Olajnövények vetésének újabb szemenként vető gépei

A németországi Hannoverben páratlan években megrendezésre kerülő AGRITECHNICA nemzetközi mezőgazdasági gépkiállítás a mezőgazdasági gépek és technológiai berendezések innovációinak „Mekkája”. Így volt ez a legutóbb (2017 novemberében) megrendezett gépkiállításon is, ahol – többek között – számos új és továbbfejlesztett szemenként vető gépújdonságot ismerhettek meg az érdeklődők. Ezek a szemenként vető gépek alapvetően a kukoricák vetésére készülnek, de kiegészítő részegységek felszerelésével/cseréjével az olajnövények (napraforgó, repce és szója) magvainak vetésére is kedvezően használhatók.


Monoshox NG Plus ME

A mai agrárvilággal szemben álló legnagyobb gépesítésfejlesztési kihívások közé tartoznak azok az innovációs lehetőségek, amelyek lépést tudnak tartani a folyamatos változásokkal. Ezek alatt nemcsak a piac által megkívánt kihívások értendők, hanem az éghajlatváltozással kapcsolatos következmények is. A különböző növények vetése esetében az éghajlatváltozás egyre inkább csökkenti azokat az „időablakokat”, amelyek alatt a fenntartható növénytermesztés számára a vetések és a hozzájuk kapcsolódó (pl. tápanyag-visszapótlási és növényvédelmi) műveletek optimális időben és körülmények között elvégezhetők. A különböző olajnövények vetésének elvégzésére legkedvezőbb időintervallum 7-10 nap. A szemenkénti vetésekre rendelkezésre álló „időablakok” a vetési munkaművelet(ek) hatékonyságának és teljesítménye növelésével biztosíthatók, amelyekre több lehetőség is nyílik (pl. újabb, nyomólégáramú vetőszerkezetek kifejlesztése; elektromos adagolószerkezeti meghajtások alkalmazása; gyors sortávolság-átállítási lehetőségék a gépeken; a vetésekkel egy menetben starterműtrágyák és/vagy mikrogranulátumok kihelyezése). Az innovációs lehetőségeket kihasználva a gyártók gépfejlesztései is ilyen irányokban mozdultak, mozdulnak el, amelyekről a következő ismertetésekben olvashatnak.

Teljesen elektromos adagolószerkezeti hajtások

A Monosem legújabb Monoshox NG Plus ME precíziós szemenként vető gépe már 100%-ban elektromos adagolószerkezeti meghajtásokkal rendelkezik, amelyek az üzemeltető traktor vezetőfülkéjében elhelyezett ISOBUS terminálról vezérelhetők. Külön-külön elektromos motorok hajtják meg a soronkénti (NG Plus ME) vetőmag-, a kétsoronként elhelyezett Microsem (MicroDriveVE) mikrogranulátum-, illetve az 1350 literes, központi tartályos (FertiDriveVE) műtrágya-adagolószerkezeteket. Az elektromos motorok működtetéséhez szükséges tápfeszültséget a vetést végző, szívó légáramot (vákuumot) biztosító ventilátorról meghajtott generátor állítja elő. A 8-soros, 70/80 cm sortávolságú NG Plus vetőelemek a TFC2 vázszerkezetre szerelhetők fel. A vetőgép (ECU) elektronikus vezérlőegysége az AEF minősítésű (TC-GEO, TC-BAS vagy TC-S) feladat-/szekciószabályozókkal és a GPS-antennával párosítva automatikusan modulálja a vetősorok elzárását, illetve a vetőmag-sűrűséget. A különböző – vetőmag-, műtrágya-, mikrogranulátum-kijuttatási – gépbeállítások az ISOBUS kompatibilis TOUCH, TOUCH Mini vagy TOUCH Pro terminálokon keresztül a fülkéből vezérelhetők. A korszerű vetőgépsorozat gépei az idei évtől – korlátozott darabszámban – már beszerezhetők.

