Az idei a friss piaci termékeknél, így a paprikánál és a paradicsomnál jelentős, 28 százalékos növekedés tapasztalható, amit a termelők leadtak értékesítésre – DélKerTÉSZ adatai szerint.
Bőséges lett az idei paprika- és paradicsomtermés
Az ötszáz termelőt tömörítő DélKerTÉSZ adatai szerint idén a friss piaci termékeknél, így a paprikánál és a paradicsomnál 28,3 ezer tonnára szerződtek a termelők, ami jelentős, 28 százalékos növekedést jelent a tavalyi 22,14 ezer tonnához képest.
Még mindig a hagyományos verziókat vásárolják a legnagyobb mennyiségben, azonban nő a csokoládészínű -, a koktél-, cherry- és snack paradicsom rajongótábora is.
A hagyományos fajtákat még többen vásárolják (Fotó: Horizont Média)
Lényegesen nagyobb területtel és így több zöldséggel készültek az idei évre
Fürtös paradicsomból és koktélfélékből május végéig például közel 3 ezer tonnát értékesítettek, hegyes erős paprikából 7 millió darabot, míg tölteni való (tv) paprikából 2700 tonnát. Az első öt hónapban 1070 tonna megnövekedett mennyiségből mintegy 630 tonnával több fogyott a magyar piacon az előző év azonos időszakához képest. Bár a mennyiséget tekintve még mindig a hagyományos zöldségeket veszik a legtöbben, a magyar vásárlók egyre nyitottabbak az újdonságokra is.
Paprikával és paradicsommal a magyar termelők április közepétől novemberig el tudják látni a magyar piacot
Az idei termés bőséges lett, köszönhetően a termelők további termesztéstechnológiai odafigyelésének. Idén, az év első hat hónapjában az árbevétel több mint félmilliárd forinttal nőtt éves szinten, a termelők által beszállított mennyiség pedig több mint ezer tonnával.
A növekedés egyik oka, hogy míg 2020-ban még 134 hektáros volt a hajtatott, azaz a fóliás és üvegházi termesztőterület, 2021-re ez 147 hektárra nőtt. Ez a termelők jelentős növényházi beruházásainak köszönhető.
A legnagyobb területet a DélKerTÉSZ-nél a paprikafélék foglalják el, mintegy 116 hektáron termesztik a zöldséget. Ezen kívül még közel 1400 hektáron ipari zöldségtermesztést folytatnak, ami elsősorban ipari paradicsomot és zöldborsót jelent. 2020-ra 2014-hez képest a terület 12 százalékkal, míg az árbevétel több mint a duplájára nőtt.
Fontos a megfelelő technológia (Fotó: Horizont Média)
Nagypéter Sándor, a szentesi DélKerTÉSZ elnöke
„A hajtatott zöldségtermesztés a mezőgazdaság innovatív ágazata, amelyben komoly fejlődési lehetőség van, hiszen precíz, szinte izolált környezeti viszonyok mellett tudnak a zöldségek fejlődni. A szabályozott környezetben történő termelés a klímaváltozás miatt szélsőségessé váló időjárás miatt egyre nagyobb jelentőséggel bír majd. Az üvegházakban 100 százalékban, és egyre több fóliás növényházban is talaj-nélküli termelés folyik. A fűtött növényházakban pedig termálvízzel fűtenek, ami szintén zöld megoldás.”
Szentes a legfontosabb hajtatókörzetek egyike, így a DélKerTÉSZ-nél a zöldségtermesztés nem szabad földön történik, a külső környezetnek nincsenek annyira kitéve a termelők, de például az idén januári, februári fényszegény időszak már befolyásolta a növények fejlődését, és kissé csúszott a termés, és így az év elején kevesebb áru tudott bekerülni az üzletekbe. Áprilisban és májusban pedig a hideg idő miatt a hideg fóliás termelőknek volt nehezebb helyzete, a fehér és a kápia paprikáknál szintén elcsúszott az első szedés időszaka.
Covid hatás – népszerűbbek a csomagolt termékek
A szakember a zöldségfogyasztási trendekről elmondta: „A pandémia hozadékaként a 2020 márciusi felvásárlási láz alatt érezhetően megnőtt az igény a magyar és elsősorban a csomagolt termékekre. Utóbbi egyébként idén is jellemző, a csomagolt termékek az összes forgalmazott friss piaci termékeink felét teszik ki.”
Emellett népszerűek a különlegesebb zöldségek is: a paradicsomból van már például sárga vagy éppen csokoládészínű is. A különlegességeket itthon egyelőre egy szűkebb réteg keresi és drágábbak is mint a hagyományos verziók.
A paprikából pedig egyre több fiatal vásárló elsősorban az édesebb, színesebb paprikákat keresi, így népszerűvé válik a hazai kaliforniai és pritaminpaprika is.
A DélKerTÉSZ-nél 2016 óta szintén folyamatosan nő elsősorban a paradicsom különlegességek szortimentje, slágertermék például a „mézédes kicsipiros” néven ismert datolyaparadicsom. Az elkövetkezendő időszakban az is feladat, hogy a paprikafélék választékát bővítsék.
Paprika termesztés hidegfóliás hajtásban (Videó: Horizont Média)
Többségben vannak a hagyományos termékek
A tavalyi 21,5 ezer tonna értékesített paprika- és paradicsomtermékből mindössze 1,7 ezer tonnát tesznek ki a különlegességek. A kaliforniai paprika jelentős része, mintegy 90 százaléka még külföldről jön, lényeges, hogy a hagyományos fajták mellett a különlegességeket is elő lehessen állítani itthon.
Forrás: Positive Adamsky, Sajtóközlemény