fbpx

Kicsi a bors, de erős, ügyes és komfortos

Írta: Szerkesztőség - 2016 november 16.

Mit mond a gépek szerelmese az MTZ után a Lamborghiniről?

– Nagyon örültem a lehetőségnek, hogy kipróbálhatok egy Lamborghini RF-90-et, mert csak így kaphatunk valós képet egy gép paramétereiről, kezelhetőségéről – mondja Czine Zoltán, a baktalórántházai Vay Ádám Gimnázium és Mezőgazdasági Szakképző Iskola volt diákja, mai szakoktatója, akinek gyerekkora óta a mezőgazdaság a hobbija.

– A tesztelést a szülőfalumban megrendezett ÖKO és AKG gazdaképzés idejére időzítettük, így az RF-90 lett a sztár a rendezvényen, és nagyjából 70 gazda közelről is megismerhette. Engem, aki MTZ-n nőttem fel, és azóta is főként azt üzemeltetek, egy teljesen más világ fogadott. Hihetetlen csend a fülkében, mindenféle csörgéstől és zörgéstől mentesen. Az Overspeed váltó az maga az álom, a mechanikus kategóriában, a 3 terhelés alatt kapcsolható fokozattal. Így 1800 ford/perc mellett 40 km/h kényelmesen utaztam haza. Tovább színesítette a dolgot, útközben felvettem egy oldalazó talajmarót.

Kicsit tartottam tőle, hogy a traktor keskeny felépítéséből és 2800 kg önsúlyából adódóan némi stabilitási problémák lehetnek, de még lágyabb lett a gép futása, és a felemelt munkagép egy centit sem süllyedt útközben, pedig 700 kg nehéz volt, és jelentősen hátra is nyúlt. Otthon RZ-3 szárzúzót tettem fel, és indultam a gyümölcsösbe, ahol kb. 40 cm-es fű fogadott. Már az első körben feltűnt a 4000 cm3 és 345 Nm maximális nyomatékú motor terhelhetősége, sőt, feljebb kapcsoltam, TLT-540 ECO-val 1600-os motorfordulaton 8 km/h órával országúti 1 fokozat Mediumban kényelmesen dolgoztam. A sorvégi fordulókban és ahol sűrűbb volt az aljnövényzet, egy gombnyomásra Low fokozatra kapcsoltam, mindenféle rángatás nélkül: a mechanikus függesztő szerkezet tartotta a beállított magasságot. A motormemória tesztelésekor a beállított fordulatot tartotta a hirtelen fellépő terheléseknél is, és ahol lehetet High-ba kapcsoltam a terhelés alatt kapcsolható nyomatékváltót. Így is szigorúan betartotta az 1600-os fordulat/percet. Hiányoltam, hogy a fék- és kuplungpedál sem oldotta a memóriát, mint ahogy az lenni szokott a gépjárművek tempomatjainál. Három óra hossza alatt sikerült is a 4ha 6×4 térállású gyümölcsös sorközeit lezúzni, és fele olyan fáradtam szálltam ki, mint egy MTZ-ből, köszönhetően a csendes, klimatizált fülkének.

Másnap a gazdák körében nagy feltűnést keltett a Lambhorgini.

– Amikor elmondtam, hogy 85 LE-s, elektrohidraulikus irányváltóval és 45 fokozattal rendelkezik előre- és hátramenetben, még jobban érdeklődtek iránta. A kezelő szervek, gombok-karok kézre állnak, és mivel ez egy keskeny nyomtávú traktor, nem kell sasszézni a fák között, mint az MTZ-vel. Fordulékonysága megfelelő, nem is kell, hogy jobban manőverezhető legyen, mert annak kardántengely törés vagy egyéb üzemzavar lehet a vége. A könnyebb szántóföldi talajmunkákra is kiválóan alkalmas a kiforrott, terhelés alatt is kapcsolható 3 fokozattal rendelkező nyomatékváltónak köszönhetően.

A rendezvény után az RZ-3 szárzúzóval egy 6×4 térállású 3ha gyümölcsösben fogtam bele a nagyra nőtt fű zúzásának. Itt a fogyasztás mérése volt a célom, bár 32 üzemórát mutatott csak a számláló, de munka végét követően 7 l/ha fogyasztás jött ki, ami nem rossz, figyelembe véve az MTZ fogyasztását.

Szombat reggel felakasztottam az 1 méter szélességű, automata kitérésű, oldalazó talajmarót, 4,5ha 6×3 térállású gyümölcsös facsíkjainak talajmarózása várt rám. Ebből 1,5 ha erősen kötött talajon inkább 540 TLT fordulatot választottam. Kiválóan kihasználható volt itt is a hibátlanul működő elektrohidraulikus irányváltó és a hajszálpontos hidraulika-felfüggesztés. E területen 9l/ha fogyasztást mértem. A másik 3ha terület lazább, homokosabb szerkezetű talajjal rendelkezik, itt bátrabban lehetett haladni, pedig a talajmaró nem igazán szerette a kb. 10 cm magas szálfüvet. Gyakran kellett takarítani a felcsavarodott csomóktól, közben az eső is eleredt, de a kabin párásodásának nyoma sem volt a jól elhelyezett légbeömlőknek köszönhetően. Itt 7,5 l/ha fogyasztás jött ki, ami hajszálnyival jobb, mint az MTZ-é, de ekkor még csak 45 üzemórát mutatott a traktor.

A hidraulikus irányváltó magas fordulaton is kiválóan működik, a sebességváltókarba épített kuplunggomb pedig feleslegessé teszi munka közben a tengelykapcsoló pedál használatát. A három, terhelés alatt kapcsolható fokozat kuriózum e gépkategóriában: mindig megfelelő haladási sebességet és motorfordulatot tesz lehetővé. Amit ajánlanék gépvásárlásnál: a fronthidraulika és TLT, mert így jobban kihasználhatóak a gép adottságai.

Bár évekkel ezelőtt tökéletesen megfelelt nekem az MTZ, a megbízhatóságot, a komfortot és a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve kiváló alternatívának tartom a Lamborghinit, ha az elavult keleti gépek lecserélésének idejét érezzük. Összességében nagy pozitívummal tudok nyilatkozni a traktor kezelhetőségéről, viselkedéséről, komfortjáról.

További információ: 76/484-378 vagy [email protected]