fbpx

A lehordó hevederes pótkocsik előnyei

Írta: Agrárágazat-2024/1. lapszám cikke - 2024 január 13.

A lehordó hevederes ürítésű mezőgazdasági pótkocsik európai szinten kb. 10-13 éve kezdtek szélesebb körben elterjedni a felhasználóknál, de maga az ürítési konstrukció sokkal régebbi.

Kitaláltunk itthon 40 éve, de rossz helyre született Itthon négy évtizede, 1984-ben mutatták be az első hazai fejlesztésű lehordozó hevederes mezőgazdaságipótkocsi-konstrukciót, amely akkor igen előremutató szállítóeszköznek számított. Az innováció az NLP-315 típusjelzést kapta, és a Mezőgépfejlesztő Intézet prototípusterveit a Nyíregyházi Mezőgép váltotta valóra. A 15 tonna teherbírású szállítójármű félpótkocsis vontatási megoldású volt, így nyerges vontatóval és egy dolly közbeiktatásával traktorral egyaránt vontatható volt. A 30 m3-es raktérfogatú szállítóeszközt alapvetően mezőgazdasági szállításra fejlesztették az akkori Ipari Minisztérium T-16 tárcaprogramja keretében, de sorozatgyártásra nem került sor. Itthon az 1984-ben rendezett Bábolnai Napokon láthatta a nagyközönség, de ugyanabban az évben külföldön, a Szovjetunióban is bemutatták, a Szelhoztechnika moszkvai mezőgazdasági gépkiállításon.

Palmse pótkocsi
Szemes termény fogadógaratba történő kirakodása közben (fotó: palmsetrailer.eu)

Hollandiában is korán felfedezték

A nyugat-európai piacon kezdetben jobbára csak a holland burgonyatermesztő felhasználók számára szintén holland szállítóeszköz-gyártók kínáltak kezdetben hevederes ürítési rendszerű, speciálisan gumótermény szállítására és átrakodására alkalmas pótkocsikat. Nem meglepő ez, hiszen az egyik nagy előnye ennek az ürítési rendszernek, hogy a lehető legkisebb sérüléssel történik a rakomány kirakodása.

Már egy évtizede berobbant az európai piacra

Pontosan 14 éve mutatták be az ömlesztett termények szállítására szolgáló lehordó hevederes univerzális mezőgazdasági pótkocsit. Az innovatív konstrukciós megoldás hatalmas népszerűségre tett szert az elmúlt 14 évben, és szinte minden nagy nyugat-európai mezőgazdaságiszállítóeszköz-gyártó a kínálatába vette a lehordó hevederes pótkocsikat. Lényegében a hátrabillenő teknős felépítményű kocsik rakfelületébe egy végtelenített, hidraulikusan hajtott, nagy szakítószilárdságú, gumírozott szövethevederből készült lehordóhevedert építettek be. Speciális lehúzólapok gondoskodnak a gumiszalag tisztításáról és arról, hogy az mindig tisztán legyen feltekerve.

Krampe Bandit
A heveder és a mozgatógörgőjének meghajtórendszere (fotó: krampetrailer.com)

A hevedereket hidromotorral hajtott görgők mozgatják előre-hátra. A hidraulikus nyitású hátfal a hagyományos hátrabillenő teknős pótkocsikéval közel azonos. Az utóbbi évtizedben már a hagyományos láncos-kaparóléces ürítési rendszerű pótkocsik alapját felhasználva is dobtak piacra több konstrukciót, ahol a láncos-kaparóléces rendszert hevederesre cserélték a gyártók.

A felépítmény oldalfala több típusnál könnyű anyagokból készül, így csökkentve a lehető legkisebbre a pótkocsi önsúlyát, és növelve annak hasznos terhelését. Ezek a konstrukciók a szállítás mellett már a kiszolgálásban is hatékonyan alkalmazhatók, hiszen hátra, a nyitható fal helyére többek között átrakócsigás adapter is kapcsolható.

Palmse pótkocsi
Átrakócsigás adapterrel szerelt felépítményű lehordó hevederes pótkocsi (fotó: palmsetrailer.eu)

A lehordó hevederes pótkocsik általában a vonórúd-terheléses mezőgazdaságipótkocsi-alvázakra kerülnek kialakításra, így egyéb konstrukciós sajátosságban követik az azoknál már bevált megoldásokat.

Sokan feltehetik a kérdést: miben is tud vagy nyújt többet egy lehordó hevederes pótkocsi a billenős, letolós vagy lehordó léces ürítésű társainál. Megpróbáljuk néhány mondatban összefoglalni a főbb szempontokat.

Helyigény

Egyértelmű előny a billenőplatósokkal szemben az ürítéshez szükséges kis helyigénye. Míg a billenő felépítményes pótkocsik főleg magassági, de több esetben szélességi alkalmazhatósági korlátjai szűkösebbek, addig a lehordó hevederes ürítésű kocsiknak jóval kisebb a helyigényük, és alacsony belmagasságú tárolókban is könnyen kirakodhatók. A letolókocsik hátfala ürítéskor szintén nagyobb helyigényű, a nagy méretű kivitelük miatt, így kis mértékben ugyan, de ebben is kedvezőbbek a lehordó hevederesek konstrukciók méretei.

