Karbantartás fogalma alatt azokat az előre megtervezett műveletek elvégzését értjük, amelyekkel a traktor idő előtt bekövetkező meghibásodásai, üzemzavarai megelőzhetők vagy megszüntethetők, és az erőgép számára kedvező üzemi feltételek teremthetők. A karbantartás és javítás határát nehéz egyértelműen megjelölni. A karbantartások keretében is végezhetők kisebb javítások és a javítás közben is végeznek karbantartást.
Kezelési és karbantartási ismereteket tartalmazó több száz oldalas könyvet (vagy az információt hordozó DVD-t, pendrive-t) a traktorgyártó, a traktorforgalmazó az erőgéphez csatolja. A megvásárolt traktorra vonatkozó ismereteket nem elég elolvasni, hanem azokat készség szinten illő elsajátítani. A modern univerzális traktor, drága összetett műszaki alkotás, a hagyományos mechanikai szerkezetek mellett igen fejlett elektronikai, számítástechnikai, irányítástechnikai stb. megoldásokkal is rendelkezik. Az üzemeltetéshez új üzemanyagok, segédanyagok (pl. AdBlue) alkalmazására van szükség. A traktor kezelési és karbantartási ismeretei szakmai tanfolyamokon sajátíthatók el legkönnyebben. Több gyártó, termékét csak az után adja át a felhasználónak, ha a gépkezelési és karbantartási gyári alaptanfolyamot sikeresen elvégezte. A tanfolyam ára rendszerint benne van a traktor vétel árában.
A karbantartási folyamatok általában azokat a többnyire ciklikusan ismétlődő tisztítási, gépápolási (szűrőcsere, kenési feladat), ellenőrzési, beállítási és hibaelhárítási stb. műveleteket ölelik fel, amelyek nagyobb szerelést nem igényelnek. A karbantartás feladatkörébe tartozhat bizonyos műszaki diagnosztikai vizsgálatok elvégzése és az elektronikus szabályzó, vezérlő rendszerek működésének ellenőrzése is.
Karbantartási időközök: Bizonyos műveleteket a traktor leállásakor, míg másokat bizonyos idő eltelte után kell elvégezni. A szokásos karbantartási időközöket általában a gép teljesített munkaóráihoz kapcsolják. A traktor igénybevételének nagyságát is figyelembe vevő karbantartási időközök pl. az elfogyasztott hajtóanyag mennyiségéhez is köthetők.
A karbantartási időközöket a munka és a környezeti körülmények befolyásolhatják. Kedvezőtlen munkakörülmények (nagy és állandó terhelés, nedves, sáros, homokos, poros helyen végzett munka, nem megfelelő minőségű üzemanyag stb.) esetén a karbantartási időközök rövidülnek.
Biztonsági előírások, amelyeket az adott típusú traktorral végzett karbantartási műveletek során be kell tartani a „kezelési és karbantartási dokumentum”-ban megtalálhatók. Általános alapelv, hogy tilos a járó motorú traktoron bármilyen ellenőrzést, kenést, karbantartást vagy beállítást végezni. A balesetek elkerülése végett a karbantartó tegye zsebre a gyújtáskulcsot. Célszerű megvárni míg a motor meleg részei lehűlnek. A nagyfeszültségű (pl. 230 Voltos) villamos energiát is szolgáltató traktornál előírás szerint áramtalanítani szükséges.
1. ábra Vizes magasnyomású tisztítás
Tisztítás a leggyakoribb karbantartási művelet, amely hideg- vagy meleg vizes magasnyomású mosóberendezés alkalmazásával végezhető el (1. ábra). A traktor sérüléseinek megelőzése érdekében 1 m-nél közelebbről, 120 bar nyomásnál és 50 oC-nál magasabb hőfokú vízzel nem szabad mosni. A hűtőrendszer egységeit, a vonófej csapot, csapágyazásokat és villamos, elektronikai egységeket tilos nagynyomású mosóval tisztítani.
