A hazai birtokstruktúrának hála, betakarításkor egy műszaknapon belül többször is nagy távolságokat kell megtennie aratáskor a kombájnoknak. Napjaink korszerű betakarítógépei számára kukoricabetakarításhoz szinte minden gyártó kínál már hidraulikusan összecsukható adaptereket, de az 5-9 méteres, vagy sok esetben még ennél is nagyobb munkaszélességű gabonabetakarító-vágószerkezetek szállítása, vonuláskor már egy speciálisabb feladat.
A kombájnok gyári gabonavágóasztalával való, közúti vonuláskor az egyik legszélesebb körben elterjedt alternatíva – ha kényelmesen, gyorsan és biztonságosan szeretnénk a betakarítógépünkkel vonulni – a vontatott vágóasztal szállítókocsi alkalmazása.
A vágóasztal szállítása közúton
A vágóasztal szállítókocsival történő vontatása garantálja a gyors, közlekedésbiztonsági szempontból is ideális vonulást, kevesebb félreállással. Az autósok nem, vagy csak nagyon kis mértékben vannak tekintettel a kombájnok vonulására, vagy azok segítésére. Adapterrel közlekedve, ha nem tudunk időben lehúzódni, azonnal nyomják a figyelmeztető hangjelzést, nem veszik figyelembe a körülményeket. Szállítókocsival kevesebb ilyen problémánk lesz, és kényelmesebben vonulhatunk. Bár sokan a körülményes le- és felszerelés, valamint az ezzel töltött kényszerű állásidő miatt, nem igazán rajonganak ezért a megoldásért, de vannak olyan munkaszélességek, amikor már elkerülhetetlen az alkalmazásuk. 4 méteres vágószerkezet méretig még nagy nehezen – sok félre állás, és kerülgetés árán, leszerelés nélkül – el lehet jutni egyik pontból a másikba, de sok helyen keresztezi a gép útját keskeny híd, csatorna átkelő vagy felüljáró. Minden esetben figyelmeztető fényjelzést kötelezően kell alkalmazni, 4,2 méter felett pedig már felvezető járművek alkalmazását is előírja a jogszabály, ha az adapterrel munkahelyzetben vonulunk.
Az elmúlt két-három évtized gabonakombájnjainak zöme már gyorskapcsoló-rendszerű ferdefelhordóval rendelkezik, ma pedig már számtalan olyan fejlesztés segíti a vágóasztalok gyors le- és felszerelését – mint például a központi csatlakozó, amely a vágóasztal minden hidraulikus tömlőjét, és elektromos vezetékét egy egységbe integrálva – egyetlen mozdulattal csatlakoztathatóvá teszi.
1. kép. A kombájnok gyári gabonavágóasztalával való, közúti vonuláskor az egyik legszélesebb körben elterjedt, biztonságos, egyszerű, és olcsó alternatíva, a vontatott vágóasztal-szállító kocsi alkalmazása.
2. kép. Univerzális, kéttengelyes szállítókocsi, külön-külön állítható csatlakozó, rögzítő- és támasztópontokkal.
Ma már akkor sem kell kétségbe esni, ha használtan vásárolt kombájnunknak korábban nem volt vágóasztal-szállító kocsija, hiszen már több hazai és külföldi gyártó kínál univerzális vágóasztal-szállító kocsikat, amelyek az adott asztalhoz beállítható rögzítő, és csatlakoztató, valamint tartóelemekkel rendelkeznek. Vannak már olyan modellek is, amelyek gerendelye tagolt, vonórúdja különböző hosszúságra beállítható, így – amennyiben kombájntípus váltás történik az új – más munkaszélességű vágószerkezethez is könnyen igazíthatóak.
Az is számos helyen bevett olcsó, és egyszerű megoldás, hogy a kiselejtezett Fortschritt E-516 kombájnok forgózsámolyos kéttengelyes T-936-os vágóasztal-szállító kocsiját alakítják át az adott kombájn adapterének szállítására. Ennek a régi kelet-német arató-cséplőgépnek, bevált, jól alkalmazható az adapter kocsija, amely kis átalakítással más vágószerkezetek szállítására is alkalmassá tehető.
Sokszor a kombájngyártók a szállítókocsin spórolnak, és nagyon „minimál” kialakítású, egytengelyes – mindössze egy gerendelyből álló – szállítóeszközöket kínálnak kiegészítőként az adapter szállításra. Nem mindig érdemes a gyári vágóasztal-szállító kocsit választani, jobb a piacon tájékozódni, és egy erősebb vázú, kéttengelyes, kormányzott modellt keresni, még ha valamivel drágább is, mint a kombájnnal együtt kínált, fapados lehetőség.