Ürítési kapacitás

Ebben is leginkább a billentős kocsik képességeit szárnyalja túl, de nem a gyorsaságban, hanem inkább a szabályozhatóságban, hiszen a heveder sebességének fokozatmentes beállításával a különböző fogadóhelyek, garatok kapacitásához jól igazítható a kocsi ürítési sebessége és egyenletessége.

Össztömeg/saját tömeg

Bármilyen mezőgazdasági pótkocsiról legyen szó, ez az érték, illetve arány, ami az egyik legfontosabb tényező a fejlesztéskor. A tengelyterhelések, az utak megengedett teherbírása, a vontatási igény és a geometriai méretek mind befolyásolják ennek arányát. A gyártók arra törekednek, hogy egy adott össztömegen belül különböző konstrukciós és technikai megoldások segítségével a pótkocsi saját súlyát minél jobban leszorítsák, a hasznos terhelés javára. A lehordó hevederes pótkocsik a billenőplatós és letoló rendszerű versenytársaiknál akár 1,2–1,9 tonnával könnyebbek. A magyarázat egyszerű, hiszen a nagy emelési kapacitású, jelentős átmérővel rendelkező, hatalmas tömegű hidraulikus munkahengerek helyett feszítőgörgők és ipari heveder, illetve a hevedergörgőket meghajtó két hidromotor valósítja meg az ürítést, melyek együtt jóval kevesebb súlyt nyomnak.

Strautmann aperion
Műanyagból készült oldalfalakkal szerelt felépítményű lehordó hevederespótkocsi (fotó: strautmann.com)

Ha ezt a súlyelőnyt még könnyű anyagból (aluminimum, műanyag) készült felépítménnyel kombinálják, akkor még jelentősebb a különbség a billenős versenytársakhoz képest.

Stabilitás

A billenő felépítményes pótkocsik kirakodása a billentéskor történő hirtelen súlypontváltozás miatt mindig egy stabilitási kockázatot rejt magában. Elég csak egy lazább terep vagy egy lejtősebb terület, és egy túl gyors billentés már boruláshoz vezethet. Aki lehordó hevederes pótkocsit alkalmaz, az ilyen kockázatot nem vállal, hiszen az ürítés bármilyen körülmények között stabil pozícióban megy végbe, mivel a pótkocsi súlypontja nem változik. Bármilyen térfogat/tömeg arányú termény vagy rakomány biztonságosan kirakodható velük, a legkülönbözőbb körülményű tárolási vagy fogadási helyeken.

Krampe Bandit (fotó: palmsetrailer.eu)
Laza terepviszonyokon is stabilan üríthető rakomány (fotó: krampetrailer.com)

Berakodja magát, ha kell

Egyértelmű konstrukciós előnye még a hevederes rendszerű kocsiknak, hogy velük a berakodás is megy, ha darabáru szállításáról van szó. Az erős ipari hevederre rakodhatók szögletes nagybálák, a pótkocsi felépítményének hátsó falát kinyitva, így a rakodónak azt csak a heveder végére kell helyezni, és a többit a rendszerrel megoldhatjuk, pontosan, maximális helykihasználással rakodhatunk akár szögletes nagybálákat. Így nem kell azok szállításához külön pótkocsit tartanunk. Kirakodásuk szintén ugyanilyen egyszerűen megy. Raklapos rakományok szállítása szintén könnyen megoldható vele, de big-bag zsákos csomagolású anyagok is sérülésmentesen, könnyen berakodhatók és szállíthatók a hevederes pótkocsikkal. A heveder mozgatását, felszereltségtől függően, akár távirányítóval is végezhetjük, így a legjobb pozícióból követve navigálhatjuk a be- és kirakodás sebességét és helyzetét.

Távirányító
Távirányítással is vezérelhető ürítési rendszer (fotó: palmsetrailer.eu)

Kíméletes kirakodás

Nem véletlen, hogy a nagy burgonyatermesztő holland gazdaságokban fedezték fel a leghamarabb kedvező tulajdonságait, hiszen a termesztéstechnológiában fontos, hogy a szállítás alatt minél kisebb mértékben sérüljön a gumós termény. Ebben a lehordó hevederes kocsik verhetetlenek, legyen szó burgonyáról, répáról, egyéb gyökértermésű növényekről. Az alacsony sérülési kockázat miatt szintén előnyös az alkalmazása például a zöldborsó szállításában is.

Amint a fenti összeállításból is kitűnik, a lehordó hevederes konstrukciók számos előnyös tulajdonsággal büszkélkedhetnek, és nem nehéz megjósolni, hogy térhódításuk a következő időszakban fokozódik majd.

Farkas Imre