fbpx

Mezőgazdasági nagy traktorok

Írta: Szerkesztőség - 2015 március 30.

A mezőgazdasági traktorok fejlesztői időről-időre meglepik a felhasználókat nagy gépek építésével. A nagy traktorok előnye többek között az, hogy a kötött talajon, nehéz munkagépekkel is kimagaslóan magas területteljesítmény érhető el velük. Az optimális körülmények között elvégzett talaj megmunkálás és növényápolás a termelés hatékonyságát nagymértékben növeli. A nagy traktorok hátránya a magas beruházási költség igény és a gép meghibásodása esetén a mezőgazdasági termelés biztonságának veszélyeztetése. A kiragadott nagy traktorok ismertetésével a járószerkezetek sokféleségét is be kívánjuk mutatni.

1. ábra: Big Bud 747 traktor 1977-ből és a korabeli legnagyobb kamion (Forrás: www.traktorfek.hu)

Big Bud 747

1977-ben készítették el a világ akkori legnagyobb traktorát, az egyesült államokbeli Havre városában. A gép a Big Bud 747 névre hallgat (1. ábra), és akkor 300.000 dollárba (mai árfolyamon több mint 70 millió forintba) került. A gép egyedi kérésre készült, főként mélyszántásra használták különböző ültetvényeken. 20 év után a traktor gazdát cserélt, ahol többek közt egy 24 méter széles kultivátort kötöttek rá és több évig üzemelt tovább.

A Big Bud 747 traktor főbb műszaki adatai: a kétütemű, 24,14 liter lökettérfogatú két turbófeltöltős és két kompresszoros dízelmotor 900 LE teljesítményt szolgáltatott 1190 ford/perc főtengely fordulatszám mellett, a motor legnagyobb nyomatéka 3100 Nm, a hajtóanyagtartály térfogata 3785 literes; a 6 sebességfokozatú gép, 8,2 méter hosszú, 6,1 méter széles és 4,3 méter magas, a gép össztömege több mint 45 tonna.

A gép manapság kiállítási tárgyként tekinthető meg, nem messze a készítés helyétől.

2. ábra: Fendt TRISIX Varió a mai idők egyik legérdekesebb traktora (Forrás: www.fendt.com)

Fendt TRISIX Vario

A mai idők egyik legérdekesebb nagyteljesítményű mezőgazdasági traktorát a Fendt TRISIX Vario néven az Agritechnika 2007. évi kiállításon mutatták be (2. ábra). A közúton is megkötés nélkül közlekedő, nagyteljesítményű tanulmánygép három tengellyel és hat független rugózású kerékfelfüggesztéssel rendelkezik. A koncepciós futómű egyesíti a gumihevederes és a nagytraktorok előnyeit. A mezőgazdasági munkákhoz szükséges vonóerő-kifejtés hatékonyságának növelése érdekében a gumiabroncsok nyomása is igényeknek megfelelően változtatható.

A főbb műszaki adatok is imponálóak: az 540 Le-s (400 kW-os) motor teljesítményét két Vario váltó viszi át a 7,61 m hosszú és 2,75 m széles gép számára. A 60 km/h feletti haladási sebességhez nagyteljesítményű fékrendszer és ABS tartozik. Az első és hátsó tengelye kormányzott, közútra a középső tengely felemelhető.

A kitűnő utazási és munkakörülményekről az X5-ös kabin és a Variocenter kezelőszervek gondoskodnak.

3. ábra: Fendt Vario 1050 típusjelzésű 500 lóerős univerzális nagy traktor (Forrás: www.fendt.com)

Fendt X1000 széria

A hagyományos felépítésű univerzális nagy traktorok iránt is növekszik az igény, amelyet a gyártók John Deere, Massey Ferguson stb. igyekeznek kielégíteni. Az AGCO konszernhez tartozó Fendt gyár egy új univerzális traktor családot alakított ki.

