A bolognai EIMA kiállítás, összesen 43 „Elismerő Oklevél”-lel (más kiállítások ezüstérmeivel felérő) díjazottjai között nagyon sok és különböző megoldású technikai, technológiai, szoftverfejlesztési, vagy éppen akár néhány eurós innováció is megtalálható. Csak példaképpen: nehezen hasonlítható össze a lehullott gyümölcsök (mogyoró, dió, alma, stb.) felszedéséhez kézzel tolható gyümölcsfelszedő munkaeszköz több (tíz-/száz-) ezer euro értékű erőgéppel vagy munkagéppel, illetve azok részegységeinek innovatív továbbfejlesztésével. Következő összeállításunkban néhány, a hazai gyakorlatban is figyelemreméltó újdonság bemutatását olvashatják.
BolognaFiere bejárat
Antonio Carraro SRH 9800 „Infinity” ültetvény traktor
Az Antonio Carraro SRH 9800 „Infinity” (4WD) kompakt kertészeti traktor, törzscsuklós kormányzással, megfordítható kormány- és kezelőszervekkel, sok és jelentős technikai újdonsággal rendelkezik. Az új „Infinity” kombinált (elektrohidraulikus) váltóműve az ültetvényekben 0-15 km/h közötti fokozat nélküli munkasebességeket, közúton 0-40 km/h utazási sebességet tesz lehetővé. A hidrosztatikus váltómű két mechanikus tartományban három hidraulikusan kapcsolható – korlátlan számú – sebességfokozatot biztosít. Erőforrása 4hengeres, 3,3 dm3 lökettérfogatú, 64 kW/87 LE teljesítményű Yanmar dízelmotor. Az ültetvény traktoron alkalmazott Eco System megoldás – alacsony motorfordulatszámon – automatikusan biztosítja a megfelelő munkasebesség kiválasztását, mindezt minimális üzemanyag-felhasználás, alacsony zajszint és maximális kezelési kényelem elérése útján. Az erőgép ESC (Electronic Speed Control) funkciója optimális és állandó teljesítményt nyújt a kertészeti munkák – TLT-hajtást is igénylő – igen változó terhelései során.
Antonio Carraro SRH 9800 Infinity ültetvénytraktor
Bertoni T6 függesztett, négysoros, alagút rendszerű, védőernyős ültetvénypermetező gép
Az olasz Bertoni Srl. a kétsoros függesztett alagút permetezőit továbbfejlesztve alakította ki a T6 típusjelű négysoros, recirkulációs alagút permetező gépét, amelyet faiskolák, virágkertészetek, alacsony magasságú szőlőültetvények növényvédelmi munkáira alkalmazhatnak eredményesen. A 4soros, függesztett permetezőgép 3×2 oldali + 2×1 oldali (soronkénti), aránylag kismagasságú védőernyőkkel rendelkezik, amelyek elemei a felesleges permetlé visszagyűjtésére is alkalmasak, és maximálisan ~1 méter sortávolságú ültetvények – védőernyővel történő permetlé-visszavezetéses, úgynevezett recirkulációs – permetezését teszik lehetővé. A permetezőgép tömegének hordozását – az üzemeltető erőgép nyomvonalában elhelyezett – járókerekek segítik elő. Ez a permetezési technológia egy hidraulikus sortávolság és permetezőfúvóka magasság állító rendszert is magában foglal. A permetezőgép szivattyúja az üzemeltető erőgép TLT-éről kapja meghajtását, míg más működtető részegységeit szintén a TLT-ről meghajtott generátorról üzemeltetik. A permetezéshez Albuz ATR fúvókákat alkalmaznak, amelyek az esetleg kedvezőtlen (pl. erős szél) időjárás esetén is kisebb permetlé-elsodródást okoznak. Az új technikájú ültetvénypermetező amellett, hogy környezetbarát növényvédelmet tesz lehetővé, mintegy 25%-os növényvédőszer-megtakarítást is eredményez.
