fbpx

Megtartotta évnyitó ülését a NAK hagyma munkacsoportja

Írta: Csomor Zsolt - 2019 január 17.

A hazai hagymaágazat versenyképességének növelését célozza a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara hagyma munkacsoportja. Habár a 2018. év a termelők számára eredményesnek bizonyult, az őket összefogó csoport ösztönzi a tárolókapacitások növelését és a szorosabb együttműködést.

hagyma

A NAK hagyma munkacsoportja Martfűn tartotta évnyitó ülését, ahol az általános helyzetfelmérésen túl az ágazat versenyképesebbé tételével kapcsolatos gondolatokról is szó esett.

A magyar vöröshagyma versenyképességének erősítéséhez a tárolhatóság fokozása és a tárolókapacitás növelése is szükséges, hogy a minősége a betakarítástól 5-6 hónapon keresztül a piaci igényeknek megfelelő legyen. Alkalmazkodni kell a vörös- és a fokhagyma is frisspiaci termékké válásához, hiszen itt azok az európai termelők vannak versenyelőnyben, akik jobb minőséget és nagyobb hozamot állítanak elő, s tárolókapacitással is rendelkeznek. A hatékonyságnövelést összehangolt tevékenység, közös tárolás, kiszerelés és értékesítés segítheti.

A NAK híréből azt is megtudhatjuk, hogy a vöröshagyma termelői átlagára az elmúlt években erősen ingadozott: 2012-ben alacsony volt, ami nyomán 2013-ban csökkent a vetésterület. 2013-2014-2015-2016-ban a termelők szempontjából nagyjából elfogadható volt az ár, ami 2017-ben visszaesett. A termelők beszámolói szerint 2018. év alacsony árakkal indult, majd az európai 30 százalékos terméskiesés miatt jelentősen emelkedett, és a magas ár jellemző volt később is. 2018-ban így összességében az elmúlt kilenc év legmagasabb termelői átlagára alakult ki, amit a hazai hozamkiesések miatt sajnos a termelők nem tudtak kihasználni.

A termelői versenyképesség növelése érdekében a hagyma munkacsoport rendszeresen szervez fajtabemutatókat és szakmai konzultációkat. A munkacsoport tervei között szerepel olyan – a vörös- és a fokhagymára egyaránt vonatkozó – szakmai és marketingprogram kidolgozása, amely a hozamnövelésre, a nemesítésre, a tárolókapacitás növelésére és a prémiumminőségű termék fogyasztókhoz való eljuttatására fókuszál.