2009-ben nemcsak a magasabb nyersanyagköltségekkel, hanem a negatív valutaingadozások okozta nehézségekkel is szembe kellett néznie a mezőgazdasági szektornak. A világ egyik vezető agrárvállalata, a Syngenta sikerrel vette az akadályokat, ugyan a bevétel számszerűen nem változott jelentősen, az összetétele arányaiban eltolódott: míg a növényvédőszerek eladásában minimális csökkenés (-2 százalék) volt tapasztalható, a vetőmagok eladásai 13 százalékkal növekedtek. – hangzott el a Syngenta évkezdő sajtótájékoztatóján.
A világválság kezdetén
Az elmúlt évben a hazai mezőgazdasági ágazatnak rengeteg kihívással kellett szembenéznie: a folyamatosan csökkenő felvásárlási árak és a szigorodó gazdasági feltételek jelentősen megnehezítették a gazdák helyzetét.
Az elhúzódó aszály pedig önmagában megközelítőleg 3,5 milliárd forinttal csökkentette a növényvédő szerek piacát.
Hazánk a válság következtében valamivel a 2008-as eredmény alatt teljesített .
A magyarországi Syngenta 2009-es árbevétele mintegy 38,9 milliárd forintra tehető, melynek nagyobbik hányada, 58 százalék, a növényvédőszer-eladásokból, a maradék 42 százalék pedig a vetőmag-értékesítésből származik.
Rugalmas vevőközpontú szemléletének köszönhetően a Syngenta Növényvédelmi Kft. csökkenő árbevétele ellenére megtartotta piacvezető pozícióját (a Kleffmann & Partner Kft. adatai alapján 31,6%-os piaci részesedéssel).
A legeredményesebb területek a növényvédelemben a tavalyi év során a kukorica gyomirtás és talajfertőtlenítés, a csávázás, illetve az olajos növények védelme voltak.
Idei kilátások
Várhatóan az idei év is sok megpróbáltatást tartogat a gazdák számára, úgy mint a lassan élénkülő piac, a magasan induló raktárkészletek, az alacsony felvásárlási árak és a finanszírozási problémák.
Ebben a kiélezett helyzetben óriási felelősség hárul a növényvédő szereket gyártó és forgalmazó cégekre:
„A hazánkban idén 10. évfordulóját ünneplő Syngenta mindent megtesz annak érdekében, hogy magas terméshozamot és kiváló minőségű árut biztosító megoldásokat kínáljon a termelők számára.
Partnereink termékeinkbe vetett bizalmát jól tükrözik az elmúlt évben a válság ellenére elért eredményeink.
Idén az igények komplex kielégítése érdekében növényvédőszer-csomagokkal, valamint a Syngenta Seeds-szel közösen összeállított vetőmag és növényvédőszer-csomagajánlatokkal is megjelenünk a piacon, amelyek lehetővé teszik, hogy a gazdák jelentős kedvezménnyel jussanak hozzá a termelési input anyagokhoz” – fűzte hozzá az idei tervet illetően Tímár András marketingigazgató.
Növényvédő szerek fenntartható használata
A vonatkozó EU-s irányelv célja, hogy egyre biztonságosabb növényvédő szerek maradjanak meg felhasználásra.
Ezeknek a normáknak csak a folyamatosan kutató és fejlesztő vállalatok termékei lesznek képesek megfelelni.
A Syngenta évente több mint 2 millió dollárt fordít kutatásra és fejlesztésre, emellett számos környezet- és természetvédelmi programot folytat a fenntartható mezőgazdaság érdekében.
Hazánkban ezek közül két talaj- és vízvédelmi, valamint egy méhlegelő program zajlik jelenleg. – hallhattuk Pecze Rozáliától, a Syngenta fejlesztési igazgatójától.
Napjainkban a mezőgazdaságra vár az az óriási feladat, hogy a fokozódó élelmiszerigény és a növekvő mezőgazdasági eredetű energia-alapanyag kereslet miatt növelje a világ mezőgazdasági termelését.
Ez a termelés intenzitásának további fokozását vonja maga után, amelyet azonban úgy kell megvalósítani, hogy közben a természet és környezet értékeit fenntartsuk, s lehetőleg teret adjunk a biodiverzitás fejlődésének.
A Syngentának több olyan környezetvédelmi programja is folyik, amelyek keresik a lehetőségeket, hogy a mezőgazdálkodás során az olyan természeti erőforrások, mint a talaj, a víz, vagy a természetes növénytársulások és állatvilág fennmaradjanak.
Ilyen programok a SOWAP, a MARGINS, valamint a Beporzó projekt.
A programok célja nemcsak példát mutatni a közép-kelet európai térségben, hanem egyben új műveléstechnológiák fejlesztése a gazdálkodók számára.
Adománylavina
A Syngenta és a Magyar Élelmiszerbank tavaly második alkalommal rendezte meg közös jótékonysági programját, az Adománylavinát.
Az akció eredményeképpen közel 30 millió forint értékű élelmiszer-adomány gyűlt össze a Magyar Élelmiszerbank Egyesület raktárában.
A program lényege, hogy összefogva a termelés és feldolgozás egyes fázisaiban tevékenykedőket, mindenkitől a szakértelme legjavát és segítő szándékát összegyűjtve kiváló élelmiszerekkel látja el a szükséget szenvedőket.
Így minden résztvevőnek csak azzal kell foglalkoznia, amihez igazán ért, csak azt kell felajánlania, amit egyébként is termel.
Az Adománylavina lényege, hogy ha sorban mindenki elvégzi a maga feladatát, a kezdeti adomány értéke egyre nő.
A „lavinát” a Syngenta indítja el, 2009-ben 10 millió forint értékben növényvédő szert, a 2 millió forint értékben vetőmagot biztosított a programban résztvevő termelők számára, akik cserébe napraforgót, búzát, kukoricát és burgonyát ajánlottak fel.
Ezekből a mezőgazdasági termékekből az élelmiszeripari vállalatok lisztet, tésztát, étolajat, kukoricakonzervet és – a gyerekek örömére – müzliszeletet és csokoládés gabonapelyhet készítettek.
A tavalyi évben a „lavina” végül 30 millió forint értékűre nőtt, amely összesen 94 tonna élelmiszert jelentett.
2010-ben a közös akció új elemmel egészül ki: a Syngenta és a Magyar Élelmiszerbank egy pályázatot ír ki közösen önkormányzatok részére, amelynek keretében a kiválasztott szervezetek zöldség-vetőmagokból és zöldséghez használható növényvédő szerekből álló támogatásban részesülnek.
A pályázok feladata a kapott anyagok segítségével élelmiszerek előállítása, és a megtermelt élelmiszer rászorulókhoz történő eljuttatása.