fbpx

Traktorok karbantartása

Írta: Szerkesztőség - 2014 október 13.

Karbantartás fogalma alatt azokat az előre megtervezett műveletek elvégzését értjük, amelyekkel a traktor idő előtt bekövetkező meghibásodásai, üzemzavarai megelőzhetők vagy megszüntethetők, és az erőgép számára kedvező üzemi feltételek teremthetők. A karbantartás és javítás határát nehéz egyértelműen megjelölni. A karbantartások keretében is végezhetők kisebb javítások és a javítás közben is végeznek karbantartást.

Kezelési és karbantartási ismereteket tartalmazó több száz oldalas könyvet (vagy az információt hordozó DVD-t, pendrive-t) a traktorgyártó, a traktorforgalmazó az erőgéphez csatolja. A megvásárolt traktorra vonatkozó ismereteket nem elég elolvasni, hanem azokat készség szinten illő elsajátítani. A modern univerzális traktor, drága összetett műszaki alkotás, a hagyományos mechanikai szerkezetek mellett igen fejlett elektronikai, számítástechnikai, irányítástechnikai stb. megoldásokkal is rendelkezik. Az üzemeltetéshez új üzemanyagok, segédanyagok (pl. AdBlue) alkalmazására van szükség. A traktor kezelési és karbantartási ismeretei szakmai tanfolyamokon sajátíthatók el legkönnyebben. Több gyártó, termékét csak az után adja át a felhasználónak, ha a gépkezelési és karbantartási gyári alaptanfolyamot sikeresen elvégezte. A tanfolyam ára rendszerint benne van a traktor vétel árában.

A karbantartási folyamatok általában azokat a többnyire ciklikusan ismétlődő tisztítási, gépápolási (szűrőcsere, kenési feladat), ellenőrzési, beállítási és hibaelhárítási stb. műveleteket ölelik fel, amelyek nagyobb szerelést nem igényelnek. A karbantartás feladatkörébe tartozhat bizonyos műszaki diagnosztikai vizsgálatok elvégzése és az elektronikus szabályzó, vezérlő rendszerek működésének ellenőrzése is.

Karbantartási időközök: Bizonyos műveleteket a traktor leállásakor, míg másokat bizonyos idő eltelte után kell elvégezni. A szokásos karbantartási időközöket általában a gép teljesített munkaóráihoz kapcsolják. A traktor igénybevételének nagyságát is figyelembe vevő karbantartási időközök pl. az elfogyasztott hajtóanyag mennyiségéhez is köthetők.

A karbantartási időközöket a munka és a környezeti körülmények befolyásolhatják. Kedvezőtlen munkakörülmények (nagy és állandó terhelés, nedves, sáros, homokos, poros helyen végzett munka, nem megfelelő minőségű üzemanyag stb.) esetén a karbantartási időközök rövidülnek.

Biztonsági előírások, amelyeket az adott típusú traktorral végzett karbantartási műveletek során be kell tartani a „kezelési és karbantartási dokumentum”-ban megtalálhatók. Általános alapelv, hogy tilos a járó motorú traktoron bármilyen ellenőrzést, kenést, karbantartást vagy beállítást végezni. A balesetek elkerülése végett a karbantartó tegye zsebre a gyújtáskulcsot. Célszerű megvárni míg a motor meleg részei lehűlnek. A nagyfeszültségű (pl. 230 Voltos) villamos energiát is szolgáltató traktornál előírás szerint áramtalanítani szükséges.

1. ábra Vizes magasnyomású tisztítás

1. ábra Vizes magasnyomású tisztítás

Tisztítás a leggyakoribb karbantartási művelet, amely hideg- vagy meleg vizes magasnyomású mosóberendezés alkalmazásával végezhető el (1. ábra). A traktor sérüléseinek megelőzése érdekében 1 m-nél közelebbről, 120 bar nyomásnál és 50 oC-nál magasabb hőfokú vízzel nem szabad mosni. A hűtőrendszer egységeit, a vonófej csapot, csapágyazásokat és villamos, elektronikai egységeket tilos nagynyomású mosóval tisztítani.

