Mi a célja a környezeti címkézésnek?
Az ökocímke egy termék vagy szolgáltatás környezeti kiválóságának megkülönböztető jelzése, amelyet elsősorban a vásárlók tájékoztatására és a környezet iránti felelősségtudat erősítése érdekében vezettek be.
Az ökocímke könnyen felismerhetővé teszi a minősítést elnyert árucikket, a védjegyet csak a piacon fellelhető legkörnyezetbarátabb termék kaphatja meg, a független harmadik fél általi tanúsítási eljárást követően.
Az ökocímke odaítélésekor figyelembe veszik a termék vagy szolgáltatás életútja során a levegőre, a vízre, a talajra és az emberi egészségre gyakorolt hatásokat, a nyersanyagok kitermelésétől az előállításon át a használatig, majd a keletkező hulladék kezeléséig.
Az ökocímke a környezetvédelem önkéntes, pozitív eszköze, amelynek célja a gyártók, szolgáltatók és forgalmazók ösztönzése olyan termékek előállítására és forgalmazására, illetve szolgáltatás végzésére, amelyek jó minőségűek és életciklusuk egy vagy több szakaszában jelentős környezeti előnnyel rendelkeznek a piaci átlaghoz képest.
Mi a minősítési rendszer előzménye itthon és Európában?
Cégünk, a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft., illetve jogelődje Magyarország első közhasznú társaságaként közel két évtizede, egészen pontosan 1994. január 1-jétől látja el a környezetkímélő termékek megkülönböztető megfelelőség-tanúsító rendszerének működtetését.
Az Európai Unió az úgynevezett „EU-virágot” 1992-ben vezette be, az uniós csatlakozással Magyarország az európai környezeti címkéző rendszer részese lett, vagyis az uniós védjegyet ma gyártók, forgalmazók és szolgáltatók már itthon is megszerezhetik.
A hazai öko minősítés csak az országhatárokon belül érvényes vagy az Európai Unión belül is elfogadják azt?
A Magyarországon államilag elismert két környezetbarát termék védjegy nem összetéveszthető más, a rendszeren kívüli tanúsítványokkal.
A „Környezetbarát Termék” minősítés a nemzeti védjegyünk, amelyet a terméküket az országhatáron belül forgalmazni kívánók pályáznak meg.
A másik megszerezhető védjegy az Európai Unió ökocímkéje, amelyet az Unió minden tagállamában, továbbá Norvégiában, Liechtensteinben és Izlandon is elismernek.
Ma már egyre több cég ismeri fel a nemzeti környezetbarát termék megfelelőség-tanúsítás és az uniós ökocímke fontosságát, a jelzést, amely szükséges ahhoz, hogy a magyar mellett a külföldi piacokon is jelen legyenek termékeik.
_simpelads_load(‘.simpleads-2764-content-0’, 2764, 1);
Mi az az ismertetőjegy, amely alapján könnyen megkülönböztethetőek a minősített termékeket?
A minősített termékek megkülönböztető jegye maga az ökocímke logó.
A minősített környezetbarát termékeken az előírásoknak megfelelően kell feltüntetni a megszerzett védjegyet, illetve annak logóját valamint a minősített termék vagy szolgáltatás regisztrációs számát.
A védjegy melletti ablakban a védjegy logója mellett a környezeti kiválóságot jelző tulajdonságok szövegesen is megjelennek, hogy ezzel is felhívják a fogyasztók figyelmét az árucikk környezetbarát voltára.
Például a magyar „Környezetbarát Termék” védjegy kocsánytalan tölgyet szimbolizáló logóját legtöbben a biológiai úton lebomló műanyag bevásárlótáskákon látták már.
A védjegy melletti felirat éppen ebben az esetben azt jelezte, hogy a bevásárlótáska komposztálható körülmények között bomlik le.
Az EU ökocímke minősítési rendszer mára olyan széles választékkal rendelkezik, hogy például a szomszédos Szlovákiában már ügyvédi iroda is működik ökocímke tanácsadóként.
Az iroda végig kíséri az ökocímke pályázat teljes menetét mindazoknál, akik élni szeretnének a lehetőséggel.