Bertoni T6 ültetvény permetező
Case IH Magnum CVX erőgépek Rowtrac gumihevederes járószerkezettel
A Case IH megújította a 2015. év traktorának büszke címét is elnyert Magnum CVX sorozatának 250; 280; 310; 340 és 380 típusjelű (250-380 LE közötti névleges teljesítményű) erőgépeit, amely fejlesztések a traktordízelmotor a vezetőfülke és kezelőszervei, valamint a járószerkezet vonatkozásában is jelentős változásokat eredményeztek. A most díjazott járószerkezeti változtatások közül kiemelendő, hogy a traktorok hátsó tengelyére (a gumiabroncsozású kerekek helyett) a Rowtrac gumihevederes járószerkezet került felszerelésre, amely oldalanként ~40-45-60 vagy 76 cm (16-30 közötti) szélességű is lehet. Ezáltal az erőgépek nyomtávolsága 76-80-88 és 120 értékekre változik meg. Ez az új kialakítású gumihevederes járószerkezet amellett, hogy megnöveli a sorozat erőgépeinek vonóerő-kifejtő képességét, még jelentősen kisebb talajtömörödést okoz. Az új Rowtrac járószerkezettel ellátott Case IH erőgépek a 2015. év végétől szerezhetők be.
Case IH Magnum 380 Rowtrac gumihevederes járószerkezettel
Maschio Gaspardo Camilla Pro 550 külpontos rézsűkasza
Az 5510 mm maximális gémkinyúlású Camilla Pro 550 külpontos szárzúzó-mulcsozó gép az útszélek, zöldterületek, rézsűk, stb. karbantartására, ápolására alkalmas. Az erőgépek hátsó hárompontos függesztő szerkezetére kapcsolható munkagép teljesítményigénye ~80 LE, üzemeltetéséhez 540 min-1 TLT fordulatszámmal rendelkező, minimum 3500 kg saját tömegű erőgép szükséges. Az 1250 mm munkaszélességű – duplacsuklós felfüggesztésű -, spirális elrendezésű kalapácsos zúzószerkezet hidraulikával vezérelt paralelogramma keretben mozgatható, és a vízszintes zúzótengely 246°-ban elfordítható. A 2700 min-1 fordulatszámú zúzószerkezet CFS (Contour Following System) talajfelszín követő rendszerrel rendelkezik, forgásiránya megfordítható. A karbantartási műveletek elvégzéséhez a hidraulikus rendszer külön is blokkolható.
Maschio-Gaspardo Camilla Pro 550 külpontos mulcsozó
Maschio Gaspardo hígtrágya sorközi injektáló adaptálása Unigreen magajáró célgépre
A Maschio Gaspardo cégcsoport az Unigreen cég „Talpa” önjáró, hidas permetező célgépére alakította ki 6- és 8-soros, lazítókéses sorközi mélyinjektáló munkagépeit. A kifejlesztett injektálók a magas technikai színvonallal jellemezhető (3-tengelyes, törzscsuklós, 6K6 kerékképletű, 1650 mm szabadmagasságú, 1900-2250 mm nyomtávolságú, 184 kW/250 LE motorteljesítményű, 12.000 literes permetlétartályú, stb.) önjáró Unigreen „Talpa” hidas kialakítású célgép vázszerkezetének végén kialakított függesztő szerkezetre kapcsolhatók fel. A soronkénti paralelogramma felfüggesztésű – rugóterhelésű – injektálók a talaj megnyitását csipkézett vágótárcsával végzik el, mögötte a merev lazítókés hátoldalán lévő csővezetéken keresztül (nyomás alatt) kerül a hígtrágya a talajrésbe, amit konvex tárcsapár zár le, illetve takarja be a talajjal. A hígtrágya talajba juttatásának mélysége 5-15 cm között állítható be. A területegységre kijuttatott hígtrágya mennyisége (m3/ha) az önjáró célgép IMS (Injection Management System) vezérlő berendezésével nagy pontossággal beszabályozható. A magajáró, hidas alváz nagy hasmagassága a vegetáció során a hígtrágya talajba juttatást hosszú ideig teszi lehetővé.
Unigreen Talpa önjáró eszközhordozó Maschio hígtrágya injektálóval
MaterMacc MS 8250 Twin 8 ikersoros kukorica szemenkéntvetőgép
Kukoricavető-gépfejlesztéseiben a MaterMacc követte a trendeket, és újabb – ikersoros vetőkocsikkal felszerelt – gépeivel lehetőséget teremtett az ikersoros kukoricavetési technikák megvalósítására. A kifejlesztett MS 8250 Twin 8 ikersoros, pneumatikus (szívó levegős) rendszerű szemenkéntvetőgép 8 vetőkocsija 16 vetőelemet foglal magában, és más gyártmányok eltolt sorú ikersoros vetőgépeivel szemben ezek az elemek egy sorban nyertek elhelyezést. A vetőelemek „alap” sortávolsága 70 vagy 75 cm lehet, az ikersorok az alapsortól 20 cm-re helyezkednek el. A vetőgépet műtrágya- és mikrogranulátum-kijuttató adapterekkel is felszerelték. A műtrágyát az ikersorok közé, a talajfertőtlenítő-szert az egyes vetősorok mellé helyezik a talajba. Az egyes vetősorokhoz 35 literes magláda, 12 literes mikrogranulátum befogadó tartály, illetve ~54 liter/vetősor műtrágya befogadóképességű tartályok tartoznak. A vetőgép kettős gerendelye szállításkor vertikálisan felhajtható. A MaterMacc az ikersoros kukoricavető gépek 2×2; 4×2; 6×2 és 12×2 soros változatait is kifejlesztette.