Üzemanyag feltöltés igen gyakori művelete is a karbantartáshoz tartozik. Ha a traktor üzemeltetéséhez AdBlue katalizátor segédanyag szükséges, akkor ennek tankolását kell először elvégezni. Az AdBlue kék színű tanksapkája (2. ábra) és a környezete gondosan megtisztítása után tiszta kézzel kell a tanksapkát kicsavarni, majd azt tiszta helyre tenni. A szükséges AdBlue mennyiségének betöltése, majd a kék tanksapka gondos becsavarása után szabad a gázolaj és egyéb anyagok feltöltését megkezdei, elvégezni. Az AdBlue tankba még nyomokban sem szabad, hogy idegen anyag kerüljön, mert ellenkező esetben az AdBlue-adagoló rendszer rövid időn belül meg fog hibásodni.

2. ábra Üzemanyag tartályok tanksapkái 1. AdBlue tanksapka; 2. Gázolaj tanksapka

2. ábra Üzemanyag tartályok tanksapkái 1. AdBlue tanksapka; 2. Gázolaj tanksapka

A gázolaj tankolása közelében tilos a dohányzás. A tanksapka és környékének megtisztítása után a napi munkavégzést befejezve célszerű a tartályt tele tankolni, hogy ezzel elkerüljük a levegőben lévő víz éjszakai kondenzálódását.

Karbantartási fokozat

A karbantartási műveletek elvégzésének gyakoriságát és munkaigényességét jelöli meg. Az alacsonyabb fokozatú karbantartásokat általában a gépkezelő végzi el, de a magasabb fokozatok elvégzéséhez már nagyobb előkészület, felkészültség, speciális szerszám, mérőeszköz vagy műszer szükséges.

A magasabb fokozatok az alacsonyabb fokozatok műveleteit is magukban foglalják. A karbantartási fokozati rendszer megkülönböztet: napi, időszakos és általános karbantartást.

Napi karbantartáshoz tartoznak azokat a műveleteket, amelyek elvégzését 4-10 óránkét ír elő a karbantartási utasítás. Ezek általában tisztítási, kenési és ellenőrzési műveletek. Közülük a legfontosabbak a következők:

Motorindítás előtt: a traktor külső szemrevételezése (gumiköpenyek állapota, lazult alkatrészek); a motorolaj és a hűtőfolyadék szint ellenőrzése, után töltése; a hajtóanyagszűrő üledékfogó pohárban (ha van ilyen) a tisztaság ellenőrzése; a ventillátor- és a generátorszíj feszességének ellenőrzése; a kijelölt zsirzóhelyek zsírzása.

Motorindítás után: a motorműködés ellenőrzése a műszerfalon lévő kijelzőkkel; melegítés üresjáratnál magasabb fordulatszámon, majd kis terheléssel az üzemi hőfok eléréséig; a fék, a kormány, a fény- és hangjelző berendezések, valamint a hidraulika, erőleadó tengely működésének ellenőrzése.

Munkaközi szünetekben: a gép körüljárása és alapos szemrevételezése; a kapcsolóelemek és a rudazatok rögzítettségének ellenőrzése; a hidraulikus csővezetékek és az erőleadó tengely bekötésének ellenőrzése.

3. ábra Hűtőtömbök tisztítása levegő fuvattatásával

3. ábra Hűtőtömbök tisztítása levegő fuvattatásával

A munka befejezésekor: a gép megtisztítása portól, sártól és egyéb szennyeződéstől; üzemanyag tankolás elvégzése. A hűtőtömbök tisztítását is célszerű elvégezni, maximum 6 bar nyomású levegő fuvattatásával (3. ábra).

4. ábra Modern traktoron alkalmazott szűrök karbantartási ciklusideje

4. ábra Modern traktoron alkalmazott szűrök karbantartási ciklusideje

Időszakos karbantartási fokozat

Ide tartoznak azok a munkák, amelyeket 50-100 és 250-500 üzemóránként írnak elő és melyek ütemezése kéthetente, kéthavonta aktuális. Ide tartozó főbb műveletek: a hajtóanyag ellátó rendszer működésének ellenőrzése; a kenőolaj és szűrőcsere (lásd a 4. ábrát); az utánzsírzások elvégzése; a kezelőszerveket működtetve (kormány, tengelykapcsoló pedál, fék, hidraulika stb.) helyes beállításuk ellenőrzése, utánállításuk elvégzése; a kipufogógáz utókezelő rendszerének ellenőrzése; az akkumulátor és villamos hálózat átvizsgálása, javítása; a fülke klímaberendezésének átvizsgálása; a csőcsatlakozások ellenőrzése, szivárgások megszüntetése. Egyes kenőolajszűrök cseréjénél pl. motor olajszűrőnél fel kell az új szűrőbetétet kenőolajjal tölteni, beszerelés előtt (5. ábra).