Ha univerzális szállítókocsit választunk, érdemes a kéttengelyes kiviteleket előnyben részesíteni, hiszen minél szélesebb egy vágóasztal, annál hosszabb szállítókocsira van szükség, és egy bizonyos méreten felül már az egytengelyes megoldás nem igazán számít stabilnak. Nagyobb útegyenetlenségek, és kátyúk esetén (amiben itthon igazán bővelkedünk) a haladás közben a lengések miatt – főleg a nagyobb adapterek, hosszabb szállítókocsijának hátsó-alsó része – könnyen nekicsapódik az útburkolathoz, ami mind a szállítókocsiban, mind pedig a vágóasztalban károkat okozhat.
A kéttengelyes modellek jól manőverezhetők, fordulékonyak, sokkal stabilabbak, és nem annyira érzékenyek a talajegyenetlenségekre sem.
És a választék…
Az itthoni kínálatban már szép számmal elérhetők az univerzális, jól variálható adapterszállító-kocsik, amelyekkel a gabonavágószerkezet mellett, más, speciális kombájnadapterek szállítása is megvalósítható, a külön-külön állítható csatlakozó, rögzítő- és támasztópontokkal. A variálható szállítókocsik vonórúdja is bővíthető kialakítású, így az adott betakarítógép hosszához vagy a vontató járműhöz megfelelően (traktor vagy kombájn) állítható be a hosszúsága. Ma már több szállítókocsi-gyártó is nagyon hasznos kiegészítőkkel látja el a termékeit (mint pl. a hátsó kormányzott tengely, vagy a vázba integrált szerszámosláda), hogy csak néhányat említsünk. Természetesen léteznek a hazai gyártásból egyszerűbb, szerényebb felszereltségű kivitelek is, kinek-kinek a pénztárcájához igazítva.
Amennyiben nagy munkaszélességű (9-12 méteres) adaptert kell szállítanunk – a betakarítógépből való hátrafelé korlátozott rálátás, és a közúti közlekedés szabályaiban előírt hosszúsági korlátok miatt – célszerűbb, és biztonságosabb, ha az adapterkocsin szállított gabonavágószerkezetet a kombájn helyett egy külön traktorral vontatjuk.
Természetesen van olyan adapterméret, amelynél már egyszerűen lehetettlen a különkocsis szállítás, hiszen méreténél és konstrukciójánál fogva, a le- és felhelyezés a kocsira igen nehézkesen történne.
3. kép. Nagy munkaszélességű, 9-12 méteres adapter kocsis szállításánál, a betakarítógépből való hátrafelé korlátozott rálátás, és a hosszúsági korlátok miatt, célszerűbb és biztonságosabb, ha kombájn helyett, külön traktorral vontunk.
4. kép. A hevederes középrehordó-rendszerrel szerelt vágószerkezetek kihajtható szállítókerekekkel, és könnyen csatlakoztatható vonórúddal vannak felszerelve.
5. kép. Az egyik, itthon is elérhető összecsukható gabonavágóasztal, 2015-ben egy hazai agrárkiállításon.
Általában a hevederes, középrehordó-rendszerrel szerelt vágóasztaloknál fordul elő leginkább ez, melyeket napjainkban a gyártó külön, hidraulikusan kihajtható szállítókerekekkel, és gyorsan, egyszerűen felkapcsolható vonórúddal lát el, így lehet a közúton a kombájn után vontatva szállítani.
Azok számára is van alternatíva, akik nem akarnak bajlódni a vágószerkezet vontatásával, de kényelmesen és biztonságosan szeretnének vonulni kombájnjukkal. Az összecsukható kukorica-csőtörő adapterek széles kínálatával, ellentétben, ma még ugyan nagyon szerény a felhozatal az összecsukható gabonavágószerkezetekből. Itthon is elérhető néhány gyártó ilyen kialakítású vágóasztala, melyek természetesen jóval drágábbak egy hagyományos, csak adapterkocsin vontatva szállítható, alapkivitelű változatoktól. Aki mégis perspektívát lát benne, annak egy kényelmes megoldás lehet. Bár bizonyos mértékben beszűkítik a munkaszélességet, hiszen általában kb. 7 méteres méretig kínálják az adaptergyártók.
Mint ahogy összeállításunkból is kitűnik, számos, egyszerűbb vagy bonyolultabb megoldás is elérhető a kombájnunk vágószerkezetének biztonságos szállítására, a közúti vonuláshoz, így mindenki az adott beruházási lehetőségeinek, illetve munkakörülményeinek megfelelő módszerrel teheti ezt a feladatot biztonságossá, és kényelmessé.
Farkas Imre