De említhetünk egy teljesen más területet, az osztrákok trenddé váló „biodivat” kezdeményezését, amely feltételrendszerek kidolgozására irányul, hogy minél több textil kaphassa meg az ökocímke védjegyet.
A hazai öko minősítés csak az országhatárokon belül érvényes vagy az Európai Unión belül is elfogadják azt?
A „Környezetbarát Termék” minősítés a nemzeti védjegyünk, amelyet a terméküket az országhatáron belül forgalmazni kívánók pályáznak meg.
A másik megszerezhető védjegy az Európai Unió ökocímkéje, amelyet az Unió minden tagállamában, továbbá Norvégiában, Liechtensteinben és Izlandon is elismernek.
Ma már egyre több cég ismeri fel a nemzeti környezetbarát termék megfelelőség-tanúsítás és az uniós ökocímke fontosságát, a jelzést, amely szükséges ahhoz, hogy a magyar mellett a külföldi piacokon is jelen legyenek termékeik.
A környezetbarát termék védjegy használati jogának elnyerésével a vállalkozók környezetvédelmi szempontok szerint is igyekeznek megkülönböztetni áruikat a piacon fellelhető hasonló rendeltetésűektől, hiszen az ökocímke használat felelősségteljes vállalati gondolkodást is jelenti.
Van-e olyan – bárki számára hozzáférhető – adatbázis, amelyben megtalálhatóak a minősített termékek?
Az ökocímke minősítés fontos részét képzi a fogyasztók megbízható tájékoztatása.
A védjeggyel történő visszaélés elkerülése érdekében a védjegy használatára jogosult termékek és gyártók listáját folyamatosan közzé tesszük honlapunkon.
A tanúsítás fontos feladata, hogy az így minősített gyártók termékei visszakereshetőek legyenek bárki számára.
A termékeken feltüntetett ökocímke mellett lévő regisztrációs szám alapján, ez könnyen megtehető.
A Társaságunknál megpályázott és elnyert magyar és az uniós környezetbarát minősítésű termékek a honlapunk „Környezetbarát védjegy” menőpontjában találhatók meg.
A védjegyhasználók listáján a minősített termék megnevezése, regisztrációs száma, a szerződés érvényessége, az adott minősítési feltételrendszer száma, neve és érvényessége is szerepel.
Az Európai Unió „Virág” logóját viselő termékek és gyártóik/forgalmazóik listája az EU ökocímke honlapján érhető el angol nyelven.
Az európai minősítő szervek között ez a visszakereshetőség nagyon fontos hitelességi kritérium, illetve a fogyasztók számára is megnyugtató, ha ezt megtehetik.
A közgondolkodás szerint környezetbarát termékek magasabb árkategóriába tartoznak. Ez valóban így van?
Az ökocímkés termékek nem drágábbak, a többi árucikknél.
Ha mérlegeljük a környezetbarát termékek és szolgáltatások adta előnyöket és a járulékos költségek csökkenését, rájövünk, hogy a környezetkímélő termékek hosszú távon gazdaságosabbak az „átlagos” árucikkeknél.
A termékfejlesztő és gyártó cégek folyamatosan új fejlesztésekkel segítik a fogyasztói igények magasabb szolgáltatási szinten való kielégítését.
Természetesen ezen fejlesztések költségei, a magasabb minőségű termékek anyagköltségei, továbbá a kereskedelem árképzési politikája miatt lehetnek adott termékek magasabban árazottak.
De az ökocímke megszerzése és használata nem eredményez többletköltséget.
A fogyasztó garanciát kap a környezeti kiválóságra, a gyártó és a forgalmazó pedig versenyelőnyt.
Rendelkeznek-e arra vonatkozó információval, hogy a boltok polcaira kerülő áruk hány százaléka a minősített ökotermék?
Az Európai Unión belül, az árucikkek szabad áramlása miatt, hazánkban is szinte minden üzletláncban megtalálhatóak az EU ökocímkével ellátott termékcsoportok, és ugyanezért az Európai Unióban is fellelhetőek a védjegyes magyar gyártású termékek is.
Az EU ökocímke tanúsító-rendszer 1992-ben jött létre, amikor is az Európai Közösség elhatározta, hogy európai szinten létrehoz egy önkéntes minősítési rendszert, amelyben a vásárlók megbízhatnak.