MaterMacc MS 8250 Twin 8 ikersoros kukorica szemenként vető gép
Spedo, F.lli „Baby” egysoros, automata burgonyaültető gép
Az egysoros „Baby” burgonyaültető gép az egy- vagy kéttengelyes kerti traktorokra kapcsolható fel, automata ültetési rendszere merítő kanálsoros megoldású, amelyet a gép járókerekeiről hajtanak meg. Az ültető barázdát megnyitó csoroszlyája ék alakú kialakítású, és azt – a vetőgumó talajba helyezése után – gömbsüveg alakú tárcsapár tölti fel a talajjal, kialakítva így a termeléstechnológia primer bakhátát. Az egyszerű felépítésű, mindössze 54/60 kg tömegű gépek gumótartályába ~50 kg vetőburgonya tölthető, az ültetési gumótávolság 25-30-35 vagy 40 cm lehet. A függesztett, 4kerekes kerti traktorral üzemeltethető (SPA/T típusjelű) ültetőgép, illetve az egytengelyes kerti traktorra szerelhető (SPA/M típusú) burgonyaültető teljesítményigénye ~10 LE.
F.lli Spedo Baby burgonyaültető gép
Pellenc Selion C21HD kézi láncfűrész
A Pellenc Selion C21HD elektromos meghajtású – hordozható ultra-lítium akkumulátorról üzemeltethető – erős, de egyben könnyű (mindössze 2 kg tömegű) kézi láncfűrész a még álló fatörzsek és gallyaik kidöntés előtti darabolására, levágására használható. Elektromos motorja 2000 W teljesítményű, ami ~45 cm3-es benzinmotoros meghajtásnak felel meg. Nagy (14,4 m/s) láncsebességű fűrésze szerszám nélküli gyors láncfeszítést tesz lehetővé, és mellette elektronikus „Pellenc Patent” láncfékkel is rendelkezik. A meghajtó elektromos motor 6200 min-1 fordulatszámú. A 12″ hosszúságú, Oregon 1/4″ magasságú láncfogakkal, valamint az újszerű láncvezetéssel szerelt megoldással könnyedén lehet a gallyak és a fatörzs közé behatolni. A láncfűrészt működtető személy munkabiztonságát négyszeres biztonsági „faktor” védi. A keletkező forgácsot, fűrészport innovatív kialakítású védőpajzs távolítja el.
Pellenc Selion C21-HD kézi láncfűrész
Pezzolato „PTH all Road” önjáró faapríték-készítő gép
A Pezzolato cég teljesen innovatív, önjáró, „PTH all Road” fantázianevű, kompakt, faapríték-készítő gépe négy hidrosztatikusan meghajtott keréken gördülő járószerkezettel rendelkezik, nagy aprítási teljesítményét a Pezzolato PTH típusú, stabil faapríték-készítőitől „átvett” dobos aprítóberendezés biztosítja. A rönkök felvételét és munkaasztalra való felhelyezését saját darujával végzi el. A gépkezelő munkáját az elől elhelyezett – körpanorámás – kabinból végezheti el, amely munka közben hidraulikusan felemelhető, kezelőszervei átfordíthatóak, így a munkavégzéshez optimális feltételek biztosítottak. A faaprítékok szállítására hidraulikus operációs-rendszer, valamint (változtatható fordulatszám-szabályozós) kifúvótornyos szállító ventilátor áll rendelkezésre. A fedélzeti „Black Box” rendszer üzem közben folyamatosan méri a faapríték nedvességtartalmát, a gép tényleges aprítási teljesítményét, stb., fontos adatokat szolgáltatva a gépkezelőnek.