Üzemanyag feltöltés igen gyakori művelete is a karbantartáshoz tartozik. Ha a traktor üzemeltetéséhez AdBlue katalizátor segédanyag szükséges, akkor ennek tankolását kell először elvégezni. Az AdBlue kék színű tanksapkája (2. ábra) és a környezete gondosan megtisztítása után tiszta kézzel kell a tanksapkát kicsavarni, majd azt tiszta helyre tenni. A szükséges AdBlue mennyiségének betöltése, majd a kék tanksapka gondos becsavarása után szabad a gázolaj és egyéb anyagok feltöltését megkezdei, elvégezni. Az AdBlue tankba még nyomokban sem szabad, hogy idegen anyag kerüljön, mert ellenkező esetben az AdBlue-adagoló rendszer rövid időn belül meg fog hibásodni.
2. ábra Üzemanyag tartályok tanksapkái 1. AdBlue tanksapka; 2. Gázolaj tanksapka
A gázolaj tankolása közelében tilos a dohányzás. A tanksapka és környékének megtisztítása után a napi munkavégzést befejezve célszerű a tartályt tele tankolni, hogy ezzel elkerüljük a levegőben lévő víz éjszakai kondenzálódását.
Karbantartási fokozat
A karbantartási műveletek elvégzésének gyakoriságát és munkaigényességét jelöli meg. Az alacsonyabb fokozatú karbantartásokat általában a gépkezelő végzi el, de a magasabb fokozatok elvégzéséhez már nagyobb előkészület, felkészültség, speciális szerszám, mérőeszköz vagy műszer szükséges.
A magasabb fokozatok az alacsonyabb fokozatok műveleteit is magukban foglalják. A karbantartási fokozati rendszer megkülönböztet: napi, időszakos és általános karbantartást.
Napi karbantartáshoz tartoznak azokat a műveleteket, amelyek elvégzését 4-10 óránkét ír elő a karbantartási utasítás. Ezek általában tisztítási, kenési és ellenőrzési műveletek. Közülük a legfontosabbak a következők:
Motorindítás előtt: a traktor külső szemrevételezése (gumiköpenyek állapota, lazult alkatrészek); a motorolaj és a hűtőfolyadék szint ellenőrzése, után töltése; a hajtóanyagszűrő üledékfogó pohárban (ha van ilyen) a tisztaság ellenőrzése; a ventillátor- és a generátorszíj feszességének ellenőrzése; a kijelölt zsirzóhelyek zsírzása.
Motorindítás után: a motorműködés ellenőrzése a műszerfalon lévő kijelzőkkel; melegítés üresjáratnál magasabb fordulatszámon, majd kis terheléssel az üzemi hőfok eléréséig; a fék, a kormány, a fény- és hangjelző berendezések, valamint a hidraulika, erőleadó tengely működésének ellenőrzése.
Munkaközi szünetekben: a gép körüljárása és alapos szemrevételezése; a kapcsolóelemek és a rudazatok rögzítettségének ellenőrzése; a hidraulikus csővezetékek és az erőleadó tengely bekötésének ellenőrzése.
3. ábra Hűtőtömbök tisztítása levegő fuvattatásával
A munka befejezésekor: a gép megtisztítása portól, sártól és egyéb szennyeződéstől; üzemanyag tankolás elvégzése. A hűtőtömbök tisztítását is célszerű elvégezni, maximum 6 bar nyomású levegő fuvattatásával (3. ábra).
4. ábra Modern traktoron alkalmazott szűrök karbantartási ciklusideje
Időszakos karbantartási fokozat
Ide tartoznak azok a munkák, amelyeket 50-100 és 250-500 üzemóránként írnak elő és melyek ütemezése kéthetente, kéthavonta aktuális. Ide tartozó főbb műveletek: a hajtóanyag ellátó rendszer működésének ellenőrzése; a kenőolaj és szűrőcsere (lásd a 4. ábrát); az utánzsírzások elvégzése; a kezelőszerveket működtetve (kormány, tengelykapcsoló pedál, fék, hidraulika stb.) helyes beállításuk ellenőrzése, utánállításuk elvégzése; a kipufogógáz utókezelő rendszerének ellenőrzése; az akkumulátor és villamos hálózat átvizsgálása, javítása; a fülke klímaberendezésének átvizsgálása; a csőcsatlakozások ellenőrzése, szivárgások megszüntetése. Egyes kenőolajszűrök cseréjénél pl. motor olajszűrőnél fel kell az új szűrőbetétet kenőolajjal tölteni, beszerelés előtt (5. ábra).
