KRAMPE: a rakomány gyors letakarása
Mezőgazdasági termények közúti szállításakor nemcsak az ésszerűség diktálja azt, hogy az általában maximálisan megrakott járművek rakterét lefedjük, hanem a nemsokára életbe lépő előírások is. Szecskát, silót, szemesterményt a gondos gazda eddig is így szállított. A takaróponyva felhelyezése, leürítéskor pedig a visszahajtása azonban sok munkával és odafigyeléssel jár. Ennek most vége! A KRAMPE-cég „Big Body” fantázianevű, nálunk is kedvelt, billenő felépítményes, tandemkerekes pótkocsijaira olyan takarást kínál, amelyhez a traktorosnak még csak ki sem kell szállnia a vezetőfülkéből.
A holland „VBK Covering” kétrészes, hálóborítású takarófedele a pótkocsi hossztengelye mentén gyorsan, veszélytelenül nyitható és zárható. A két hosszanti félből álló takaróelem a traktor vezetőfülkéjéből egyszerűen és kényelmesen mozgatható. A működtetés hidraulikusan, a két végállásban biztonságos automatikus reteszeléssel történik, és alig 15 másodpercet vesz igénybe. A zárófedeleket mozgató hajtások a pótkocsi homlokfalára vannak felfogatva. A gyárilag beépített biztonsági kapcsoló gondoskodik arról, hogy a szintén hidraulikusan működtetett hátsó rakfal csak akkor nyílhasson fel, amikor a hálós takarószelvények már teljesen felnyíltak. Ezzel a takarással sem lépi túl a teknős pótkocsi a közúton engedélyezett 2,55 m szállítási szélességet. A rugalmas háló erős keretben van. A jobb- és baloldali kereten végigfutó gumiszalag behajtott állapotban körülbelül 200 mm szélességű átfedést biztosít. Az sem gond, ha a rakomány nagyobb térfogatú, magasabb, mint amit a zárófedelek elvben lehatárolnak. Ilyenkor a keretek által nem leszorított rakomány felett a háló rugalmasan megfeszül, lehetetlenné téve a szállítmány elszóródását. A KRAMPE pótkocsijaira idén először kerültek fel ilyen, kétrészes „takaróponyvák”, már az első kaszáláskor bizonyítva az ügyes megoldás gyakorlati hasznát.
Case IH ACV traktorkoncepció: a jövő vezető nélküli erőgépe
A Case IH egyik legújabb fejlesztése – a közelmúltban – innovációs ezüstérmet nyert a franciaországi nemzetközi mezőgazdasági kiállításon, a SIMA-n. A díjat a vezető nélküli ACV (Autonomous Concept Vehicle) önálló járműkoncepció kapta, mely a Case IH Magnum 370 CVX/CVT traktorok, fülke és vezető nélküli továbbfejlesztett változata. Ezt az innovatív technológiát a nagyközönségnek a világon először a 2016. nyárvégi Farm Progress Show-n az USA-ban (Boone, Iowa) mutatták be.
Az elmúlt években mindennél nagyobb figyelmet és fontosságot kapott a gépautomatizálás és a precíziós gazdálkodás, mivel ezek által valósítható meg a hatékony, gazdaságos és környezetbarát mezőgazdálkodás, de a jelenleg alkalmazott technológiák mellett a jól képzett szakemberekre a földeken (például vetések vagy betakarítás idején) továbbra is szükség lesz. A Case IH ACV vezető nélküli traktorkoncepció ötéves fejlesztőmunka eredménye, amely azzal nyújt megoldást, hogy akkor is képes a szükséges munkákat elvégezni, amikor nem áll rendelkezésre szakképzett gépkezelő személyzet. A jelenlegi erőgépeken az automatakormányzás és a telemetria már most is rendelkezésre áll, de az önállóan is működtetni képes technika-technológia ezt még magasabb szintre emeli.