Azóta az ökocímkét elnyert termékek és szolgáltatások száma évről évre növekedett.
2011 végére több mint 1300 ökocímke használati szerződést kötöttek meg, mára az ökocímke több mint 17 000 terméken található meg.
EU ökocímkével jelenleg számos termék és szolgáltatás rendelkezik, az élelmiszerek, italáruk és a gyógyszeripari termékek kivételével.
Az EU ökocímkével rendelkező termékek és szolgáltatások termékcsoportonkénti megoszlásáról többek között elmondható, hogy a háztartás-higiéniai papírok és az általános és szaniterhelyiségek tisztításához használt tisztítószerek csoportja 10-10 százalékot, a beltéri festékek és lakkok 14 százalékot képviselnek.
A legnagyobb termékcsoport a kemény padlóburkolók, több mint 33 százalékkal.
Az egyre nagyobb számban megjelenő ökotermékek milyen hatással vannak a fogyasztók környezettudatos gondolkodására?
Annyiban mindannyian egyetérthetünk, hogy egy egészséges és környezetbarát világban szeretnénk élni, csupán lehetőségeinkben és ismereteinkben vagyunk eltérőek.
Ma már egyre többen ismerik fel az ökocímke védjegyes termékek jelentőségét, így felelősen állíthatjuk, hogy a környezettudatos jövő felé az ökocímkés termékeken át vezet az út.
Vegyünk egy példát éppen az agrárium területéről: az Európai Unió ökocímkéjét elnyert komposzt.
A turai Szelektív Hulladékhasznosító és Környezetvédelmi Kft. zöld növényi hulladékból nyert komposztja 2009-ben megkapta az Európai Unió ökocímke védjegyét.
A cég egy évben 500 tonna kész komposztot állít elő, komposztálási rendszerének kialakítása a lakosság környezettudatos szemléletformálásának jelentős tényezője, még akkor is, ha a kiváló minőségű komposztnak nincs állandó kereslete.
A lakosság és a kertépítők ugyanis idényjelleggel vásárolják vissza a zöld növényi hulladékból nyert komposztot kilónkénti 5 vagy 8 forintos áron.
Elmondhatjuk, hogy a vásárlók környezettudatos gondolkodása nagyon fontos, hiszen döntéseikkel ösztönözhetik arra a gyártókat és a szolgáltatókat, hogy újragondolják a termelési, szolgáltatásnyújtási folyamatot és környezeti szempontból szigorúbb célokat tűzzenek maguk elé.
Ezért is ne sajnáljuk az időt, hogy utánanézzünk a terméknek, a gyártónak, hiszen vásárlóként az egészséges termék, a környezet védelme mellett vagy ellen dönthetünk.
Ahogy a népi bölcselet tartja, menj világgá, majd gyere haza, és valósítsd meg itthon, amit külföldön láttál.
A fogyasztók környezettudatos gondolkodása pedig egy olyan példa, aminek elsajátításához nem kell messzire mennünk.
A környező, szomszédos országokban – pl. Ausztriában – ugyanis már mindennapos, hogy a fogyasztók olyan szolgáltatásokra, és olyan termékekre vágynak, amelyekkel kevésbé terhelik a környezetüket.
Ez a fajta közgondolkodás reményeink szerint hamarosan Magyarországon is általános lesz.
Milyen módon juthat egy vállalkozás – az adott terméke vonatkozásában – védjegy használati joghoz?
A pályázat mindenki számára, így a hazai gyártók és forgalmazók számára is nyilvános és önkéntes.
Pályázni lehet bármely termékkel, csomagolással, vagy szolgáltatással az étel- és italáruk, illetve a gyógyszerek, gyógyászati áruk termékcsoport kivétel.
A pályázatot olyan termékekre lehet benyújtani, amelyekre kidolgozott, érvényes feltételrendszer van.
Ezek listája a honlapunkon megtalálható. Ha egy termékcsoportra nincs kidolgozott feltételrendszer, javasolni lehet bármilyen új termékcsoportra vonatkozó minősítési feltételrendszer meghatározását.
Minden érdeklődőnek szakmai segítséget nyújtunk a pályázati dokumentáció előkészítésében, a szükséges információk eljuttatásában.
