Öt hajótulajdonost vádolnak a mezőgazdasági károkért

Hivatalosan már 1 milliárd dollárnál (durván 320 milliárd forintnál) jár a brazil mezőgazdaság vesztesége, miután a világba szállítandó agrár-exportcikkek nem tudnak kihajózni a dél-amerikai óriás kikötőiből. A hajók többsége ugyanis 5 monopólium kezében van – és van még egy gyógyíthatatlan probléma.

 

kikötő, konténer kamion

 

Jó kilátások, katasztrofális károk

A szállítások elmaradásáért járó büntetéseket még nem is számolva, máris elérte az 1 milliárd dollárt a brazil mezőgazdaság vesztesége. Az ok: konténerhiány miatt nem lehetett szállítani.  A baromfi-, tojás- és sertéshús-export esetében januártól júliusig elérte a 440 millió, a kávéágazatban tavasz után 500 millió, a dohányexportban 170 millió dollár jött össze, és az elemzések messze további hatásokkal számolnak. Ez azért is fájdalmas a braziloknak, mert idén új baromfitermelési rekordokat vártak, sőt, a tojás és a sertéshús termelési kilátásai jók.

 

Monopóliumok a tengereken

A brazil mezőgazdasági exportőrök élesen nekimentek a tengeri szállítási rendszerek, érdekkörök koncentrációjának. A sajtó tudósítása szerint arra hivatkoznak, hogy öt hajótulajdonos birtokolja a világpiac 65 százalékát. Ezek pedig brazil szempontból kedvezőtlen útvonalválasztásaikkal a brazil áruk áramlását akadályozzák, lassítják. A Brazilian Association of Animal Protein (Brazil Állatifehérje Szövetség) szerint a probléma már az állatoknak szánt takarmányok, például vitaminok és aminosavak importját is érinti. A logisztikai anomálián túl ugyanis az is akadályozza a folyamatokat, hogy míg korábban 2000, addig ma 6-szorosába, 12 ezer dollárba kerül a konténerenkénti szállítási költség.

 


Kapcsolódó hírek