Gyorsuló világunkban egyre szűkül az az aktív idő, amelyet a mezőgazdasági feladatokra fordíthatunk. A termesztési területek gyakran egymástól nagy távolságokra, szétszórva találhatók, s így sok hasznos üzemidőt vesz el a vonulás közöttük. Ezt rövidítheti le egy jól megválasztott gépszállító pótkocsi alkalmazása.
Tréleren szállítva gyorsabb és biztonságosabb
Napjaink birtokszerkezetei következtében a mezőgazdasági erőgépeknek, rakodóknak, magajáró betakarítógépeknek, önjáró növényvédő gépeknek évente sok száz kilométert kell megtenniük közúton. Ezeknek a járműveknek a zöme – sok esetben a járműkategória besorolása miatt – csak 25 km/h megengedett legnagyobb sebességre van ítélve, noha ennél nagyobb tempóra is képesek lennének. A különböző telephelyek, illetve szántóterületek közötti több kilométeres, sok esetben akár 10–50 km távolságok áthidalására fordított idő jelentős hasznos üzemidőt von el, amely a hirtelen és szélsőségesen változó időjárás mellett fokozottan kiemelt szempont, arról nem is beszélve, hogy egy lassú tempóban haladó gép vonulási ideje élőmunka-ráfordításban is többletköltséget jelent. Az utóbbi két évtizedben jelentősen megnövekedett és felgyorsult a hazai személyautó- és tehergépjármű-forgalom a közutakon, amely viszonyok között az önjáró mezőgazdasági eszközzel való közúti vonulás egyre nagyobb baleseti veszélyt jelent. Lassú sebességük és a korlátozott rálátás a forgalom többi résztvevőjére, illetve a gép geometriai méretei miatt egy hagyományos erőgéphez képest egy önjáró betakarító- vagy növényvédő géppel, teleszkópos rakodóval közúton sokkal nagyobb a közlekedésbiztonsági kockázat.
Egy gépkezelő egy trélerrel egyszerre két géppel vonulhat
A fentebb felsorolt hátrányok gyors és egyszerű áthidalására már a hazai kínálatban is egyre szélesebb választékban állnak rendelkezésre különböző méretű és konstrukciós kialakítású traktorvontatású gépek, illetve járműszállító pótkocsik. Ezek vontatási sebessége általában 40–60 km/h, így megfelelő megengedett sebességű mezőgazdasági vontatóhoz kapcsolva akár kétszer akkora sebességgel szállítható velük az önjáró eszköz, mint amit az vonuláskor önerőből elérhetne.
Széles a kínálat tengelyszámban, teherbírásban és felszereltségben is
Konstrukciós megoldásaikat tekintve méretben és tengelyszámban két, jól elkülöníthető csoportra oszthatók a gépszállító trélerek. Egyik csoportjuk a két-három tengelyes változat, 15–30 tonna maximális össztömegig, a másik pedig a 4-5 tengelyes nehézgépszállító trélerek, egészen 70 tonna legnagyobb együttes tömegig. A szállítójárműre való felhajtás szempontjából is jól elkülöníthető két csoportra oszlik a kínálat. Az univerzálisabban használható változatok teljesen sík rakfelülettel rendelkeznek, míg az önjáró gépek, illetve járművek fel- és lehajtása lehajtható rámpa segítségével történik. A rámpa lehajtása típustól függően történhet kézzel, spirálrugós emelőrásegítéssel vagy hidraulikus munkahengerek segítségével. A rámpa rögzítése csavarorsós megoldású, a pótkocsi hátsó megtámasztását felhajtás esetén támasztólábak biztosítják. Jó néhány konstrukciónál van lehetőség a rámpák távolságának a szállított jármű nyomtávolságához való igazítására is, ami több esetben hidraulikusan végezhető. A kisebb méretű, tandem futóműves trélerek közül több modellnek is a vonórúd hidraulikus mozgatásával bizonyos szögig hátrabillenthető a rakfelülete, ami jelentősen megkönnyíti a fel-, illetve lerakodást. A rakfelület a billentéssel egy szögbe állítható.
Hátrabillenthető gépszállító pótkocsi
Rakfelület-magasságuk a talajtól általában 85–100 cm. Sűrűn elhelyezett kereszttartók és 50–70 mm vastag, keményfa padozat jellemző ezekre a szállítóeszközökre, de találunk barázdált fémlemez padlós, acélrácsos vagy acél-gumi profilú változatot is. A futóműtengelyeket illetően általában parabola-laprugós vagy légrugós tengelyfelfüggesztéssel, három vagy több tengelyes verzió esetén hátsó kormányzott tengellyel rendelkeznek. Kerékméretek tekintetében általában úgy választanak a gyártók, hogy a stabilitás és a közlekedésbiztonság még egy magasabb haladási sebesség esetén is maximális legyen. A legtöbb esetben már ikerkerékkel kerülnek felszerelésre a trélerek tengelyei. A gyártók megbízható, minőségi futóműgyártók (mint pl. ADR, BPW, SAF) korszerű termékeit építik a trélerek alá. Ma már arra is figyelnek, hogy a különböző kiegészítő felszereléseket (csavarozható lekötőgyűrűket, hevedereket, spanifereket, egyéb rögzítőeszközöket, kiegészítő pallókat) megfelelően tudjuk tárolni. Erre a legtöbb gyártó a gépszállító pótkocsik rakfelületén zárható ajtóval ellátott, különböző méretű tárolószekrényeket alakít ki, de arra is van példa, hogy a vonóháromszögben is tárolódoboz áll rendelkezésre.