A Fendt X1000 elnevezésű termékszéria négy típusból áll majd. A legkisebb a 380 lóerős (Fendt Vario 1038), de lesz 420 lóerős (Fendt Vario 1042) és 460 lóerős változat is (Fendt Vario 1046). A széria legnagyobb és legerősebb tagját a Fendt Vario 1050 típusjelzésű 500 lóerős, 3,6 méter magas, 14 tonnás traktor a Schloss Neuschwanstein kastélyban mutatkozott be a nagyközönségnek tavaly nyáron (3. ábra). A nagytraktor erőforrása alacsony üzemanyag-fogyasztású M.A.N. gyártmányú, 12,4 literes, hathengeres Common-rail nagynyomású befecskendező rendszerű, turbófeltöltős dízelmotor, amely teljesíti a Tier 4 környezetvédelmi előírást. Az új, fokozatmentes hajtómű a ML400, továbbra is jó hatásfokú, mechanikus és hidraulikus teljesítmény elágaztatás rendszerű. A gép 40, 50 és 60 km/h végsebességgel is vásárolható lesz.

A kompakt felépítésű traktor az új klimatizált x5S vezetőfülkével, a széleskörű elektronikus szabályozó és vezérlőrendszerekkel a vezető számára a legnagyobb kényelmet biztosítja.

A nehéz talajmunkákra kifejlesztett traktor család közúton is közlekedhet nehéz pótkocsival. A Fendt 1050 Vario a nemzetközi piacon is sikeres lesz, méretei lehetővé teszi a kapásnövényeket termelő országokban pl. Észak-Amerikában vagy Ausztráliában való alkalmazását.

4. ábra: Kirovec K9450 törzscsuklós kormányzású 455 lóerős traktor (Forrás: www.landtechnikmagazin.de)

Kirovec 9000-es széria

A hazánkban is régen ismert törzscsuklós kormányzású, kerekes K 700-as traktorok utódaként a pétervári traktorgyár a Kirovec 9000-es széria gyártását kezdte el (4. ábra), melynek első példányát 2009-ben az Agritechnica kiállításon mutatták be.

A Kirovec 9000-es széria traktorcsalád őt típusból áll: K 9360, K 9400,

K 9430, K 9450 és K 9520 traktorokból, amelyeknek maximális motorteljesítménye 354, 401, 428, 550 és 516 lóerő. A német piacon értékesített K 9360 és a K 9430 traktorok Mercedes-Benz OM 457 LA típusú, 6 hengeres, 11,97 literes motorral szereltek, míg a K 9520 traktor Mercedes-Benz motorja OM 502 LA típusú, 8 hengeres, 15,93 liter lökettérfogatú. A traktorok sebességváltója 16/8, a K 9520-é 12/2 fokozatú Powershift váltómű. Az exportra kerülő típusok fokozatmentes váltóművel (CVT) is rendelhetők.

A traktorok kényelmes, klimatizált vezetőfülkével, ergonómialiag kiváló kezelőegységekkel, nagy teljesítményű hidraulikus emelőberendezéssel stb. rendelkeznek. A Kirovec 9000-res széria kedvező ár/érték arányával kategóriájában jelentős mennyiségű értékesítésre számíthat.

5. ábra: Challenger MT 875 E típusú 637 lóerős gumihevederes traktor (Forrás: www.challenger-ag.com)

Challenger MT 875 E gumihevederes traktor

Az elmúlt évtizedben jelentősen növekedett a gumihevederes járószerkezetes traktorok alkalmazása, mert előnyei a kerekesekkel szemben, hogy kisebb talajnyomással és kisebb szlippel (csúszással) képesek nagy vonóerőt kifejteni. A szilárd burkolatú közutakon, vasúti átjárókon sincs korlátozva a gumihevederes járművek közlekedése. Az első nagyteljesítményű gumihevederes traktor a Challenger márkanévhez kötődik.

