fbpx

Technikától – Technikáig | Szeptember

Írta: Szerkesztőség - 2014 szeptember 23.

Michelin AxioBib, MegaXBib és MachXBib: a „sikermodell” gumiabroncsok

A francia Michelin fivérek ötleteként a „Bibendum”, a gumiabroncsokból megalkotott „gumiemberke” figurája először az 1894. évi Lyon-i világkiállításon tűnt fel, világkarrierje viszont azóta is töretlen. A Michelin ?cégbirodalom? földünk két legnagyobb gumiabroncs-gyártójának egyike, és mellette a BF Goodrich, Kleber, Tigar, Riken, Taurus, Kormoran és Uniroyal márkák tulajdonosa is. A kiemelkedően jó ár-érték arány tapasztalható a Michelin AxioBib, MegaXBib és MachXBib gumiabroncsok három új változatánál is.
Michelin AxioBib, MegaXBib és MachXBib: a ?sikermodell? gumiabroncsok
A Michelin AxioBib gumiabroncsok, mostantól a keresett IF 650/60 R34 méretben is elérhetők. A nagyteljesítményű traktorok első tengelyén használható gumiabroncsok, az extrém terhelhetőséget alacsony belső légnyomással kombinálva ideálisan társíthatók a hátsó tengelyen alkalmazott IF 710/75 R42 vagy IF 900/60 R42 méretű gumikkal. A MegaXBib 1050/50 R32 gumiabroncsok az önjáró betakarító gépeken, cukorrépa kombájnokon és hígtrágya tartálykocsikon egészen 9 tonnáig terhelhetők (hordképességi indexük: 184), ami az azonos méretű elődjeikhez képest 1,5 tonnával nagyobb terhelhetőséget jelent! A Michelin mérnökeinek ehhez a MegaXBib szövetvázát acélövekkel kellett megerősíteniük. Így vált lehetővé az, hogy maximális terhelésnél a belső légnyomás egészen 3,8 bar értékig növelhető, viszont szántóföldön, a talaj kímélése – tömörödésének csökkentése – érdekében akár 1,0 bar értékű nyomásra is lecsökkenthető. A MachXBib – a nagyteljesítményű traktorok gumiabroncsa – szintén új „arculattal” jelent meg. A 168-as hordképességi indexszel jellemzett, egészen 5,6 tonnáig terhelhető 900/50 R42 méretű modell újabban már „D” sebességjelzésű. Ezzel rendkívül nagy forgatónyomaték, azaz vonóerő átvitelére képes, és a sokoldalú gumiabronccsal közúton most már akár 65 km/h sebességgel is lehet közlekedni.
A Michelin, a Taurus 1996. évi privatizálása óta Budapesten is gyártott gumiabroncsokat. Ez az üzem a tervek szerint 2015 közepén bezár, azonban a cég hosszú távon Magyarországon marad. A nyíregyházi gyára, a váci logisztikai bázisa, valamint az alapanyag-kereskedelemmel foglalkozó stratégiai egysége Tuzséron továbbra is megbízhatóan szolgálja mezőgazdasági ügyfeleit.

