fbpx

Többcélú mezőgazdasági pótkocsik

Írta: Agrárágazat-2023/02. lapszám cikke - 2023 február 25.

Egy tavaly, csaknem egy éve megjelent cikkünkben már foglalkoztunk a cserefelépítményes pótkocsirendszerek alkalmazásának előnyeivel, illetve széles felhasználási körével. Számos előnyük mellett azért azt le kell szögezni, hogy beruházási értékben viszonylag magas sávban találjuk ezeket a cserélhető felépítményes alvázrendszerű szállítóeszközöket.

Mostani cikkünkben azt elemezzük, hogy mi a helyzet abban az esetben, ha nincs ekkora keret a szállítóeszközpark költségcsökkentő korszerűsítésére, de a szimpla termény- és ömlesztettanyag-szállításnál több felhasználási területen szeretnénk pótkocsinkat alkalmazni.

Először a lehordószerkezetesek hozták meg az áttörést

Általában a láncos-kaparóléces lehordószerkezet rendszerű pótkocsik kiváltsága volt hosszú évtizedeken keresztül a többcélú alkalmazás. A 60-as és 70-es években jelent meg először a kínálatban olyan lehordószerkezetes pótkocsi, amelynél különböző adapterek felszerelésével többcélú rendeltetést valósítottak meg. A Fortschrittt T-087, T-088 típusok voltak az első hírnökei ennek a kategóriának, de hazai fejlesztésű T-6-74, SZTP-108 és MLP-6 Alterna típusokkal is bővült ezek kínálata. Az NDK típusokat silószállításra, szerves trágya és mészpor szórására alkalmas adapterekkel lehetett felszerelni, az ömlesztett termények szállításához pedig hidraulikusan nyitható hátsó fallal rendelkeztek. Az MLP-6 pótkocsit pedig a trágyaszórás mellett takarmánykiosztó adapterrel lehetett felszerelni. A piac kiszélesedését követően importból már jelentősen bővült a kínálat a láncos-kaparóléces lehordószerkezetű pótkocsikból, amelyek szintén szervestrágyaszóró adapterrel, silószállító felépítménnyel végeztek többféle feladatot. Jelenleg is több olyan univerzális felépítmény-rendszerű lehordószerkezetes modell érhető el a honi piacon – importból és hazai gyártásból egyaránt –, amely viszonylag kis időráfordítással átépíthető két vagy akár több mezőgazdasági szántóföldi munkára alkalmas funkcióra. Általában az oldalfal-magasítások variálása mellett a hátfalak cseréjével történik az átépítés másik feladatra. A hátfaladapterek úgy vannak kialakítva, hogy egy egyszerű emelőtargonca a helyére emelheti azokat, és a hidraulikus- tömlő-gyorscsatlakozásoknak köszönhetően pillanatok alatt üzemképessé tehető a megváltozott feladatra a pótkocsi.

Hazai gyártású cserélhető adapteres lehordószerkezetes pótkocsi

Cserélhető hátfalú lehordószerkezetes pótkocsi (fotó: www.annaburger.de)

A letolófal lehetőségek tárházát nyitotta meg

Negyedszázada a Fliegl bemutatta saját fejlesztésű letolókocsiját (ASW), és ezzel új szegmens jelent meg a nem billentéssel ürítő szállítóeszközök piacán. Az úttörő fejlesztésű letolófalas ürítési rendszer kezdettől fogva magában hordozta a pótkocsi többfunkcionális alkalmazásának lehetőségét, túlmutatva a szimpla szállítási feladaton. Az elmúlt 25 évben már nagyon sok pótkocsigyártó vette fel kínálatába a letoló rendszerű pótkocsikat, és néhány gyártónál komoly energiát fektettek a fejlesztési munkába annak érdekében, hogy egy pótkocsiban egyszerre akár 10-féle rendeltetésű szállítóeszközt kínáljanak a felhasználók számára. Ennek köszönhető, hogy ma már egy letolófalas támasztósúlyos pótkocsihoz hátfalcserével többféle adaptert is csatlakoztathatunk, melyek cseréje sem bonyolult, kevesebb mint 30 percet vesz igénybe. Így pillanatok alatt akár egy műszakon belül válthatunk adaptercserével átrakókocsi, átrakószalag, szervestrágyaszóró adapter és a hidraulikus nyitású hátfal között.