Jelenleg az AGCO konszernhez tartozó Challenger traktorok legnagyobb teljesítményű tagja az MT 875 E típus (5. ábra), amelynek a maximális motorteljesítménye 637 LE. A traktorba a korábbi hathengeres, 18 literes Caterpillar C18-as motor helyébe kisebb, 16,8 literes lökettérfogatú, tizenkét hengeres, két turbófeltöltős került beépítésre. A második generációs SCR rendszerrel ez a motor teljesíti a Tier 4 final környezeti előírást.

A nagy traktor Caterpillar gyártmányú sebességváltója elektronikusan vezérelt 16/4 fokozatú full-powershift váltó. A sebességváltót új lamellás kuplunggal szerelték fel, melynek segítségével lágyabb sebességváltás valósítható meg. A motor és a sebességváltó elektronikus vezérlésével minimalizálható a kifejtett vontatási teljesítményhez tartozó hajtóanyag fogyasztás.

A traktor legnagyobb haladási sebessége 39,6 km/h. A gumi hevederek négy különböző szélességgel rendelhetők, a nyomtávolság 2,28 és 3,25 méter között állítható. A kényelmes vezetőfülke mellett ez a traktor többek között Autó Guide 3000 automatakormányzással és ISOBUS kompatibilis C3000-es fedélzeti terminállal is rendelkezik.

Versatile 4WD Delta Track

A kanadai Versatile AG is nemrég mutatta be a nagyteljesítményű, gumihevederes járószerkezettel ellátott erőgépeit (6. ábra), a Versatile 4WD Delta Track 450, 500 és 550 típusokat, amelyek maximális motorteljesítményük 500, 550 és 591 LE, a Cummins QSR 15 típusú 6 hengeres, 15 liter összlökettérfogat, turbófeltöltős dízelmotor beállításától függően. A törzscsuklós kormányzású traktorok tengelyenként két Delta Track gumihevederes járószerkezettel rendelkeznek, amelyek a CAT TA-22 típusú, 16/4 sebességfokozatú Powershift váltóművön keresztül kapja hajtását. A gumihevederek szélessége 762 mm és 914 mm szélességgel készülnek. A traktor maximális haladási sebessége 35 km/h.

7. ábra: Case IH Quadtrac 620 a Steiger család legerősebb tagja, 620 lóerős (Forrás: www.caseih.com)

Case IH Quadtrac 620

A törzscsuklós gumiabroncsozású nagy traktorok gumihevederes járószerkezettel való ellátása annyira népszerű lett, hogy 2013 végén, a németországi Hannoverben megrendezett Agritechnica mezőgazdasági kiállításon az „Év XXL Traktora 2014-ben” megtisztelő címet a Case IH Quadtrac 620 típusnak adományozták (7. ábra).

A Case IH Steiger traktor család legerősebb tagja a Quadtrac 620 traktor, amelynek FPT Industrial Cursor 12,9 literes, 6 hengeres, kettős turbótöltővel rendelkező dízelmotorja 620 LE-s (457 kW-os). A nagy traktorok közül itt kerül elsőként alkalmazásra a dízeloxidációs katalizátor, a részecskeszűrő és a SCR komplex rendszere, amellyel a Tier 4f emissziós szabályozás követelményei teljesíthető. A nagyméretű klimatizált vezető fülke minden irányban rugózott és tökéletes vezetői komfortot nyújt.

A traktor terhelés alatt kapcsolható Powershift sebességváltója 16 fokozatú, és a traktor maximális sebessége 40 km/óra. A traktor 22 tonna összsúlyú, amely maximálisan 29 tonnáig pótsúlyozható. A traktor futóműve Steiger Quadtrac gumihevederes kialakítású. A gumiheveder szélessége 224 mm, de rendelhető 203 és 304 mm-es kivitelben is. A futóművel nagyméretű talajfelfekvő felület érhető el, ezzel biztosítható a nagy vonóerő mellett az alacsony szlip értéke.

Dr. Varga Vilmos

SZIE Gépészmérnöki Kar, Járműtechnika Tanszék, Gödöllő