fbpx

Magyar borok- és pálinkák sikere a ProWein nemzetközi szakvásáron

Írta: - 2018 április 04.

Világviszonylatban is egyedülállóan nagy kínálat

Március 18-20. között a nemzetközi bor- és szeszesital ágazat képviselői a szakma elsőszámú rendezvényén, a düsseldorfi ProWein szakvásáron találkoztak egymással.

Ebben az évben 64 ország 6.870 kiállítója mutatkozott be a ProWein alkalmából.  A szakmai látogatók a vásár három napja alatt megismerhették a világ minden részéről érkező borok és szeszesitalok teljes kínálatát. A nagy termelőországok – mint Olaszország (1.700 kiállító), Franciaország (1.550 kiállító), Németország (990 kiállító) – mellett az újvilágból is érkeztek kiállítók (700), elsősorban az USA, Dél-Afrika, Argentína, Chile, Ausztrália és Új-Zéland színeiben. Ebben az évben különleges hangsúlyt kaptak Németország borvidékei. Készült többek között egy „Wine made in Germany” című külön kiadvány, melyben bemutatják mind a 13 német borvidéket, a ProWein-on szereplő német kiállítókat, valamint a szervezett kóstolóprogramokat is. A Deutsches Weininstitut (DWI) ügyvezető igazgatója, Monika Reule szerint: „Az idei ProWein szakvásáron a külföldről és belföldről érkező szakmai látogatók nagy érdeklődést mutattak a német borvidékek borai iránt. Különösen a 2017-es évjáratú, könnyebb, de rafinált fehérborok voltak keresettek, ezek felelnek meg leginkább a fogyasztók aktuális ízlésvilágának.”

Széles kínálat a szeszesitalok palettáján

Sok újdonság jellemezte a ProWein szeszesital szekcióját is. 30 ország közel 400 kiállítója mutatta be különleges specialitásait, volt köztük többek között brandy, gin, whisky, cognac, single malt, grappa, pálinka és az egzotikus cachaça.

Új bemutatóteret kaptak a kézműves italok

A ProWein szakvásáron a kézművesség – „same but different” mottó alatt – egy teljesen új bemutatkozási formát kapott. Elsősorban a gasztronómia területén trendik a kézműves italok, amelyek bemutatásához a ProWein ideális platformot kínált. A trendnek megfelelő légkörben 15 ország 76 kiállítója külön pavilonban (7.0) prezentálta kézműves söreit, különleges szeszesitalait és cidereit. Új kínálatunk kiemelkedően jó fogadtatásnak örvendett. Ez azt mutatja, hogy célba találtunk, sikerült felkeltenünk a szakma érdeklődését. A legjobb úton haladunk és örülünk annak, hogy lehetőségünk nyílik a koncepció jövőbeni továbbfejlesztésére is – mondta Marius Berlemann, a Messe Düsseldorf bor- és szeszesital vásárokért felelős globális vezetője, a ProWein igazgatója.

„Organic World“ bemutató

Nagy érdeklődés kísérte a bio szegmens bemutatkozását is. Itt a szakmai látogatókat az összes fontos német, olasz és francia bio szövetség képviselői, valamint a világ minden részéről érkező, számos egyéni kiállító várta – így összesen 300 termelővel találkozhattak. Az „Organic World” elnevezésű külön bemutató is sok információval szolgált. A vezető német bio egyesülések – a Bioland, a Demeter és az Ecovin további, gasztronómiai koncepcióval kísért – tájékoztatást adtak az Organic Lounge területén.

A ProWein mint trendplatform

Milyen témák játszanak különleges szerepet a jövőben? Erre a kérdésre is kereste a választ az idei ProWein szakvásár. A kínálat megmutatta, hogy mindenekelőtt a könnyű, egyszerű és terroir-specifikus borok az irányadók. Ide tartoznak olyan éghajlati zónákból származó borok is, melyekben 20 évvel ezelőtt még a minőségi borkészítés lehetetlennek tűnt – mint például Dánia, Lengyelország és Nagy-Britannia. A ProWein Forum helyszínén ezeket és további trendeket elemeztek és mutattak be a szakmai érdeklődőknek.

Magyar részvétel

Mindkét közösségi stand, valamint az egyéni kiállítók is kiválóan szerepeltek a ProWein-on.

Az Agrármarketing Centrum szervezésében a Spirit pavilonban mutatkoztak be a kiváló hazai pálinkák. A standon a Földművelésügyi Minisztériummal és a Pálinka Nemzeti Tanáccsal együttműködésben kóstoltatással egybekötött pop up előadások, illatfelismerő játék és pálinkakoktélok is voltak.

A Magyar Turisztikai Ügynökség által szervezett boros közösségi standon összesen több mint 30 magyar borászat kapott helyet. Többségük a Tokaji borrégióból érkezett, de az összes hazai borrégió képviseltette magát a világ legnagyobb szakmai borvásárán. A standon önálló kóstolózóna, valamint egy, kifejezetten a tokaji aszúnak szentelt Botrytis Bar is volt; a kóstoltatások, workshopok mellett pedig élő zenével és egyedi magyar falatokkal szolgáltak a szervezők, egységes és komplex magyar élménycsomagot biztosítva a látogatóknak.

A közösségi megjelenéseken kívül további 13 borászat volt jelen egyéni standokon, melyek nagy része a magyar standdal szemben kapott helyet, így a 15. csarnokban egy nagy magyar blokk alakulhatott ki.

A ProWein Forum-on egymást követték a mesterkurzusok és a szervezett bemutatók. Közülük két előadás a magyar borokat, egy pedig a pálinkákat népszerűsítette.

Hogyan tovább?

Közvetlenül a düsseldorfi ProWein után, április 24-27. között rendezik Szingapúrban a ProWine Asia 2018 szakvásárt. Ezt követi november 13-15. között Shanghaiban a ProWine China. A következő düsseldorfi ProWein dátuma pedig 2019. március 17-19.

Összeállította: Kristóf Imre