Átrakócsigás hátfallal szerelt letolórendszerű pótkocsi

Nyitható hátfallal szerelt letolórendszerű pótkocsi, mellette pedig a helyére adaptálható szervestrágyaszóró adapter

Billenőfelépítmény és tartály egyben

Előremutató megoldást képvisel a francia Deguillaume Fusion 2156 típusú „2 az 1-ben” pótkocsi, amelyet alig másfél éve mutattak be, mellyel a gyártó szerint üzemanyagot és beruházási fenntartási költségeket lehet megtakarítani. A koncepció egy felépítménybe integrálta a mezőgazdasági pótkocsi billenőfelépítményét a hígtrágya-szállítótartállyal. Csak néhány másodpercre van szükség, hogy billenőfelépítményes üzemmódról a hígtrágyaszállító-tartályosra váltsunk.

A Deguillaume Fusion 21-56 pótkocsi-koncepció (fotó: www.deguillaume.fr)

A traktorfülkéből hidraulikusan aktiválható a kettős vízzáró rakfelület. A perforált keresztirányú válaszfalak lehetővé teszik folyékony anyagok biztonságos szállítását. Az elválasztások feladata, hogy megakadályozzák a fékezés vagy kanyarodás esetén, illetve nagy sebességgel történő szállítás közben a folyadékhullámzás káros hatásait, így biztosítva magas stabilitást a közúton és terepen haladó járműnek. A Fusion alkalmazásával nem kell két szállító pótkocsiba – egy billenőplatósba és egy szállítótartályosba – beruházni, a Deguillaume „2 az 1-ben” FUSION eszközével elkerülhetők az üres vonulással járó fuvarok: a sofőr megtölti a fermentálót szerves anyaggal, a visszafelé úton pedig szállítja a kész rakomány fermentátumot. A pótkocsi hatékony kapacitással rendelkezik 56 m3 szilázs és 21 m3 folyadék számára. A tartályrész saját szivattyúval nem rendelkezik, töltése és ürítése is gravitációs úton valósítható meg. Egyelőre koncepció szintjén létezik csak, de előrevetíti a billenőplatós mezőgazdasági pótkocsik esetleges fejlődési irányvonalát a többcélú felhasználási területek irányába.

Billenőpótkocsiból átrakó

A támasztósúlyos pótkocsik jó néhány gyártója megpróbálja a hagyományos hátra billenő platós mezőgazdasági pótkocsiját is felvértezni legalább egy-két olyan kiegészítővel, amellyel az adott modell vagy széria felhasználási körét szélesíteni lehet. Az egyik német gyártó például olyan nagy teljesítményű átrakócsigával szerelt hátfalat kínál a támasztósúlyos hátrabillenős mezőgazdaságipótkocsi-szériájához, amellyel kis időt igénylő átszerelés mellett az gyorsan átépíthető átrakó kocsivá. Ezzel az egyszerű megoldással, amennyiben szükség van rá, a mezőgazdasági billenőplatós pótkocsi egy teljes értékű átrakókocsit tud kiváltani egy rászerelt adapterrel a betakarítás kiszolgálásában, majd a csigás hátfalat leszerelve más szállítási munkákban hagyományos szállítóeszközként alkalmazható a jármű. Amikor beruházás során új mezőgazdasági szállítóeszköz kiválasztására kerül sor, érdemes egy hagyományos billenőplatós modellnél is szem előtt tartani, milyen opciók, illetve kiegészítők állnak rendelkezésre a felhasználási kör szélesítéséhez.

Hagyományos támasztósúlyos billenőplatós pótkocsi átrakócsigás hátfallal, munka közben (fotó: www.annaburger.de)

Mivel az utóbbi 1-1,5 évben a megszokottnál is drasztikusabban emelkedtek meg az energia- és üzemanyag-, illetve bérköltségek, így nem nehéz megjósolni, hogy a mezőgazdasági logisztika fejlődése majd egyre jobban a költségmegtakarítás és géplétszám csökkentésének irányát fogja megcélozni. Ha ilyen ütemben fejlődnek a pótkocsirendszerek, és újabb koncepciókkal, illetve adaptálási variációkkal bővül a piaci kínálat, akkor a felhasználók részéről támasztott igények a fentebb már említett fejlesztési irányvonal felé terelik majd a gyártók versenyét.

Farkas Imre