Pezzolato önjáró faapríték-készítő
Trelleborg gumiabroncsok „ProgressiveTractionTM” technológia alkalmazásával
A Trelleborg új fejlesztésű mezőgazdasági gumiabroncsai a nagyteljesítményű erőgépeken és arató-cséplő gépeken nyerhetnek széleskörű felhasználást. A „ProgressiveTractionTM” technológiával készült gumiabroncsok jellegzetesen különleges, kettős bordázattal rendelkeznek. A bordázat elemei időben eltoltan kapaszkodnak a talajba, így a vonóerő kifejtésének lehetőségét progresszíven megnövelve fejtik ki hatásukat. A kettős bordázatú gumiabroncsok flotációs képessége jelentősen megnövekszik, és az extraszéles felfekvőfelület optimális nyomáseloszlást biztosít. A ~5%-kal nagyobb felfekvőfelület csökkenti a talaj káros tömörödését és az eróziót, kb. 10%-kal nagyobb vonóerő-kifejtést tesz lehetővé, ami a munkaidő 3-5%-os megtakarítását is jelenti. Ezekhez járul még a kisebb gördülési ellenállás miatti alacsonyabb üzemanyag-felhasználás és károsanyag-kibocsátás. A Trelleborg Blue Tire technológia alkalmazásával készített TM1000 High Power jelű gumiabroncsai – az IF600/70R30-LI159 és IF900/65R46-LI190 típusok közötti mérettartományban – 11 változatban nyújtanak kiválasztási lehetőséget.
Trelleborg Progressive Traction TM800 gumiabroncs
Weidemann eHoftrac akkumulátoros meghajtású homlokrakodó
A Weidemann eHoftrac homlokrakodó gép akkumulátorról működtethető, károsanyag-kibocsátás nélkül, rendkívül halkan üzemelő, amely ideális beltéri (pl. állattartó épületeken, tárolóházakon belüli) használatot tesz lehetővé. A dízelmotoros Weidemann 1160 típusú rakodógépekkel teljesen azonos teheremelő képességet és rakodási magasságot az eHoftrac rakodók esetében ipari ólomakkumulátorok biztosítják. A cserélhető akkumulátorok 48 Volt tápfeszültségűek, 240 Ah kapacitásúak, üzemidejük ~4 óra, feltöltési idejük 6-8 óra közötti.
Weidemann eHoftrac elektromos rakodógép
Zaccaria ZAM 200 Extralong bálaszállító pótkocsi
Az alacsony rakfelületű ZAM 200 Extralong („extrahosszú”), háromtengelyes, forgózsámolyos vonórudas pótkocsit hengeres/szögletes nagybálák szállítására fejlesztették ki. A 30 db hengeres vagy 24 db szögletes nagybála szállítására alkalmas pótkocsi 1085×225 cm rakfelületű, amelyet 12 db 215/75 R17.5 méretű gumiabroncson vontatnak. Hátsó falrésze felhajtható rámpás kialakítású, amely hidraulikával vagy csörlővel működtethető. Szállításkor a bálák – felülről – PVC alapú ponyvával letakarhatók.
Zaccaria ZAM 200 nagybálaszállító pótkocsi
Zucchetti (Ambrogio) L 400 Elite fűnyíró robot
A lítium-ion akkumulátorról üzemeltethető fűnyíró robot három keréken gördül, 3 vágótárcsás – rotoronként két késes – rotációs vágószerkezete 84 cm munkaszélességű, és 2,5-8,5 cm közötti magasságú tarlót képes készíteni. Hátsó (hajtott) kerekei műanyagból készülnek, bordás kialakításúak, járószerkezete 45%-os lejtő „leküzdésére” alkalmas. Kategóriájában a legnagyobb teljesítményű: 30.000 m2 gondozott felület kaszálására, ápolására használható. Az erős, karbon-szálas formatervezett burkolata, „vonzó” design-ja fejlett technikát takar. A fűnyíró kaszát és a járószerkezetet működtető akkumulátor 60 Ah kapacitású, amely egy feltöltéssel ~11 órában – határoló vezetékek nélkül is – képes az önálló munkavégzésre. A robot munkája fedélzeti elektronika segítségével előre beprogramozható. Az elektronika nem csak vezérli a robot munkáját, és védelmet nyújt a túlterhelések ellen, hanem szükség szerint be is avatkozik, pl. cm-nyi pontossággal emlékezve a már lekaszált területekre. Műszaki tartalmát PIN-kódos indításgátló; GPS-modul rendszer; Bluetooth-konzolos vezérlés; SMS-riasztó; esőérzékelő, stb. is növeli.
Zucchetti L400 Elite fűnyíró robot
Ismertetésünk korántsem teljes, hiszen a 43 „Elismerő Oklevél”-lel díjazott termék közül a nyomdai terjedelem csak ennyi bemutatására adott lehetőséget. A mostani bemutatásunkból lemaradt érdekesebb innovációkat az „Újdonság Térkép” rovatunkban – a későbbiekben – olvashatják.
Dr. Fűzy József