattyú és a vezetékrendszer mosásához szükséges vizet. A tartály belső tisztítását, átöblítését ilyen korszerű modelleknél 360°-ban forgó fúvókák végzik. A külső mosást magasnyomású mosóval érdemes végezni. Amennyiben nem tudjuk fagymentes helyen tárolni a növényvédőgépünket, akkor a téliesítés legfontosabb feladata a tisztítást követően, a fagymentesítést. Ezt kétféleképpen végezhetjük el.

Az egyik olcsóbb módszer a teljes vízmentesítése a rendszernek. Ebben az esetben az összes csővezetékből, szelepből, valamint a szivattyúból el kell távolítani a tisztításra használt vizet. Ezt a műveletet a leghatékonyabban szinte csak sűrített levegővel lehet megvalósítani. Ha kerámiabetétes fúvókáink vannak, akkor a fagykár kockázatának csökkentése érdekében inkább szereljük ki ezeket, és száraz, fagymentes helyen tároljuk. Amennyiben nem túl bonyolult, érdemes a szivattyút is leszerelni és fagymentes helyen raktározni.

A fagyálló oldattal való fagymentesítés egy drágább, de hatékonyabb és biztonságosabb módszer. A feltöltés előtt a tisztavizes mosást követően a tartályokból ki kell üríteni a vizet, és a permetező keretszélességétől, tartálytérfogatától függően 15-50 liter tömény fagyálló-koncentrátumot kell önteni a vegyszerbekeverő tartályba, majd ezt a komplett rendszeren keresztül át kell járatni. Azért, hogy megbizonyosodjunk a fagyásmentesítés hatékonyságáról, ellenőriznünk kell a fúvókákon távozó fagyálló–víz-keverék fagyállóságának mértékét, amelynek legalább mínusz 20-25oC-ig védelmet kell biztosítania.

A permetezőknél a teljes folyadékrendszert át kell mosni

A fagyállóval való fagymentesítésnek az is nagy előnye, hogy a membránok a tél folyamán nem hagyja kiszáradni, így azokban a komoly téli fagyok sem tehetnek kárt. A fagyállóval való téliesítés során nagyon figyelnünk kell arra, hogy a nyomásmérő órához, illetve vezetékjeibe is eljusson az oldat. Ügyeljünk arra, hogy a folyadékszállításra hivatott, hajlékony csővezetékek és tömlők ne legyenek megtörve sehol. Az elektromos egységek vezetékeinek csatlakozóit védeni kell az oxidációtól a tárolásra való előkészítés során.

Tárolás helyének kiválasztásánál, ha a körülmények megengedik napfénytől védett, fedett, teljesen zárt helyet válasszunk. Ha olyan helyen tároljuk, ahol hónapokon át ismétlődő, tűző napsugárzás éri, az a sok műanyag alkatrész élettartamát jelentősen csökkenti. A vontatott típusokat, a vékony kialakítású kerékabroncsainak védelme érdekében a tengelyeit alátámasztva, a kerekeket tehermentesítve tároljuk.

Munkagépek tárolására kialakított vasszerkezetes, nyitott tárolószín

A függesztett és a felépítményes műtrágyaszórók alátámasztására egyszerű EU-s raklapok is alkalmasak

Műtrágyaszórók

A függesztett és felépítményes műtrágyaszóró-típusok tárolása egyszerűbb feladat. amennyiben mérete és kialakítása megengedi leginkább tartálytetővel lefelé fordítva, egyszerű EU-s raklapokon vagy más hasonló, de stabil alátámasztást biztosító segédeszközön tároljuk. Mivel a függesztett 500-1500 literes típusoknak nincs nagy helyigénye, ezeknek nem jelent nagy feladatot egy fedett tárolóhelyen való elhelyezés. A vontatott verzióknál tengelyeit alátámasztva, a kerekeket tehermentesítve tároljuk. A műtrágya irritatív és korrodálódásgyorsító tulajdonságai miatt a kijuttatógépet egymást követően, több menetben érdemes magasnyomású meleg vizes mosással tisztítani a tárolásra felkészítés kezdetén. Amennyiben nem tudjuk fedett helyen tárolni, úgy érdemes takaró fóliával fedni a gépet, amelyet stabilan kell rögzíteni.

Pótkocsik

A szállítójárműveknél is érdemes gondot fordítani a tengelyek kerekeinek tehermentesítésére, és amennyiben a szabad ég alatt kell átvészelni a pótkocsinak a hosszú csapadékos téli hónapokat, akkor érdemes a billenőfelépítmény kismértékű megbillentésével és az oldalfal minimális megnyitásával a csapadékvíz távozását elősegíteni. A megbillentett felépítményt stabilan és biztonságosan támasszuk alá. Ha van gabonaablak a pótkocsin, érdemes azt is nyitott állapotba helyezni. ha takaró ponyvával rendelkezik a pótkocsi és szabad téren van tárolva, akkor azt leszerelve inkább helyezzük el egy raktárban, így megvédve az időjárás káros hatásaitól.

Természetesen cikkünkben csak a legfontosabb általános tudnivalókat foglaltuk össze, a széles körben használt munkagépek téli tárolásával kapcsolatban, ezek mellett a konkrét típus kezelési utasításában meghatározott, tárolással kapcsolatos előírásokat is alkalmazni kell.

Farkas Imre

 

CÍMKÉK karbantartás