A Dal-Bo MaxiCut 600 száraprító henger a szegedi SZEGÁNA Kft. gépkínálatában immár hatodik éve szerepel a kiemelten sikeres kategóriában. Fontosságát és vitathatatlan hasznát azok a partnerek mondják el, akik korábban sokat dolgoztak a napraforgó tarlón.
Ez a technológiai elem nem olyan egyszerű, mint a hagyományos szárzúzó gépek (legyen az vízszintes- vagy függőleges tengelyű), hiszen a változó magasságú (60- 100 cm) napraforgószárat a hagyományosan alacsony gépváz a talajra dönti a haladási irányba, és ekkor már a zúzókés nem éri el a szárat, nem képes azt felaprítani. A túlságosan alacsonyan járatott szárzúzó gyakran a talajt is eléri, ezáltal növelve a kopást és a gép meghibásodásának esélyét.
A másik módszer a tárcsázás. A különböző tárcsás boronák eltérő módon zúznak és aprítják fel a szárat, de sok esetben itt is a tárcsalapok között elfekvő szár teljes hosszában egyben marad. A fel nem aprított szár a későbbi munkaműveleteknél (pl. kombinátorozás, kompaktorozás, vetés) eltömődést okoz.
Annak jártunk utána, hogy a Dal-Bo MaxCut 600 típusú aprító henger hogyan vizsgázott két közismerten jelentős területen gazdálkodó és a napraforgót magas szinten termelő üzemnél.
A szabadbattyáni Sárköz Kft. Fejér megye egyik legjelentősebb napraforgó termelője a közel 800-1000 hektáros területtel.
Beszélgető partnerem Török László műszaki vezető, aki az előzményekről beszél.
Az egyik országos kiállításon, még 2012-ben láttuk meg ezt az akkor még szokatlan késes hengert, de megtetszett a gép robosztus felépítése és aprítási elve. A merőben új aprítási elv szerint a gép maga elé teríti-dönti a felvágandó szárat, és a vágásban 16-18 centiméterenként egymást követik a vágóélek, így biztosan nem marad vágatlan szár. Nálunk a betakarítás 12 soros adapterekkel, magas tarlóval történik, fajtától függően elérheti az 1 m-t is a haladási irányban megdöntött szár. A kombájn kereke is letapos 2-2 sort. Ezt eddig vízszintes tengelyű zúzóval sohasem sikerült kielégítően feldarabolni. A tárcsázás sem tökételes, a tárcsalapok közé dőlt szár is szinte „átfolyt” a gépen. A korszerű kombinált vetőgépünk gyakran eltömődött.
Hogyan illeszkedik a betakarítási technológiába?
Az aratáskor a MaxiCut aprító henger a kombájnokkal együtt halad elkészítve a szemszállító tehergépjárműveknek a közlekedő utakat. Korábban előfordult a hosszú táblákon, hogy a kombájn hozta ki a szemet a forgón várakozó teherautókhoz, mert azok nem tudtak bemenni a tarlón. Az aprító hengerünk 6 méteres munkaszélességével és a nálunk bevált 16-18 km/órás munkasebességgel kiválóan szolgált.
Kinek ajánlaná ezt a gépet? Megtérül-e a beruházás az elvárt időn belül?
Annak, aki legalább 300-400 hektáron termel. Nem töltögeti fel a sorokat és tisztán tartja az állományt. Mi úgy gondoljuk, hogy a beruházásunk rövidebb időn belül megtérül, mint azt gondoltuk. A gép meghibásodás nélkül üzemelt, kiváló minőségben végezte a szár darabolását, időben elkészíthettük a magágyat az őszi árpa és őszi búza számára. A gép üzemeltetésekor tapasztaltuk még, hogy meg kell várni a tarló felszáradását, a harmatos-nyirkos területen nem tisztul meg az aprító felület.
Másik beszélgető partnerem a balatonfőkajári Balatonfői Mg. Szolgáltató Szövetkezet műszaki vezetője, Sipos István.
A Szövetkezet közel 900 hektáron termel eredményesen napraforgót. A szűk keresztmetszet itt is a minőségi tarló elmunkálás volt. Több eltérő rendszerű betakarító adapter dolgozott egyidőben, így a tarló magassága a 60 cm-től a 100 cm-ig váltakozva jelent meg a területen. Ezt a szármaradványt főként tárcsázással aprítottuk fel váltakozó sikerrel.
Mi alapján döntöttek a gép megvásárlása mellett?
Rendszeresen olvasom a gépújdonságokat bemutató újságokat, de láttuk a munkáját is korábban egy közeli termelőnél is, és a látottak meggyőztek.
Önök hogyan üzemeltetik az aprító hengert?
A kombájnoktól függetlenül üzemeltettük, mert mi traktorokkal szállítjuk a szemet. Napi terület-teljesítményt nem mértünk, de az megnyugtató volt, hogy a MaxiCut tempósan halad a kombájnok után kiváló minőségű munkájával. Az aprítás minősége javul, ha 2-3 nap eltelik az aratást követően.
Hogy vélekedik egy célgép megtérüléséről?
A végzett munkája alapján páratlan a gép. Gyorsan és meghibásodás nélkül üzemel. Egyszerűbb a munkaszervezés, biztonságos a vonulás egyik üzemegységünkből a másikba (20-40 km). Úgy vélem, hogy a Dal-Bo MaxiCut 600 aprítóhenger megvásárlása a legjobb beruházásaink közé sorolható.
Pánczél Miklós
területi képviselő