5. ábra Motorolaj-szűrő cseréje
Általános karbantartás
Az általános karbantartás műveleteinek elvégzését negyedéves időszak (1000÷1500 üzemóra teljesítése) után írják elő. Ilyenkor végezzük el a gép általános átvizsgálása mellett szükségessé váló kisebb javításokat is. Ezt a tevékenységet ajánlatos jól felszerelt javítóműhelyben végezni, elvégzendő fő műveletek a következők.
Ápolási műveletek: a traktort gondosan meg kell tisztítani; a kenőolajat minden térből le kell engedni, a tereket átmosni; minden szűrőt ki kell cserélni, ha lehet kitisztítani; a hajtóanyag-ellátó rendszer teljes tisztítása; a motor hűtőterének vízkőtelenítése vagy a fagyálló folyadék cseréje, ha télen szükséges.
Ellenőrzési és beállítási műveletek: a motor ellenőrzése; a szelep hézagok beállítása; az adagolószivattyú és a porlasztók ellenőrzése, ha lehet beállítása; a generátor és az indítómotor ellenőrzése; a tengelykapcsoló kitisztítása és beállítása;
az erőátviteli és futómű rendszer ellenőrzése; a kormánymű, a kerékösszetartás ellenőrzése, beállítása; a fékrendszer ellenőrzése és ha szükséges a fékbetétek cseréje;
lánctalpas traktornál a kormánykapcsolókat kell ellenőrizni és beállítani, ha szükséges fel kell cserélni a bal és jobb oldali láncokat.
A karbantartás végeztével a traktort minden sebességfokozatban rövid ideig járatni kell. A járatáskor észlelt hibákat ki kell javítani, és ezek után ajánlatos a napi karbantartási műveleteket elvégezni.
6. ábra John Deere traktor vizsgálata célműszerrel
7. ábra Massey Ferguson traktor vizsgálata laptoppal
Műszeres vizsgálatokkal elősegített karbantartás
A mai modern traktoron a karbantartási fokozatokban előírt műveletek kijelölésére elektronikus műszeres vizsgálatokat kell elvégezni. A műszeres vizsgálat célja a motor és egyéb szerkezeti egységek műszaki állapotának megbontás nélküli meghatározása, az elektronikus vezérlő és szabályozó rendszerek vizsgálata, beállítása.
A külső vizsgálatokat célműszerrel (6. ábra) vagy laptophoz csatlakoztatott jelátalakítóval és célprogram alkalmazásával végzik (7. ábra). Az ilyen műszeres vizsgálatok bevezetésének előnyei, hogy a műszerek jelzése alapján elhagyható a szerkezeti egységek felesleges megbontása, az időben elvégzett karbantartási munkákkal növekszik a gép élettartama.
A fejlődés a vezető fülkéből folyamatosan elvégezhető vizsgálatok irányába halad. A fedélzeti számítógép a CAN-BUSZ adatátvivő rendszerén keresztül figyeli a traktor szerkezeti részeinél elhelyezett szenzorok jeleit, ha a normálistól eltérő értéket észlel, azt a vezetőnek kijelzi. Az ISO-BUSZ rendszeren keresztül a munkagép beállítási és szerkezeti hibáiról is jelzést küld a traktoros felé. A vezető külön is rákérdezhet az egyes szerkezetek állapotára, azok beállítására és ezt a vezetőfülkéből meg is változtathatja.
Dr. Varga Vilmos
SZIE, Gépészmérnöki Kar,
Járműtechnika Tanszék, Gödöllő