Hibrid vetőszerkezet, nyomólégáramú magtovábbítássalA Mascio-Gaspardo cégcsoport új fejlesztése a „hibrid” vetőszerkezetű, 8 soros, 75 cm sortávolságú Chrono kukorica vetőgép, amely akár 50%kal növelheti a termelékenységet. A gép soronkénti vetőelemei egy teljesen új, elektromos motoros meghajtású – kombinált – vetőmag-adagolóval és vetőmag-elosztó rendszerrel vannak felszerelve, amellyel a 15 km/h vetési sebesség is megengedhető. A vetőelemek alumíniumból készült vetőházában először szívólégárammal történik meg a magvak felvétele a furatos vetőtárcsára. Az innen gravitációval elengedett magvakat egy kompresszor nyomólégárama gyorsítja fel és szállítja nagy sebességgel az ikertárcsás vetőcsoroszlyákkal megnyitott vetőbarázdákba. A nagy sebességű vetőmagvak barázdafenéken történő megfogásáról és pontos rögzítéséről – puha borítású – magfogó-rögzítő kerék gondoskodik. A teljes vetési folyamatot az ISOBUS kompatibilis Isotronic rendszer vezérli, amellyel az üzemeltető erőgép kabinjából végezhetők el a vetőmag-adagmennyiségek beállítási és kijuttatási alapadatai, illetve folyamatosan nyomon követhetők a vetéssel kapcsolatos legfontosabb paraméterek (munkasebesség, magtávolság, hektáronkénti magszám stb.). A központi műtrágyatartállyal és soronkénti mikrogranulátum-kijuttatóval is ellátott Chrono vetőgéppel a kukorica, napraforgó, szója és a repce magvak is kivethetők.


Maschio-Gaspardo Chrono 8


Sfoggia Vento Smart

Ugyanazon „vetőkocsi” alkalmazása a szemenkénti és sorba vetésekhez

A Sfoggia cég által kialakított vontatott, kéttengelyes, 4000 literes tartálykocsihoz kapcsolt pneumatikus rendszerű – vákuummal dolgozó – Vento Smart precíziós vetőgép, 8 (70/75 cm sortávolságú) kukorica/napraforgó sorban, vagy 12 (45/50 cm sortávú) szójabab/repce sorban is vethet. A vetőgép osztott vázkerete függőlegesen felhajtható, így a szállítási szélessége csupán 2,5 méter. A szállítás során a Vento Smart kocsit két járókerék támasztja alá, míg munka közben – külön nyomvonalon futó – 4 járókereket használ. Ez a technikai megoldás lehetővé teszi, hogy a gépet egy kisebb (100-120 LE) teljesítményű erőgép vontassa, ezáltal csökken az energiafelhasználás és a káros talajtömörítés. A tartálykocsi 250 literes mikrogranulátum-kijuttató tartállyal és soronként kiadagoló elosztófejével is felszerelhető. A szemenkénti vetések esetén a tartálykocsi a műtrágya szállítására, illetve elosztófejei segítségével a starterműtrágya pneumatikus rendszerű soronkénti kijuttatására szolgál. A kalászos gabonafélék vetésekor – gabonasorba vető egység („vetősín”) felkapcsolásával – a kocsi már magtartályként funkcionál, így többcélúan és gazdaságosan kihasználható. A kettős tengelyű vetőmag és/vagy műtrágya szállítókocsik Európa-szerte ritkaságok, de a szemenként/sorbavető egységek ugyanazon szállítókocsira történő telepítéséhez a felhasználók gazdaságossági érdekei fűződnek.

Nagy területteljesítmény és hatékonyság, 24 soron

Az észak-amerikai szemenként vető gépgyártó specialista Kinze cég – kifejezetten a közép-/kelet-európai nagygazdaságok számára – nagyteljesítményű, vontatott szemenként vető gépet fejlesztett ki. Az új, Kinze 4800 vetőgép 24 soros, 70 cm-es sortávolságú kivitelű és központi magtartályaiba összesen 4230 liter vetőmag tölthető be. A vetőgépre egy 5 t-s szilárd- vagy folyékonyműtrágya-tartály is felszerelhető, amelyből a tápanyagot tárcsás csoroszlyák juttatják a vetősorok között a talajba. Alapmodellben a vetőegységek mechanikus – talajkerék – hajtásúak, de az elektromotoros vetőelemenkénti hajtások is rendelkezésre állnak. A felhasználók a mechanikus (szorító-ujjas) vetőmag-adagolású vagy a – ~13 km/h vetési sebességig 99%-os adagolási pontosságú – Vacuum Meter pneumatikus adagolású rendszert is választhatják.