Horsch Leeb GS és PT 330 nagyteljesítményű permetezőgépek

A német Horsch Leeb GS vontatott és PT magajáró, 12-36 m munkaszélességű, 6.000-7.000 és 8.000 literes permetlétartállyal felszerelhető permetezőgépei az idei, angol Cereals 2014 szántóföldi gépbemutatón is sikerrel szerepeltek. A permetezőgépeken alkalmazott szórókeret már a hannoveri Agritechnica kiállításra akkreditált német szakújságírók egybehangzó véleménye szerint elnyerte a „2014. év Gépe” kitüntető címet. Miért? A kezelendő állomány közvetlen közelében vezetett fúvókák permetködének elsodródása ugyanis nagy munkasebesség mellett is kismértékű, ezáltal a szél és a termikus áramlás elsodró hatása minimális. Ehhez természetesen tökéletes talajkövetésű, szenzorvezérlésű szórókeret szükséges. A Distance-Control, Boom-Control és a Boom-Control plus rendszereik aktív megvezetéssel biztosítják a célfelület feletti lehető legjobb szinttartást egészen nagy munkaszélesség és egyenetlen talajfelszín esetén is. A PT 330 önjáró gépen és a vontatott GS gépen is pneumatikus a vezérlés. A szabadon kilengő, mégis jól csillapított, aktív keretfelfüggesztés az azt hordozó permetezőgéptől teljesen függetlenül, a saját súlypontjában van felfüggesztve.
Horsch Leeb GS és PT 330 nagyteljesítményű permetezőgépek
Szinttartását valós idejű giroszkópikus vezérléssel oldották meg két munkahenger mozgató, majd fékező hatása révén, a proporcionális vezérlő szelepek legújabb, rendkívül gyors beavatkozásra képes generációjának lehetőségeit kihasználva. A (permetezendő) területhez igazodáskor az egyik munkahenger pontosan kiszámított úthosszon hat egy rugalmas elemre, amely a keretet elfordítja. A kívánt helyzet elérése előtt röviddel azonban, az ellenoldali ütközőre ható másik munkahenger a keret mozgását lefékezi. Állítás közben az aktív munkahengerek helyzetét folyamatosan méri és szabályozza a rendszer, ezért a keret ilyenkor sem lenghet be. A kanyarban fellépő centrifugális erő sincs hatással a szórókeret helyzetére. Így vált lehetővé az a technikai fejlesztés, hogy az akár 30 km/h munkasebességgel permetező magajáró gép szórókeretén elhelyezett fúvókák egymástól 25 cm távolságban és a célfelület felett csupán 30 cm magasságban dolgozzanak! Az erőzáró csatlakozásokkal ellátott szórókeret acélból készül, és a Horsch Leeb GS típusú, vontatott gépeknél a paralelogramma felfüggesztés dacára egészen közel helyezkedik el a hátsó tengelyhez. A vontatott GS gépek rendkívüli stabilitását a váz felső éle alatti szintben levő 1.000 liter permetlé mennyiség is fokozza, mozgékonyságukat és a fordulókban az automatikus fogásváltást a hidraulikus tengelycsonk-kormányzás teszi lehetővé. A vontatott Horsch Leeb GS gépek permetlé tartályai hosszú élettartamú, rozsdamentes acélból készülnek, könnyen tisztíthatók. A kiszorítás elvén végzett gyors tisztítás ezen felül még kevesebb vizet is igényel. Centrifugál szivattyújuk – a csekély kopás mellett – még hosszú élettartamú, üzembiztos működést biztosít. A permetlé feltöltése 1.000 l/min szállítási teljesítménnyel végezhető. A tisztavizes tartály befogadóképessége 530 liter. A permetezés-vezérlő automatika hatékonyságának növeléséhez a lehető legrövidebbre szabott permetlé-vezetékek is hozzájárulnak.