A koncepció alapja a Case IH Magnum nagyteljesítményű traktora, melyet AccuGuide automatakormányzással és Case IH RTK+ szolgáltatással egészítettek ki. A vezető nélküli traktorkoncepció lényege, hogy teljes mértékben lehetővé teszi a távolról történő irányítást és megfigyelést, a szántóföldi adatok azonnali rögzítésével és továbbításával. A Magnum 370 CVX erőgépet azért választották a koncepció alapjául, mert a fejlesztés során először tesztelt feladatokhoz (vetés, elsődleges és másodlagos talajművelés) ez a traktor illeszkedett leginkább. A Case IH az ASI-val (Autonomus Solutions Inc.) együttműködve fejlesztette ki azokat a biztonságot szolgáló elemeket és funkciókat, melyek a vezető nélküli koncepciót használható megoldássá teszik. A számítógépen vagy notebookon keresztül – akár távolról is – felügyelhető és irányítható vezető nélküli traktor a hozzákapcsolt munkagéppel, a LiDAR (Light Detection And Ranging) látó lézerradar és ultrahangszenzorok segítségével tájékozódva képes a beprogramozott útvonalán kivonulni a területre és ott elvégezni a munkafeladatokat, illetve a munka végeztével visszatérni a telephelyére. Az autonóm traktor valamennyi működtető egységeit a fedélzeti elektronikák és érzékelők vezérlik. A traktor központi fedélzeti számítógépe DGPS jelátvitellel és rádióhullámok útján állandó kapcsolatban van a felügyeletet ellátó személy laptopjával vagy asztali számítógépével, aki ezeken keresztül szükség esetén átprogramozhatja azt. Ahhoz, hogy a vezető nélküli Case IH ACV járműkoncepció elterjedhessen, még számos technikai fejlesztésre és jogi szabályozásra lesz szükség.
Különleges gumi speciális felni nélkül
Az egyre nagyobb teljesítményű traktorok megjelenésével a gumiabroncsoknak is lépést kell tartaniuk. A kihívásnak az indiai székhelyű BKT (Balkrishna Industries Ltd.) globális érdekeltségű cég az Agrimax V-Flecto gumiabroncsokkal tett eleget. Világpremierjükre a párizsi SIMA kiállításon került sor. A rendkívüli gumiabroncsok szokatlan módon, egy 1.500 kg plexiből készült életnagyságú traktorra szerelve mutatkoztak be.
Az Agrimax V-Flecto a BKT első NRO (Narrow Rim Option) minősítésű, a nagytraktorokat kiszolgáló gumiabroncsa. Az NRO jelölés arra utal, hogy itt már nincs szükség az ugyanilyen méretű IF vagy VF abroncsok szélesebb keréktárcsájára, megfelel a szokványos gumiabroncsokhoz ajánlott, keskenyebb felni is. Ennek – eltekintve az új gumiabroncs minden más előnyétől – az üzemeltetési és karbantartási költségekben lemérhető haszna van.
Erőssége az, hogy ugyanazon a nyomáson terhelhetősége a haladási sebességtől függetlenül tág határok között változtatható. Ennek köszönhetően 40%-kal nagyobb terhet képes hordozni közúton, mint az azonos méretű hagyományos gumiabroncs – és ezt a standard felnin! Futófelülete ugyanis 10%-kal nagyobb a normál kivitelű gumiabroncsokénál, aminek kinn a táblán is nagy hasznát vehetjük, hiszen kevésbé tömörödik a talaj. A rendkívül erős szövetváz és a megerősített perem az Agrimax V-Flecto típust „mindenes” gumiabronccsá avatja. A hasonló szabványos gumiabroncsokkal szemben hasznos élettartama legalább 10%-kal hosszabb. Nem elhanyagolható előnye az sem, hogy futófelületén a mintázat bordái olyan elrendezésűek és olyan szög alatt állnak, hogy közúti közlekedésnél csekély vibrációt és zajt keltsenek.
A termelés felfuttatásával egy időben az új Agrimax V-Flecto gumiabroncsok 30” és 42” méretekben, VF 600/60 R30 NRO és VF 710/60 R42 NRO típusjelzéssel érhetők el.
Szerkesztőség