A 16,8 m munkaszélességű, három tagból álló vetőgép gerendelyek 15°-ig biztosítanak pontos, keresztirányú talajkövetést. A Kinze 4800-as vetőgépeit a 2018-as vetési idényben még tesztelik Európában, de a 2019es vetési idényre már elérhetők lesznek.

Kisebb műszaki tartalomnál is javíthatók a vetési paraméterek


Kongskilde Aeromat Advance 8

Az Amazone új modellel bővítette az ED-sorozatú szemenként vető gépeinek sorozatát. Az új ED-6000 Special típus merevvázú gerendellyel rendelkezik, 8 soros, 75 cm sortávolságú változataiban kukorica/napraforgó, a 12-soros, 45 cm sortávolságú kiviteleiben cukorrépa, repce, szója, cirok, borsó, lóbab magvainak kivetésére használható. A vetőgép Contour vetőelemei csúszó- vagy tárcsás vetőcsoroszlyákkal is felszerelhetők. A 8 soros gépváltozatra 1100 literes tartállyal rendelkező műtrágya kijuttató szerkezet, illetve két (110 literes) Micro plus mikrogranulátum-kiadagoló berendezés is ráépíthető. Mivel ezt a gépet kifejezetten az egyszerű és a régebbi traktorokhoz tervezték, az erőgép hidraulikájára és az elektromos berendezéseire vonatkozó követelmények nagyon alacsonyak. A magadagoló szerkezetek meghajtását és a műtrágya-kiadagolást is mechanikusan, járókerékről végzik, amely a Basic-elektronika által, az AMASCAN+ terminálról felügyelhető. A 8-10 km/h vetési sebességig kedvező munkaminőségi paraméterekkel rendelkező ED-6000 Special vetőgép a kisebb és közepes gazdaságokban különösen előnyösen és gazdaságosan alkalmazható.

Egyszerű megoldások a munkaminőség szinten tartásával

A Kongskilde továbbfejlesztett (Becker) Aeromat Advance 8 szemenként vető gépe kombinált (pneumechanikus) vetőszerkezeti rendszerrel rendelkezik, amelynél a gravitációs – kúpos furatú, palástcellás vetőtárcsás – magfelvevő megoldást „ötvözik” a nyomólevegős (80 bar túlnyomású) magleválasztó és mechanikai magkilökő részegységekkel. Ennek a kombinált vetési rendszernek nagy előnye, hogy nincsenek szorosan egymáson forgó felületek ezért nincs a rendszerben kopás; hosszú a vetőház élettartama; nem kell maglesodrókat állítani és az egyes növények magvaihoz különböző (pl. a babfélék; cukorrépa; kukorica; napraforgó vetésére alkalmas) kúpos furatú palástcellás kerekek állnak rendelkezésre. A 8-soros, 75 cm sortávú, szállításkor hidraulikusan felcsukható (HKP) vázkeretű, DTE mulcsba is vető elemekkel rendelkező gép műszaki tartalmát az elektromos motoros vetőszerkezeti és műtrágya-kiadagolási meghajtások, a Field Operator 300 vetés vezérlés-ellenőrzés is növeli.

Újabb fejlesztésű szemenként vető gépek főbb műszaki jellemzői

Megjegyzés: Forrás: Internet és gyártmányismertetők (2018),  ⃰ = központi magtartályok

Az előzőekben ismertetett – az AGRITECHNICA 2017 kiállításon bemutatott – szemenként vető gépek legfontosabb műszaki adatait az 1. táblázat foglalja öszsze. A szintén ott bemutatott, további újfejlesztésű szemenként vető gépekről az Agrárágazat 2017. novemberi számának 66. oldalán (Kverneland Optima SX), és a decemberi szám 75. oldalán (Kuhn Maxima 3), az „Innovációk a Nagyvilágból” rovatokban találhatók további ismertetések.

Dr. Fűzy József

Tartalom közti banner a cikk végére
no