A globális mezőgazdasági óriás, a Cargill feltehetően capesize teherhajót foglalt le száraz ömlesztett termékek kiszállítására Brazíliából Európába. De miért kell egy gigantikus szénszállító tanker a brazil gabonának…?
Fotó: FreigthWaves
Megdrágult panamax
A Cargill a hírek szerint lefoglalta a 180 ezer tonna kapacitású Pacific Myra nevű óriási tengeri szállítóhajót azért, hogy eljuttathassa gabonáját Santosból Rotterdamba. Az AgriCensus kereskedői forrásokra hivatkozva úgy véli, ezzel valószínűleg dollármilliókat fog megtakarítani a vállalat. Az óriástanker bérlése vélhetően akkor vált vonzóvá, amikor a tipikusabb és kisebb, panamax méretű hajóosztály darabjainak a fuvardíja hirtelen megugrott februárban. Márpedig a gabona-árufuvarozás költségei közt most a megtakarítás 13-15 dollár is lehet tonnánként, jelezték a kereskedői források.
Fotó: SeaTrade Maritime
Szén után szója
Csakhogy van egy logisztikai-higiéniai probléma. Az még odáig érthető, hogy a 150-400 ezer tonna kapacitású capesize gigatanker egy-egy irányfuvarra jobb befektetés, mint az 50-100 ezer tonnás panamax hajóosztály. Csakhogy a capesize hajókat elsősorban szén- és fémtermékek szállítására szokták használni. Vagyis ahhoz, hogy élelmiszer-alapanyagot vihessenek benne – különösen a higiéniára érzékeny európai piac kikötőibe –, ahhoz kiterjedt tisztításra lesz szükség. A hírek szerint egyébként a szállítmány szója lesz.