Süllyesztett padlós, lekapcsolható hátsótengelyű tréler (fotó: Dr. Kelemen Zsolt)
Felhajtás önjáró lánctalpas kotróval hátrabillentett nehézgépszállító pótkocsira (fotó: www.perard.com)
A túlméretes eszköz is biztonságosan szállítható
Vonórúd-csatlakozásuk különböző függesztési magasságokhoz igazítható, többféle csatlakozási pozícióval rendelkeznek, 40, illetve 50 mm-es vonószemátmérővel. Sok modellt lehet rendelni egyenes, illetve hajlított vonórúddal. A nehézgépek szállítására tervezett verziók között már jó néhány hajlított mellső vázrendszerrel készül. Nem egy esetben fordul elő, hogy a méretkorlát határai miatt, szélességét tekintve túlméretes gépet kell szállítani. Nagyon sok tréler rendelkezik már erre is alkalmas felszereléssel. A szállítóeszköz kiválasztásánál – amennyiben ilyen túlméretes eszközt is szállítanunk kell majd – érdemes kihúzható szélesítésű, kiegészítő pallókkal felszerelt verziót választani. Erre az esetre a trélerek nagy része – a rakfelület-szélesítés lehetősége mellett – mellső és hátsó figyelmeztető jelzésekkel rendelkezik, mint például fényvisszaverő, piros-fehér átlós csíkozású figyelmeztető táblák és a sárgán villogó figyelmeztető fényjelzések. A jelenleg elérhető sík rakfelületű gépszállító pótkocsik jelentős része rendelkezik lefedhető kerékvályú-mélyítéssel. Érdemes a gép kiválasztáskor ezt is figyelembe venni, mert így szállításkor nem kell egy nagyobb méretű önjáró betakarítógép, kombájn, silózó vagy magajáró permetező kerekeit kiszerelni ahhoz, hogy a magassági határokba beleférjünk.
Innovatív példa arra, amikor a kiszolgáló jármű egy süllyesztett padlós trélerrel oldja meg az önjáró permetező gyors vonulását (fotó: www.horsch.com)
Süllyesztett padlós tréler a nehézgépek szállítására
A speciálisan önjáró silózók, kombájnok és egyéb nehézgépek szállítására tervezett trélerek között már több modell talajig süllyeszthető padlóval, lekapcsolható légrugós hátsó tengellyel rendelkezik. Az ilyen szállítóeszközre egy hatalmas tömegű, nagyméretű gép is biztonságosan fel tud hajtani, és az alacsony építésnek köszönhetően közúton, nagy sebesség esetén is megőrzi stabilitását. A tréler a szállított géppel együtt (kerékkiszerelés nélkül) belefér a magassági közúti mérethatárba. A kocsi szállítórámpájának távolsága a transzportra váró gép nyomtávolságához optimálisan beállítható. Már speciálisan az önjáró permetezők szállítására kialakított vontatott szállító tréler is rendelkezésre áll.
Hidraulikusan lehajtható rámpával szerelt traktorvontatású tréler
Bármilyen eszközt vagy gépet is szállítunk, a biztonságos rögzítés nagyon fontos. A jelenleg elérhető gépszállító trélerek megfelelő számú, ellenőrzött lekötőgyűrűvel és lekötőfüllel biztosítják a hevederes, drótköteles, illetve „spaniferes” rögzítését. Ezek sok esetben süllyesztett kialakításúak, és nem jelentenek akadályt a fel-, illetve lerakodásnál.
Itthon a gazdaságon belüli mezőgazdasági gépszállítására leginkább a Fliegl és a Schwarzmüller pótkocsis trélereket alkalmazzák a felhasználók. Ezek a gyártók konstrukciós kialakításban, felszereltségben és méretben is igen széles termékpalettát kínálnak a trélerekből.
Mint ahogy összeállításunkból is kitűnik, az utóbbi egy-két évtizedben jelentősen bővült a gépszállító pótkocsik kínálata, és felszereltségük is igen széles, így minden gépszállítási feladathoz kiválasztható az optimálisan felszerelt, biztonságos szállítást garantáló tréler.
Farkas Imre