5. ábra Motorolaj-szűrő cseréje

5. ábra Motorolaj-szűrő cseréje

Általános karbantartás

Az általános karbantartás műveleteinek elvégzését negyedéves időszak (1000÷1500 üzemóra teljesítése) után írják elő. Ilyenkor végezzük el a gép általános átvizsgálása mellett szükségessé váló kisebb javításokat is. Ezt a tevékenységet ajánlatos jól felszerelt javítóműhelyben végezni, elvégzendő fő műveletek a következők.

Ápolási műveletek: a traktort gondosan meg kell tisztítani; a kenőolajat minden térből le kell engedni, a tereket átmosni; minden szűrőt ki kell cserélni, ha lehet kitisztítani; a hajtóanyag-ellátó rendszer teljes tisztítása; a motor hűtőterének vízkőtelenítése vagy a fagyálló folyadék cseréje, ha télen szükséges.

Ellenőrzési és beállítási műveletek: a motor ellenőrzése; a szelep hézagok beállítása; az adagolószivattyú és a porlasztók ellenőrzése, ha lehet beállítása; a generátor és az indítómotor ellenőrzése; a tengelykapcsoló kitisztítása és beállítása;

az erőátviteli és futómű rendszer ellenőrzése; a kormánymű, a kerékösszetartás ellenőrzése, beállítása; a fékrendszer ellenőrzése és ha szükséges a fékbetétek cseréje;

lánctalpas traktornál a kormánykapcsolókat kell ellenőrizni és beállítani, ha szükséges fel kell cserélni a bal és jobb oldali láncokat.

A karbantartás végeztével a traktort minden sebességfokozatban rövid ideig járatni kell. A járatáskor észlelt hibákat ki kell javítani, és ezek után ajánlatos a napi karbantartási műveleteket elvégezni.

6. ábra John Deere traktor vizsgálata célműszerrel

6. ábra John Deere traktor vizsgálata célműszerrel

7. ábra Massey Ferguson traktor vizsgálata laptoppal

7. ábra Massey Ferguson traktor vizsgálata laptoppal

Műszeres vizsgálatokkal elősegített karbantartás

A mai modern traktoron a karbantartási fokozatokban előírt műveletek kijelölésére elektronikus műszeres vizsgálatokat kell elvégezni. A műszeres vizsgálat célja a motor és egyéb szerkezeti egységek műszaki állapotának megbontás nélküli meghatározása, az elektronikus vezérlő és szabályozó rendszerek vizsgálata, beállítása.

A külső vizsgálatokat célműszerrel (6. ábra) vagy laptophoz csatlakoztatott jelátalakítóval és célprogram alkalmazásával végzik (7. ábra). Az ilyen műszeres vizsgálatok bevezetésének előnyei, hogy a műszerek jelzése alapján elhagyható a szerkezeti egységek felesleges megbontása, az időben elvégzett karbantartási munkákkal növekszik a gép élettartama.

A fejlődés a vezető fülkéből folyamatosan elvégezhető vizsgálatok irányába halad. A fedélzeti számítógép a CAN-BUSZ adatátvivő rendszerén keresztül figyeli a traktor szerkezeti részeinél elhelyezett szenzorok jeleit, ha a normálistól eltérő értéket észlel, azt a vezetőnek kijelzi. Az ISO-BUSZ rendszeren keresztül a munkagép beállítási és szerkezeti hibáiról is jelzést küld a traktoros felé. A vezető külön is rákérdezhet az egyes szerkezetek állapotára, azok beállítására és ezt a vezetőfülkéből meg is változtathatja.

Dr. Varga Vilmos

SZIE, Gépészmérnöki Kar,

Járműtechnika Tanszék, Gödöllő