Versatile Delta Track erőgépek gumihevederes járószerkezettel

A Versatile AG – Kanada egyetlen traktorgyártó vállalata – az elmúlt év nyarán mutatta be új „traktoróriásait”, a 4WD Delta Track 450, 500 és 550 típusjelű modelleket. Ezek az erőgépek az eddigi kerekes járószerkezettel rendelkező HHT 4WD típusok új, összkerék hajtású, ?darázsderék? kormányozású, derékcsuklós vázszerkezetű, tengelyenként a Delta Track (háromszög alakú) gumihevederes járószerkezettel ellátott változatai. Kettős (bogie), hevederes futóműveik kiegyenlített ?talajfelfekvést? tesznek lehetővé. A kéttengelyes, négy járószerkezeti lehajtású erőgépek nagyátmérőjű, acélöntvényű lánckerekei – a himbás felfüggesztésű, szabadonfutós hevedermegvezető kerekek és görgők segítségével – hajtják meg a poliuretán bevonattal megerősített gumihevederes járószerkezeteket. A gumihevederes járószerkezetek 30 vagy 36 coll-os (76,2, ill. 91,4 cm) szélességekben választhatók meg.
Versatile Delta Track erőgépek gumihevederes járószerkezettel
A traktorok erőforrásai Cummins QSX 15 típusú, 6-hengeres, 15 liter hengerűrtartalmú, (változtatható geometriájú) turbófeltöltésű dízelmotorok. A 450-500-550 LE névleges (500-550-591 LE maximális) teljesítményű traktormotorok az EGR (kipufogógáz-visszavezetés) és a DPF (dízelrészecske-szűrés) alkalmazásával – a karbamid alapú kipufogógáz-kezelése nélkül – az amerikai EPA Tier 4 interim (az EU Stage III B-nek megfelelő) károsanyag-kibocsátási normatívákat teljesítik. A lehajtás (hajtásátvitel) a motorokról CAT TA22 típusú, terhelés alatt kapcsolható, 16 előre/4 hátra sebességfokozatú Powershift váltóművön keresztül jut el a tengelyvégeken rögzített meghajtó lánckerekekre, majd onnan a gumihevederes járószerkezetekre. Az erőgépek nagyteljesítményű hidraulika szivattyúja Load Sensing rendszerű, 220 l/min folyadékszállítással, a Delta Track traktorok utazási végsebessége akár 35 km/h is lehet. A gépek (megválasztható) nagyméretű, HQ vagy Deluxe kivitelű vezetőfülkéje a gépkezelők maximális kényelme mellett, a jobb oldali kartámasz-konzolba integrált kezelőelemekkel optimális munkavégzési körülményeket garantál.

ÚJDONSÁG TÉRKÉP

A technikák?fejlesztése, a piacon maradás érdekének szempontjából sohasem állhat meg. Az előzőkben bemutatott, és a hazai gyakorlatban már jól ismert cégek gépfejlesztései mellett néhány olyan mezőgépgyártót is felvázolunk, amelyeknek gyártmányai a hazai gazdálkodók előtt csak részben, vagy talán nem is ismertek.
Saphir Maschinenbau GmbH, Bockel (Németország): Széles termékskálával rendelkező, vegyes profilú mezőgazdasági gépgyártó vállalat. A gyártmányok közül legjelentősebbek a különböző talajművelő gépek (mélylazítók, szántóföldi kultivátorok, tárcsás boronák, hengerek, stb.) és a homlok-/teleszkópos rakodókra kapcsolható különféle munkaeszközök. Ezek mellett tárcsás fűkaszáik, rétboronáik és seprőgépeik is vannak. (www.saphir-maschinenbau.de)
Josef Brettmeister Metall- und Fahrzeugbau, Kühbach (Németország): Egy vegyes mezőgazdasági profilú, gép- és alkatrész gyártói/beszállítói családi vállalkozás. Érdekesebb gyártmányok: traktorra kapcsolható cukorrépaprizma felszedő-tisztító-rakodó gép, szemes termények és gyökgumósok betakarításakor használható átrakó-kocsik, földmunkagépekre szerelhető ároknyitó-kábelfektetők, erdészeti rönkkitermelők, stb. (www.brettmeister.de)
MDB Technology Srl., Lanciano (Olaszország): Két- vagy háromtengelyes, gumihevederes-/kerekes járószerkezetű (saját 2-hengeres, 25 LE-s dízelmotoros) távirányítású (Green Climber) mezőgazdasági és erdészeti mulcsozó robotokat, ipari (acél) csőköteg szállítókat, építőipari kistargoncákat (Jumbo Green/Yellow/Track) és ezekre szerelhető emelő eszközöket gyártanak. A gyártmánypalettát ipari mosóberendezések egészítik ki. (www.mdbsrl.com)
Christian Schachtner Fahzeug- und Gerätetechnik, Ludwigsburg (Németország): A parcellapermetező gépek gyártására szakosodott mezőgazdasági vállalkozás. Permetezőiket a quad-okra is adaptálják („Grizzly”). Az alapgépekre maximum 3 m széles, ~2,4 m magasságig mozgatható szórókeretek vagy axiálventilátoros ültetvénypermetezők (3 méter magasságig, 12.000 m3/h légszállítással) szerelhetők fel.(Bővebb információk: [email protected])