Amennyiben kérdésük lenne, bizalommal keressenek bennünket a személyesen, telefonon vagy e-mailben.
Optimális esetben mennyi a várakozási idő – a pályázat benyújtásától a védjegyhasználatra jogosulttá válásig – egy vállalkozás számára?
Esete válogatja, általában egy-három hónap, attól függően, hogy milyen termékre, szolgáltatásra nyújtja be egy vállalkozás a pályázatát.
Ez egy több lépcsős folyamat, amennyiben a termékcsoportnak van érvényes minősítési feltételrendszere és a pályázó termékének minősítéséhez minden szükséges dokumentumot beszolgáltat, az elbírálás időszaka lerövidül.
De ha a Társaságnak új feltételrendszert kell kidolgoznia, természetesen a várakozási idő is hosszabb lesz, hiszen ennek is megvan a maga ügymenete.
A javaslatokat a Társaság az Értékelő és Minősítő Bizottság elé terjeszti, annak támogatása esetén a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. elkészíti a háttérismertető szakértői értékeléssel alátámasztott minősítési feltételrendszer tervezetet, és azt jóváhagyásra a bizottság elé terjeszti.
Az új feltételrendszer érvénybe lépése az Értékelő és Minősítő Bizottság jóváhagyása után történik, majd ezt követően nyújthatja be a vállalkozó a pályázatát.
Milyen költségekkel kell számolniuk a védjegy használati jogra pályázóknak?
Az Európai ökocímke és a magyar „Környezetbarát Termék” védjegy költségei eltérőek, ezért minden érdeklődőnek azt javasoljuk, hogy a pontos információért forduljon bizalommal Társaságunk munkatársaihoz.
Ez a költség azonban egy vállalat számára könnyen vállalható.
Melyek a leggyakoribb hibák a pályázati anyagokban?
A pályázati anyagok e-mailen vagy papíron érkeznek be Társaságunk irodájába.
Optimális esetben a dokumentáció egy csomagban, hiánytalanul kerül a szakértő elé, aki megkezdheti az értékelést.
Gyakori azonban, hogy a pályázati dokumentációt nem minden oldalon kitöltve, vagy egyes mellékletek nélkül küldik el a pályázók.
Ez lelassítja az értékelési munkát, ilyenkor a Társaság hiánypótlást kér be.
Az EU ökocímke pályázati anyaga és a magyar „Környezetbarát Termék” védjegy pályázati űrlap a honlapunkon elérhető, emellett számos hasznos információt lehet találni az ökocímkére és a pályázati feltételekre vonatkozóan, érdemes ezeket előre áttanulmányozni, hogy a későbbi keserű meglepetések elkerülhetőek legyenek.
Milyen időtartamra lehet megszerezni a védjegy használati jogot?
A védjegyhasználati jogot maximum 3-5 évre lehet megszerezni, a végső döntést bizottsági ülésen hozzák meg a szakértők.
Korlátozó tényező lehet, ha az adott termék vagy szolgáltatás csoport feltételrendszerének érvényessége időközben lejár, ebben az esetben a védjegy használati jogot csak addig az érvényességi dátumig kaphatja meg a pályázó.
Amennyiben a feltételrendszer érvényességét meghosszabbítják, írásban kérelmezni lehet a védjegyhasználati jog meghosszabbítását, amelyet Társaságunk bírál el.
Ki és milyen gyakorisággal ellenőrzi azt, hogy folyamatosan teljesülnek-e jogosultnál a védjegyhasználat feltételei?
Első körben a benyújtott pályázati dokumentáció értékelése folyamán végez a Társaság helyszíni szemlét, ahol felméri a gyártástechnológia körülményeit, és beszélgetést folytat az ökocímkével kapcsolatos tudnivalókról.
Ekkor dokumentumok bekérésére is sor kerülhet. A későbbiekben a Társaság ugyancsak végezhet ellenőrzést a védjegyhasználó cégnél, amennyiben azt szükségesnek látja.
Környezetbarát Termék Nonprofit Kft.
1027 Budapest, Lipthay u. 5. www.okocimke.hu | www.eco-label.com Tel.: 06-1 336-1246 |